Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd en de uitbreiding van de Toradja-Kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De strijd en de uitbreiding van de Toradja-Kerk

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(2)

De moeilijkheden waarin de Toradjakerk verkeerde door het optreden van de Darul Islam werd door de Toradjakerk uitvoerig gerapporteerd aan de regering te Djakarta. Ook de Christelijke Politieke partij "Parkindo" afdeling Toradjaland bracht een resolutie over de onhoudbare toestand naar dc regering in Djakarta. Dit alles bracht echter geen verandering. Het enige wat er gebeurde was dat de Kolonel van Makassar de militairen van Palu gebood om de nog achtergebleven bevolking van Rongkong en Seko te evacueren. Een deel van de bevolking werd naar Masamba geëvacueerd en een ander deel naar Sabbang. De wreedheden van de Darul Islam gingen echter door.

Het getal van de door hen omgebrachten is niet niet zekerheid vast te stellen, maar het is hoog. Onder de omgebrachten waren heel wat onderwijzers en ouderlingen. Het aantal mensen dat gevlucht was naar Makki en Pangala' was meer dan 2000 en het aantal dat uiteindelijk in het Paludal terechtkwam beliep ook in de duizenden.

Maar waar men ook heenging of terechtkwam de band aan elkander bleef en men behield dan ook de naam van de gemeente van waar men gevlucht was.

Niet alleen de gemeenten gelegen ten Noorden van Palopo waren aan vervolgingen onderhevig ook de gemeenten ten zuiden van Palopo moesten hun dorpen verlaten en gingen naar Rantepao of naar Palopo. Een groot gedeelte van deze bevolking was niet in de gelegenheid te vluchten. Zij werden gevangen genomen en tot slaven en slavinnen gemaakt van familieleden van de T.I.I. soldaten, nadat zij eerst gedwongen werden Islamiet te worden.

Wat door deze mensen zowel ten noorden als ten zuiden van Palopo geleden is is haast niet te beschrijven. En hoe lang zou dit lijden duren? Niemand die het wist.

Keren we nu nog even terug naar het centrum van het Toradjaland Rantepao-Makale. Het hier gestationeerde leger stond onder leiding van het Andi' Sose, die met zijn troepen was overgegaan naar het officiële leger (T.N.I.). Na de bezetting van het Toradjaland was toch weer een deel van zijn manschappen overgegaan naar het leger van Kahar Muzakkar en verbleef eveneens in de bossen. Zij ontving wapenen en munitie van Andi' Sose en gaven die weer door naar het leger van Kahar Muzakkar.

Andi' Sose stichtte te Rantepao en Makale een handelsonderneming, waarin alleen Islamieten werden te werk gesteld. Aan de Toradja's werd verboden ook maar iets te verkopen dan alleen aan deze handelsonderneming. Indien iemand het waagde zijn koffie of andere artikelen te verkopen aan anderen dan de handelsonderneming, werd doodgeschoten. Ook de mensen uit de dorpen, waar de Darul Islam het heft in handen had, werden gedwongen hun artikelen bij deze handelsonderneming te brengen. Men kon niet meer kopen of verkopen zonder deze onderneming. Andi' Sose had zo de hele handel in handen en binnen korte tijd was hij zeer rijk.

Midden in het stadje Makale ligt een mooie vijver, waar de bewoners erg trots op zijn. Andi' Sose kon het niet verdragen dat er zovele Toradja's temidden van de druk waaronder zij leef-

den Christen werden. Velen leerden hun troost zoeken in het Woord van God. Ook dat probeerde Andi' Sose tegen te gaan. Hij ontwierp een plan om de vijver dicht te gooien en daar een grote Moskee te bouwen. Het Toradjaland moet onder de macht van de Islam gebracht worden en niet onder Christus. Om dit plan te verwezenlijken werden alle inwoners van Makale gedwongen stenen en grind te halen uit de bergen om de vijver te dempen en een Moskee te bouwen. De mensen van buiten Makale werd geld afgeperst voor ditzelfde doel. De Christenen mochten zondagsmorgens niet naar de kerk gaan of zij moesten eerst meewerken aan de bouw van deze Moskee. Indien er mensen waren die dit werk trachten te ontlopen, werden ze 24 uren in een kippenhok opgesloten.

