Ware geschiedenis van Willem Farel
Dit) ailles speelde zich af romd het dorp Les Facelles, tioen Willem geboren werd. Zijn ouders moeten veel van deze dingen gehoord en geziien hebben. Denkt ge ö& t zij begommen te twijfelen of heit 't werk vaia Christus wel was dat de soldlaiten van den paus deden? Neen, zij hadi.ten o ogen maar zagen niet; ooren maar hoorden niet; en harten maar verstonden móe-t. Zij moet'en alles wat de paus beval als juist beschouwd Ihebben, cmdlat hij het beval, en om geen betere reden. In di; geval hadden zij eveneens een amdere, zij bet dan ook geien betere reden om het juis(j te achten, idiat de Waldenzen verjaagd en ^•lermoord moesten worden zonder medelijden. De priesters veritelden hun daf alle Waldenzen loiovenaars en heksen waren en öalt de Waldenzen 's nachts op den Joodschen Sabbath samenkvpiamen om den duivel te aanbidden en allerlei sioiort goddeloiosheid te bedrijven. Voorts zeiden de priesters dat de wijze waarop de Waldenzen maar düe samenkomsten gingen, deze wais, Öait zij op den rug van mocsters. of gezeten op een bezemsieel vam berkenhout gemaakt, door het luclhitruim vlogen; dat zij op die manier van de verst verwijderde plaatsen door de lucht reisden met de snelheid van het weerlicht, en dat deze gebeden voor den duivel gedaan, de oorzaak waren van slechte oogsten, ziekte en ellende.
„Mij'iii ouders", zeide Willem, „geloofden alles". Maar voor ons is het inderdaad! moeilijk te gelooven dat zulke onwetendheid en dwaasheid ooit bestaan heeft. Toch zijn er velen die zelfs nu zulk een „geloof" hebben als de Farels. Dat wil zeggen, zij plaatsen het woord vaeii menschen in de plaats van, Gods Woord en noemen het: „geloof", te gelooven wat een mensch heeft uitgevonden. Er zijn er duizenidien die nog gelocnren dat de pastoor hun zonden kaïn, vergeven, en dat wij alleen niog maiar door een geestelijke met water gedoopt behoeven te worden, om wedergeboren te zijn.
Ook WirUem geloofde alles. Zijn ouders waren zeer strikt in hun opvoeding. Hiij leerde tot zooveel heiligen en engelen bidden, dat, gelijk Willem oinis zelf heeft meegedeeHi, zijn verstand een afgodstempel werd, en dat hij een wamdelenden kalender vara heiliigen-en feestdagen gelijk was. Willem werd ook in de womderlijke geschiedenissen dezer heiligen onderwezen — hoe de heilige Framciscus een wolf, door vriendelijk met hem te praten, er van overreedde ia die bossohen geen menschen meer op te eten; ja nog meer, hoe hij den wolf beval in de kerk te komen en daar, in den preekstoel, voor al de menschen, FrainiciscuB zijn poot te geven als 'n teeken dat de wolf ajjdius gehoorzaamheid beloofde, en hoe het hiemia een goede woM was —; hoe St. Elisabeth door haar mami verboden werd zooveel brood en vleesch aan de armen te geven, maar daar ze een heilige wais, .ging ze er mee voort. Op zekeren dag, toen ze met een mantel vol brood en vleesch de stad ingimg, ontmoette ze haar man. Ze zeide hem dat ze niets dlain bloemen bij zidh had. Bn toen haar man tn haar mamtel keek, zag hij niiets dan lelies en rozen, wajnt God had het brood en het vleesch in bloemen veraJKidierd, opdat haar man niet boas zou zijin.
De kleine Willem die over de dingen redieneende, moet in verlegenheid geweest zijn te weten of het daarom voor de vrouwen juist was hun manmen ongehoorzaam te zijrni, en of het verkeerd bom zijn leugens te vertellen nu de heiligen het voorbeeld gaven.
Zoo werden hem veel verhalen vami heiligen verteld, verhalen zonder end: hoe ze over de zee wandelden; tot die vogels en vlinders predikten; hun hoofd meedroegen nadat ze oinitboofd waren; draken doodden, en vizioenen zagen. Hoe sommigen gedunende jaren op de toppen van-pilaren woonden; amderen waischten zich uit zelEverloochenimg nooiit; weea" anidleren lieten Zich door bet ongedierte opetein, en anderen vermengdea vuil met hun biroiod en water.
Zoo was de opvoeding van den armein kleinem] Willem, Hij leerde lezeni toen hij een zeer kleine jongen was, maar leerde helaas niet - Jn den Bijbel te lezen. Het was een boek dat noch hij, noch zijiri! ouders ooit gezien haaden. „Als ik bedenk", zegt hij, „wat ik zelf geweest ben, en herinner den eeradüanst, de gebeden en de dienisten die ik aaia de kruisen en dergelijke d'iingen, ia strijd jnet Gods gebod, heb opgezonden, dan ben ik vervuld met afschuw. Indien Saitan mijn oogen mdet uitigeistoken haidi, wat ik zag en Wat ik deed was zeer zeker gemioeg mij er vaia te overtuigen, hioe ver ik van, heit • rechte pad was afgeweken. Het eerste groote stuk afignderij, dat ik mij herinner begaian te hebben, en de eerste pelgrimsreis die ik ooit volbracfct' heb, was naar het heilige kruis op dein berg nabij Fallard. Men vertelde mij, dat het gemaakt was uiit het hout van het wezenlijke kruis waiaraani Jezus Christus gekruisigd was. Het wais hout mei, een aschkleur, geheel verschillend van, heit kruis, dat ik nadien kuiste en te Parijs aanbad.Diiit kruis was naar men bewee, rde, eveneens van Christus' kruis gemaakt. Zoo wiareni er veel meer kruisen, maar ze wareia alle van venschillende houtik van spreek, was versierd met soortem gemaakt. Het kruis waar koper. Als het hout heilig was, dain wais het koper het ook, volgens de priesters, want, aoo zeiden zij, het was gemaakt uit het bekken waaruit de Heere de voew ten der apostelen gewasschen heei6t. Zij vertelden onis ook, dat waniceer dit kruis verplaatst werd, het vair.izelf weer terug kwam, en dat, wammeer het weder slecht werd, het kruis beefde en sidderde. Dit was speciaal het geval met een klein crucifix, dst op het kruis bevestigd was; een crucifix zoo opzichtig geschilderd, dat het gemaakt schijnt ; n een spcCbui. Dit kleine crucifix, zeide de priester, werpt sprankjes vuur uit, en als het dit ndet deed, zou alles op de aarde vernietigd worden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1945
De Banier | 4 Pagina's