Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gerechtvaardigd worden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gerechtvaardigd worden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. Rom.:3:28.

Luther heeft eens gezegd: 'Laat ons het artikel van de rechtvaardigmaking liefhebben en er aan vasthouden, want wanneer we dat verliezen, kunnen wij in de strijd niet bestaan noch overwinnen'. Moet een mens dan gerechtvaardigd worden? Paulus komt na allerlei overwegingen tot het besluit: zal een mens ooit voor God kunnen bestaan dan moet hij gerechtvaardigd worden.

Wat is rechtvaardig? Is dat wat wij noemen recht door zee gaan of ieder het zijne geven? Is het misschien een rechtvaardige verdeling van goederen? Ja, dat denken wij mensen wel vaak. Paulus heeft het echter in het woord hierboven niet over een rechtvaardig zijn in het oog van de mensen of rechtvaardig voor de mensen. Maar hij spreekt hier over een rechtvaardig zijn voor God. Rechtvaardig is volkomen in overeenstemming zijn met Gods wil.

U zegt, zulke mensen die recht zijn voor God zijn op de hele wereld niet te vinden. En u hebt volkomen gelijk. Daar is er niet één. Allen, zo zegt Paulus, hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Zulke rechtvaardige mensen zijn er wel geweest. Toen God de mensen had geschapen waren zij volkomen in overeenstemming met Zijn wil.

Maar helaas, deze mensen zijn dat niet gebleven. Zij zijn ongehoorzaam geworden aan God en hebben geluisterd naar het meest onrechtvaardige wezen dat er is, de satan. Daardoor werden zij onrechtvaardig. En wij zijn hen daarin gevolgd. Niemand van ons mensen kan voor God bestaan, tenzij het onrecht, dat wij Hem aangedaan hebbeh, weer goed gemaakt wordt. God zal, omdat Hij rechtvaardig is, de zondaar moeten straffen.

Kan de mens dan weer goed maken wat hij bedorven heeft? Neen, de mens zal nooit zichzelf kunnen rechtvaardigen, Rechtvaardigen is geen training, geen oefening om zichzelf weer op te knappen en bestaanbaar te maken voor God. Het is ook niet een al langzaam aan, beetje bij beetje, beter worden. De mens moet gerechtvaardigd worden. Hij kan het zichzelf niet. Gerechtvaardigd worden is vrijgesproken worden door de Rechter, God.

Vrijgesproken worden van alle zonde en schuld, zodat er niets meer tussen God en de mens is. Kan dat dan? Ja, dat kan!Maar God kan dat alleen wanneer wij of een ander voor ons de schuld, die wij bij God hebben, betaalt. En daar is een Ander, die de ongerechtigheid van de mens dragen kan en de schuld van de mens overnemen wil. Die Ander is Jezus Christus, Gods Zoon. En wanneer God de mens moet veroordelen om zijn ongerechtigheid en om zijn zonden dan is daar de Borg, Jezus Christus, die zegt: Ik heb verzoening voor de zondaar gevonden, Ik heb zijn schuld betaald. Dan gaat de zondaar vrijuit, want God spreekt hem vrij. Rechtvaardigen is dus vrijspreken van zonde en ongerechtigheid. En dat doet God alleen. De mens kan dus gerechtvaardigd wor

den. Geen zondaar te groot of te oud om door God gerechtvaardigd te worden. Dat is de rijke boodschap van het Evangelie. Dc mens die zijn zonde cn schuld heeft leren kennen probeert wel vaak om zichzelf wat op te knappen, maar al dat eigen werk baat een mens niet. Hij probeert wel aan de eisen van Gods wet te voldoen, maar het lukt hem niet. Wij willen wel graag door eigen werken in het reine komen met God. Maar het stelt altijd weer teleur. Wij besluiten dan, dat de mens gerechtvaardigd wordt zonder de werken der wet. "Onze gerechtigheid is als een wegwerpelijk kleed.' Geen mens wordt gerechtvaardigd door de werken der wet. Daar is wel gerechtigheid waarmede een zondaar voor God kan bestaan, maar die is verworven door de Heere Jezus Christus. Hij droeg dc straf op de zonde. Door Zijn gehoorzaamheid heeft Hij aan de eisen Gods voldaan. Hij heeft alles verworven waardoor een mens gerechtvaardigd kan worden. En wanneer de Heere om Christus' wil de zondaar vrijspreekt dan gaan we verstaan wat Luthcr bedoelde met de woorden: "Gij, Heere Jezus zijt mijn gerechtigheid en ik ben Uw zonde’.

Maar hoe krijgt een mens daar nu deel aan? 'Door het geloof', zegt Paulus. 'Wij besluiten dan . . . door het geloof alleen.' Het geloof is niet anders dan de weg waarlangs de gerechtigheid van Christus de mens geschonken kan worden-Het geloof is het middel waardoor een mens deel kan krijgen atm het volbrachte werk van Christus JezuS. Niet omdat de mens genegen is om maar eens te gaan geloven. Geloven is geen verdienste. Maar God schenkt in Zijn genade dit middel om deel te krijgen aan het volbrachte werk van Christus. En dat middel is het geloof. Door het geloof leert een mens de toevlucht nemen tot Christus.

Door het geloof hoort hij en neemt hij turn: mens. uw zonden zijn u vergeven.

Door het geloof wordt het onrustige hart tot rust gebracht.

Daar is er één, die een mens rechtvaardigen kan. eil dat is God.

Daar is er één. die d( gerechtigheid verworven hééft, tn (tul is Jezus Christus. Daar is er één, die hel toepast aan het haft, dat is de Heilige Geest.

Diiar is maar één middel, waardoor ge het aannemen kunt. en ddt is het geloof.

Wonderlijk leven, dat leven uit het geloof. Die daaruit leven mag zal het zondaren ver weg of dichtbij, graag laten horen en het hen vertellen: ceri mens hoe ver ook afgedwaald kan door het geloof gerechtvaardigd worden, zonder werken der wet.

W.

D.J.v.D.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1974

Alle Volken | 16 Pagina's

Gerechtvaardigd worden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1974

Alle Volken | 16 Pagina's