Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een voorbeeld in dienen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een voorbeeld in dienen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Want Ik heb u een voorbeeld gegeven opdat, gelijk Ik u gedaan heb, gij ook doet." (Joh. 13:15)

Het is klaar. De Heere Jezus Christus heeft het wasbekken weer neergezet. Nu zit Hij weer bij hen en kijkt de zwijgende kring rond.

Ze zijn er stil van, die discipelen met hun schone voeten. Wat is er gebeurd?

Niemand wilde de voeten wassen. Toen is Jezus zelf neergeknield. Hij, hun Heere en Meester heeft dit dienstwerk verricht. Slavenwerk. Met een wasbekken is Hij alle voeten langs gegaan. Alle voeten, ook die van Judas. Niet één slaat Hij over.

Nu is Hij klaar met de voeten; ze zijn schoon.

Maar met de eigenaars van die voeten is Hij nog lüet klaar. Verstaat u wat Ik gedaan heb? vraagt Jezus. Ik geef u als de Heere en de Meester een voorbeeld.

Christus als voorbeeld. Zo spreken wij niet vaak over Hem. Het riekt naar een vrijzinnigheid, waarin men niets weten wil van Jezus als Zaligmaker. Jezus is dan 'slechts' voorbeeld. Maar Jezus was niet vrijzinnig. En Petrus schrijft later: Christus heeft ons een voorbeeld nagelaten .. opdat wij zijn voetstappen zouden navolgen." (1 Petr.2:21)

Wat bedoelt de Heiland met dat voorbeeld?

Ik denk aan een meester die de kinderen schrijven leert. Hij schrijft de woorden vóór op het bord, zij schrijven het na in hun schrift. Maar straks hebben we dat voorschrijven niet meer nodig. We kunnen het nu zelf! Het voorbeeld heeft zijn betekenis gehad.

Maar juist dat is bij de Heere Jezus totaal anders. Hij schrijft niet alleen vóór, maar Hij schrijft zijn beeld ook uit in ons leven. We hebben deze Meester steeds meer nodig!

Zijn voorbeeld navolgen, dat kan niet in eigen kracht. Het kan alleen als wij in Hem blijven, en Hij in ons blijft, als een rank in de wijnstok. Dat is een geloofsgeheim.

Zo geeft Jezus een voorbeeld in het dienen. Voor het minste werk is Hij niet te goed. Wat een les! Immers: Dat gevoelen zij in u, dat ook in Christus Jezus was." (Fil.2:5)

Dat voorbeeld raakt het zendingswerk. Want zendingswerk is voor alles dienstwerk. Hier passen geen romantische gedachten. Nee, het is dienstwerk ver weg van huis. Op moeilijke posten, m eenzame omstandigheden soms.

Hier komt het erop aan jezelf weg te cijferen.

Opgeven waar je zo aan gehecht bent. Wie is daartoe bereid? Bereid om te dienen?

Maar Christus geeft ons een voorbeeld. Door de Geest schrijft Hij zijn Beeld in mijn leven uit. Het gevoelen dat in Christus is, wordt het mijne. Dan is dienen geen offer meer; en is het een voorrecht om in het voetspoor van Christus te gaan en de jonge kerk te dienen met het Woord en metterdaad.

Dit voorbeeld raakt de gemeente daar en hier.

Ook wij worden geroepen tot dienen. In onze omgeving, in onze gemeente. Ik lees over vrouwen die tot een bepaalde taak in de gemeente worden geroepen (1 Tim.5:10). Heerlijk als wij mee mogen werken in de dienst des Heeren, mannen, vrouwen en jongeren. Welke eisen worden daarvoor gesteld? Wat denkt u?

Er wordt niet gevraagd naar hun deskundigheid of naar diploma's. Wel wordt er gevraagd of zij... de voeten van de heiligen gewassen hebben. Dat betekent: of ze de nederigheid ook werkelijk in de praktijk hebben gebracht.

Zo is een christen voor de ander een 'christus'. (Luther)

Kunnen mensen in ons leven iets van Zijn gestalte opmerken? Dat is óók zendingsdienst!

Daar ontbreekt veel aan, zegt u. Wat een strijd met ons eigen hoogmoedig hart. Wat een weerstanden om de weg van Christus te gaan.

Zonde kleeft ons aan, elke dag. Vergeet onze Heere en Meester niet! Hij droeg der wereld zondeschuld.

Daarin is Hij geen Voorbeeld, maar de volstrekt unieke Middelaar.

Wij houden stil, waar Hij zijn kruisweg gaat.

Maar juist dat is nu zijn heerlijkheid!

Zo groot is oiize Koning dat Hij dienen wil.

Zo heerlijk is deze Heere, dat Hij knecht kan zijn.

Zo geweldig is deze Meester, dat Hij gehoorzaamt tot in de dood, de dood van het kruis.

"O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk!"

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Alle Volken | 24 Pagina's

Een voorbeeld in dienen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1996

Alle Volken | 24 Pagina's