Ware geschiedenis van Willem Farel
21
Margaretha nu was een vriendin van BrieoDinet, zy sprak openhartig met hem en met anderen die aan het hof kwamen en die de „nieuwe" opvattingen be-Sonnen te huldigen. Eenigen ivan haar hofdames overhandigden haar traktaten, die Brigonnet hun gegeven had. Margaretha las 29e met graagte, want haar hart was ziek en vermoeid, temidden van alk dwaasheid f vroolijkheid aan - ; ar broeders losbandig hof. Zij begeerde meester Faber en Willem Farel te zien en het Woord Gods met hen en met den bisscbo-te lezen. Wij mogen van haar geloven, - at ze na een weifelenden loopbaan bevonden zal worden onder het getal der. genen die door Christus' bloed gekocht zijn, Hoe dit ook zij, het is zeker, dat zij haar invloed bij haar broeder, den koning, aanwendde ten gunste van de waarheid. En ze bemoedigde hen, die dezelve predikten. Voor zoover het in haar vermogen lag, beschermde ze hen tegen vervolging en tegenstand.
De koning zelf was in geen geval bereid Faber en Farel het wijgen op te leggen. Dit zal in de gedachten van meester Faber eveneens ijdele hoop hebben doen rijzen. Hij zal wel gedacht hebben, dat de koning bijna laewogen was een Christen te worden, maar met rans I was het zuiver en aleen een afkeer van de tirannie der priesteren, en dit deed den koning er over verheugd zijn, at er iemand was die de priesers dorst tegen te spreken. „Ik oud ervan te laten zien, zei de koning, dat een koning van Frankrijk niet aan een lijntje kan loopen. De koning verachtte de priesters ook om hun onwetendheid en hun afkeer van studie. Zij spraken zelfs van de boekdrukkunst als van een goddelooze uitvinding des duivels en beschuldigden de drukkers van tooverij. Frans I, die een ontwikkeld man was en die belang stelde in alle nieuwe ontdekkingen zag, naar het scheen op bet Evangelie neer, als één van de moderne uitvindingen, welke de wereld in het algemeen zou verbeteren. Later evenwel bleek hem, dat he' Evangelie zijn ondeugden en misdaden veroordeelde en toen bracht dit hem tot andere gedachten. Hij ontdekte bijtijds, dat de zondige daden, die de priesters hem toestonden en waarvoor hij vergiffenis van den paus kon koopen^ door het Evangelie ten scherpste werden veroordeeld. Daarom moesten hem door zijn geliefde zuster Margaretha alle dringende verzoeken gedaan worden, om hem er van te weerhouden de zijde der priesters te kiezen en het Evangelie uit te bannen.
Daarna kwam er opnieuw verheugend nieuws naar Parijs; het kwam van over den Rijn. Een Duitsche monnik had toet reeds in 1517 aangedurfd openlijk te leeren en te prediken, dat de vergiffenis van zonden niet met geld gekocht kon worden, maar door God aan zondaren, zonder geld en zonder prijs, geschonken werd. Hij dorst zelfs een papier aan de deuren der kerk van Wittenberg te bevestigen, waarin he; volk gewaarschuwd werd geen vergeving van hun zonden van een aflaat-verkooper te koopen. Luther — want deze was het was hiecitoe aangezet, omdat de paus heo X e^i markt voor den verkoop van aflaten had geopend. Deze paus zond aflaatverkoop«rs door de steden en dorpen van Europa, om voor geld zulke aflaten aan te bieden, als nog nooit een paus verkocht heeft Het volk kon deze aflaten niet alleea voor zonden in het verleden koopen, maar ook voor de zonden die zy van plan waren te begaan. ledere zonde had haar prijs en kon zonder viees of schaamte bedreven worden, mits maar van tevoren ervoor betaald was. De zielen van de dooden konden op staande voet van het vagevuur voor een kleine som gelds verlost worden. Al dit geld nu was bestemd voor de restauratie van de kerk van den heiligen Petrus. te Bome.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1945
De Banier | 4 Pagina's