Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ware geschiedenis van Willem Farel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ware geschiedenis van Willem Farel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

28

Wilden zij Zy-n gezegend Woord van genade en zaligheid aanvaarden, of wilden zy het vervi? erpen? Luther, wiens stellingen door de roomsclie kerk veroordeeld waren, had een beloep gedaan op de universiteit van Parijs om te beslissen tusschen hem en den kampioen vain Rome, Johannes Eek. Luther en Eek hadden elkaar te Leipzig ontmoet om er een openbaar dispuut te houden, wat betreft den eisoh van Chris­ • tus en van den paus. Parijs nu moest bestudeeren alks wat ".an béide zyden gezegd was en beslissen wie van de twee, Luther of Eek, de waarheid gesproken had. Twintig copieën van ieders argumenten werden in het jaar 1520 naar Parijs gezonden.

Be universiteit raadpleegde deze papieren gedurende meer dan een jaar. Geheel Europa wachtte op de beslissing van de Parijsche universiteit. Bédier had over het onderwerp veel te zeggen. Hy met zijn luide stem en zijn vele onwetende volgelingen en booze priesterschaar, won den strijd. In April 1521 besloot de universiteit, dat Luthers boeken openlyk in de straten van Parijs zouden WOTT den verbrand.

Voor Willem Farel kon er nu niet langer meer twyfel bestaan over de vraag, of Parys het Evangelie verworpen had •^of niet. Meester Faber smeekte hem naar Meaux te komen, waar hij vry kon prediken en waar de zielen naar het brood des levens snakten. Zoo keerde Willem met eenige vrienden, d* Roussels inbegrepen, de stad, die voor Christus en Zijn Woord gesloten was, den rug toe en kwam te Mesux aan. