Ware geschiedenis van Willem Farel
18
Dit was het begin - van een stormachtigen tiji* aa.n de universiteit van Parijs. „Groot was het oproer onder de studenten", zoo wordt ons verhaald, „toen Jezus Christus door meester Faber aldus gepredikt werd. De studenten begonnen zich bijna even druk met de leer des Evangelies bezig te houden als met hun studie en comediespelen. Ook wordit ons meegedeeld dat eenigen onder hen zich vereenigden om strijd te leveren met den ouden professor, en de leer der goede werken te •verdedigen. iEin wie warenhet die dat deden? Het waren diegenen onder de etudeniten, wier levenswandel m het slechtst was. Dit is meestal zoo. Zij gevoelden dat het Evangelie hun booze daden veroordeelde. Daarom spraken zij het meest over de goede • werken. Jacobus was het met Paulus niet eens, zoo lasterden de vijanden. „Jacobus", zoo zeiden ze, „leerde dat men zalig wordt uit de werken". Meester Faber weerlegde deze aamtijging, door te zeggen dat Jacobus in zijn eerste hoofdstuk lerde dat aile goede en volmaakte giften •van boven afdalen. Kunt u ontkennen, dat de zaligheid een goede en volmaakte gift is? zoo vroeg hij zijn beschuldigers? En kunt u ontkennen dat de rechtvaardigheid een goede en volmaakte gift is? Het is waar, dat de werken een noodzakelijk te.eken b zijn van het geloof, zoo ging Faber voort, juist zooals het ademen een noodzakelijk tee s ken cjes levens is. Maar een man ademt omdat hij lee£t en a inidien hij niet zou ademen, dan r zoud't gij weten, dat hij dood m was. Een mensch is geiecht-•vaardigd door het geloof en de werken volgen als een noodzakelijkheid''.
Meester Faber hield hier niet halt, maar ging verder te verklaren, hoe een heilig God in gerechtigheid met schuldige zondaren kon handelen; door ze niet alleen in Zijn liefde en barmhartigheid zalig te maken, maar ook handelt hij in gerechtigheid en geeft aan de zonde de verdiende straf. Hij moest de zonden stiaffen maar kon den zondaar sparen. „Wonderlijke ruil", noem.de Faber het. „De Onschuldige is vieroordeeld en de schuldige vrijgesproken. Die Gezegende is vervloekt en ij die vervloekt was, is gezegend; de Heerlijkheid is bedekt rnet schande, en Hij die tot chande gebracht werd, is bedekt met heerlijkheid! En dat lles door Gods vrije en souveeine liefde. Zij, die zalig geaakt zijn, zijn het omdat God ze iverkoos, uit genade, door de wille Gods, niet doo.r hun eigen wil. Onze eigen keus onze eigen wil, onze eigen werken, zijn nutteloos; het is Gods keus; die alleen is de oorzaak van onze zaligheid.
Aldus onderwees Meester Faber de studenten en van nu af aan waaen er in de universiteit van Parijs twee partijen. Voor de eene partij was de prediking van het kruis een dwaasheid en voor de andere partij een kracht Gods. Willem Farel dronk de woorden van zijn geliefden ouden meester, nu dierbaarder voor hem dan ooit tevoren, met blijdschap in. b C h l g e
„Alles scheen mij toe als een d nieuwe schepping", zei Fa.tel. v De-Schrift werd met duidelijk, z het licht scheen in mijn ziel. n Een stem, tot nu toe onbekend, n de stem van Christus mijn o Schaaphender, mijn Meester, g myn Leeraar, sprak nu met r macht tot mij. God, die mede lijden had met onze dv/aling, leerde ons, dat Hij alleen door Christus, de verzoening van onze zonden, door Christus, de Middelaar en de voorspraak, onze overtredingen om Zijn zelfswil uitwischte, aangezien ze allen geieinigd zijn door Zijn loed. Daar is geen naderen tot den Vader, dan door Jezus hristus. Indien iemand al zijn vertrouwen in Hem stelt, dan eeft hij het eeuwige leven. De gekunstelde uitwendige godsdienst, dat het hart ongereinigd aat, het waarnemen van de daen, het uitkiezen van maaltijden, het verbod om te trouwen nz., werd mij een walg. Ik ontekte in deze dingen geen spoor an de ware godsvrucht, maar ag slechts kleeren en ceremoiën en hoorde geluiden-, welke iet alleen aan de Joden, maair ok aan de heidenen en aan afoden-dienaars ontleend waen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 november 1945
De Banier | 4 Pagina's