Behalve dat de mensen financieel geheel afhankelijk werden van Andi' Sose en dat zij gedwongen werden voor zijn plannen te werken, dwong hij ook de meisjes leerlingen van de Christelijke kweekschool om als speelgoed te dienen voor zijn militairen. Ouders die bezwaren maakten tegen het misbruik maken van hun kinderen werden rechtstreeks doodgeschoten of ter dood veroordeeld op valse beschuldigingen. Minstens 96 Christen Toradja's zijn op deze wijze gedood.

Al deze dingen bedroefden de Toradja's. Zij gingen gebukt onder al deze moeilijkheden. Een gedurig gebed ging op tot de troon der genade, indien mogelijk dit leed te verzachten. Aan alle kanten kwam er verzet op tegen het optreden van Andi' Sose. Van alle omliggende plaatsen en onder gevaarvolle omstandigheden waren er mensen naar Rantepao gekomen. Onder hen zien we politiemannen, maar ook kantoormensen en zelfs soldaten uit het leger van Palopo, zij beraden zich op wat er gedaan kan worden om van dit regiem verlost te worden. Allen scharen zich onder Frans Karangan om Andi' Sose te bestrijden. Op 4 april 1953 ontstaat er een hevige botsing tussen de troepen van Andi' Sose en Fr. Karangan. He-72 vig is er gevochten en heel wat slachtoffers zijn gevallen. Na 14 dagen moest Andi' Sose zich terugtrekken. Wat een blijdschap voor de bevolking.

Nu kwamen er troepen van Midden Java om de Toradjalanden te bewaken. Het waren bijna allen communisten die weinig gedaan hebben om de toestanden in de Toradjalanden te verbeteren.

Door deze troepen werden de jongeren opgezet tegen degenen die sawah's hadden. Een boerenpartij werd opgericht, die tot doel had de op onrechtmatige wijze verkregen sawah's terug te geven aan de vroegere eigenaar. Dit bracht grote onenigheid tussen de Toradja's zelf.

Tijdens de grote vergadering van de Dewan Geredja Indonesia (Raad van Kerken in Indonesia) in juni 1953 werd door de Toradja-afgevaardigden President Sukarno volkomen op de hoogte gebracht van de moeilijke, haast onhoudbare toestand in het Toradjaland. In september van ditzelfde jaar kwam de President naar Palopo. Daar werd hem een verzoek overhandigd om indien de Overheid niet in de gelegenheid was de situatie in het Toradjaland te veranderen dan wapenen en munitie aan de Christen Toradja's te verstrekken opdat zijzelf de orde zouden herstellen.

Het gevolg was dat er andere militairen van Java kwamen. Maar inplaats van verbetering bracht deze verandering verslechtering mee. Deze militairen bleven rustig in de grote plaatsen als Rantepao en Makale en bemoeien zich niet met de omliggende gebieden. Dit had tot gevolg dat de Darul Islam troepen deze omliggende gebieden ging bezetten. Duizenden Toradja's, die voorheen nog vrij rustig konden leven moesten nu door de grotere invloed van de Darul Islam vluchten. Verjaagd en verstrooid werden de mensen. Menig christen werd beschuldigd contacten te onderhouden met andere organisaties en werd gevangen genomen. Alleen tegen zeer hoge losprijzen werden ze weer losgelaten. Grote groepen van deze mensen komen met een klein bundeltje kleren, de Bijbel en het Psalmboek in

Rantepao of Makale aan. Deze vluchtelingen kwamen elke morgen bij elkaar om samen te luisteren naar Gods Woord en ze zongen hun Psalmen om daarna werk te gaan zoeken. Ging men naar de tuin of naar de sawah dan werden de boeken meegenomen. Wanneer gevraagd werd: Waarom neem je de boeken mee ? Dan kreeg men ten antwoord: al onze bezittingen die wij van onze voorouders geërfd hebben zijn ons ontnomen, maar dit Woord dat wij van God gekregen hebben zullen we ons niet laten ontroven."

laten ontroven."

(Wordt vervolgd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 1966

Alle Volken | 16 Pagina's

De strijd en de uitbreiding van de Toradja-Kerk

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 1966

Alle Volken | 16 Pagina's