Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sinds de jaren, dat „De Banier" en „De Saambiinder" door de dwinglandij der ons kmevelende Duitscheirs niet meer verschijnen mochten, liggen tal van vragen die niet beamtwoord Jïo> nden worden. Ik zal ter voldoening wan de vragere gaarne eenige plaatsruimte in „De Banier" beschikbaar stellen en mijn gedachiten medeSeelen.

X vroeg: f 2ia< : . 6:13 ziet op Öen Kaad des Vredes?

• De vi^oorden! „Bn de Raad des Vredes zal tuaschen de beiden •wezen" worden verschillend verstaan. Onder de oudere Gereformeerde theologen als a Marck en De MOOT, waren er die in den aan eehaalden tekst een voorzeggiiing lazeni van de nauwe vereenigimg tusschen het Koninklijk en PrieiSterlijk amlbt van. Christus tot verlossing en verzoening Zijms volks. (Zie ook Kuyper, Dictaten, Dioigm, Lac. de Foedere). Deze Godgeleerden ontkenden, dat Zach. 6:13 als bewijsplaats dienen ko» voor den Raad des Vredes, het verbond, dat van eeuwigheid gesloten is tusschen God Drieiëni'g en Christus.

Hiertegenover leert Brake! in dienst Redelijken Godsdienst, dat de profeet spreekt van het Verbond, dat gesloten is tusschen den Vader en den Man, wiers naam as Spruite, < n: . Christus, Die des Heeren tempel bouwen zal. Ook Hellenbroek geeft im diens varaagboekje Zach. 6:13 een bewijs van het Vertoond der genade van eeuwigheid, dat den maam draagt van Raad des Vredes. Eveneens verstond de Westminster Catechismus deze plaats en het Kort Begrip, dn 1648 door de Westeniinsterscihe godgeleerden saamgesteld en door de Schotsche kerk in hetzelfde jaar in haar Belijdemiisschriften opgenomen. Van dit Kort Begrip is op last der Schotsche Synode een madere verklaring gegeven door een commissie, bestaande uit de leeraren: ames Fi.siher en de beide ErsfcJne's. In vraag 27 van de door lien gegeven verklaring wordt o.m. gezegd: En zoo werd tus^ schen Hemi (den Vader en Christus) het Verbomd der rijke Genade gesloten: ach. 6:13 „De Raad des Vredes zal tusschen die beiden wezen."

Brakel en Hellenbroek en degenen, die hen volgen, staan in hun verklaring van Zach. 6:13 dus ivolstreekt ndtet alleen.. Hijin. opvatting van dezen tekst heeft veel dat bekoort. Men ga echter niet 200 ver, om de andere exegese te veroordeelen. Steeds hebben onze rechtzinnige theologen ieder zijn exegetische vrijheden gelaten, mits men de gronden der leer niet aantastte. Dit wordt door sommigen wel eens over het hoofd gezien, wat dikwijls aamleidim'g geeft tot droeve twisten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1945

De Banier | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1945

De Banier | 4 Pagina's