Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees maar

Het hart van een mens overdenkt zijn weg, maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen. Spreuken16:9 (HSV)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De mens wikt, maar God beschikt. Dat bekend gezegde lijkt een perfecte weergave van Spreuken 16:9 te zijn. Als mens maak je je plannen, maar als God er een streep door haalt komt er niets van terecht. Want Hij regeert. Toch is het de vraag of dit de boodschap van de tekst is. Voor die boodschap is het belangrijk te letten op het verband, 16:1-9. Het kan lijken dat deze passage uit losse spreuken bestaat, zoals dat vaker in dit Bijbelboek voorkomt. In werkelijkheid is hier sprake van een duidelijke samenhang. Dat blijkt alleen al uit de overeenkomst tussen de verzen 1 en 9. Lees maar. Vervolgens meldt vers 2 dat onze keuzes in eigen ogen zuiver zijn. Dat herken ik, ook bij mijzelf. De mens wikt en weegt, en keurt zijn eigen plannen goed. Maar de Here wikt en weegt ook. Hij toetst ons, zo vervolgt vers 2. En wij kunnen zijn toets niet doorstaan. Wat nu? Volg het advies van vers 3: Vertrouw uw werken aan de HERE toe. Ga met heel uw leven naar Hem toe. Dan wordt alles anders, in een leven met God.

Die boodschap is aan de goddeloze (4) en hooghartige (5) niet besteed. De goddeloze is in de Bijbel niet een atheïst, maar een mens die in zijn levenspraktijk doet alsof God niet bestaat. Een hooghartig mens, die zelf als God wil zijn. Het is zeker dat zo’n mens zijn straf niet zal ontlopen. Hij is gemaakt voor de dag van het onheil.

Dat ziet er slecht uit voor ons allen, vanaf de dag dat Adam als God wilde zijn. Tenzij we ontzag krijgen voor de HERE. Door ‘de vreze voor de HERE’ keren we ons af van het kwaad. Als we ons keren tot God leren we liefde en trouw en worden onze zonden verzoend (6).

Dat is het Evangelie, God beschikt dat. De mens wikt. Wat zal ik met Gods beschikking doen? Als je nee tegen Hem zegt, kan er van verzoening geen sprake zijn. En worden je zonden niet vergeven. Dan ben je eigenwijs en sta je buiten spel. Geloof, dat God ons heil beschikt. Laten we zijn woord in ons hart bewaren en overleggen. Laten we de keus voor het goede maken, voor Hem in het besef dat zijn beschikking heilzaam is. Dan leren we om onze levensweg met God te gaan. Dat zal ook blijken in de keuzes die wij maken; in onze afkeer van het kwaad. We willen dan liever ‘arm’ zijn met God, dan ‘rijk’ zonder Hem (8). Overweeg eens of u het daarmee eens bent. De mens wikt. Telkens moeten we keuzes maken. Dat kunnen we alleen goed doen, als we in alles op de Here vertrouwen. Als we leven in liefde en trouw, als verzoende mensen. Als dat het resultaat van ons wikken en wegen is. God beschikt, de mens wikt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

Lees maar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's