Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ware geschiedenis van Willem Farel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ware geschiedenis van Willem Farel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

19

Dr zag dat deze ceremoniën gekomen waren in de plaats van godsvrucht en den waren dienst van God."

, Ik las de schriften, om uit te vinden, wat hiervan de oorzaak zijn mocht, zoo gaat Farel voort. Ik zag, dat de gedachten •van de menschen, hun pogingen en hun nieuwigheden, in geen enkel opzicht samen kunnen gaan met den waren dienst van God. Daarom zijn godsvrucht, hat evangelie en de wet Gods, welke liefde is, alle verdwenen, alleen het menschelijk zuurdeesem, dat huichelarij is, blijft over.

Nu zien we hen, die den naam van Christus dragen, maar liefhebbers van zichzelf zijn en hun eigen belangen zoeken en er worden veel geluiden, waardelooze gezangen en woorden geuit, zonder wetenschap en er zijn ook vele menschen, die hun eigen buik dienen."

Zoo sprak Willem Farel en zóó stonden de zaken in de scholen van Parijs: aan de eene zijde, de verbaasde en nijdige doktoren en studenten, aan de andere zijde; meester Faber, Willem Farel en de zuivere leer op Gods Wooi'd gegrond.

Ongeveer negen maanden gingen voorbij, voordat meester Faber zich had afgewend van de heiligen-legenden, om Christus alleen te prediken. Gedurende dien tijd onderwees hij ijverig in de dingen des Heeren, waar hij maar gelegenheid vond. Het was tevergeefs, dat hij door een groot aantal priesters en dokters werd tegengespioken, bestreden, gehaat en veracht. Het leek wel alsof dit alles voor hem niets beteekende en dit was ook inderdaad zoo. De Heere had een deur voor hiem geopend en niemand kon die sluiten. Verscheidene gebeurtenissen werden zoo van God bepaald, dat meester Faber nooit stil was; hij schepte zelfs moed, in de hoop, dat de waarheid tenslotte door de velen, die deze hoorden, zou omhelsd viTorden.

In de eerste plaats, heeft koning Lodewijk XII eenige jaren tevoren een beroep gedaan op de Universiteit om te beslissen, of de paus absolute macht m kerkelijke zaken behoort te hebben. Een monnik had een boek geschreven, om dit te bewijzen en daar de koningen van Frankrijk reeds vele eeuwen achter elkaar het recht van de kerk in Frankrijk hadden om aldaar bisschoppen aan te stellen, was LKjdewijk XII niet bereid, om 's pauzen gezag in ieder punt t^ onderschrijven. De uni'/«rsiteit van Parijs had deze westie tegen den paus beslist.

Eindelijk kwam iemand luisteren van wien meester Faber en Willem groote dingen hoopten. Hij was graaf Willem Briconnet, bisschop van Meaux. Hij kende meester Faber van vroeger dagen en achtte hem om zijn geleerdheid. Hij had Faber in zijn abdij van Germains van een huis voorzien; daar vond de oude man sinds 1507 een rustig verblijf en daar kon hij veel rustiger studeecen, dan hij temidden van de studenten van Pan ijs had kunnen doen. Sindsdien was Briconnet tweemaal als een ambassadeur van den koning van Frankrijk naar den paus te Kome gezonden. Nu \yas er een nieuwe koning, n.l. Frans de Eerste; Lodewijk XII stierf 1 Januari 1515; ook was er een nieuwe paus gekomen; Julius II was 2 jaren vóór Lodewijk XII gestorven. e nieuwe paus kon geen ver­ scheurend monster worden genoemd, hij was een aangename beschaafde man, verzot op kunst en wetenschap en nog meer veizot op luxe en genoegens. Hij leefde om zich aan alles en nog wat over te geven, hetzij goed of kwaad, „in allerlei soort goddeloosheid'', geüjk een Roomsche historicus, die hem gekend heeft, schrijft. De woorden van dezen historicus zijn als volgt: „Wij herinneren ons een paus gehad en aangebeden te hebben, die h& t toppunt van ontrouw bereikt had. Hij gaf hier een duidelijk bewijs van door de beoefening van alle soorten slechtigheid, want hij beleed voor , eenigen van zijn knechten: dat noch vóór dat hij paus was, noch nadien, hij in het bestaan van een God geloofde".

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1945

De Banier | 4 Pagina's

Ware geschiedenis van Willem Farel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1945

De Banier | 4 Pagina's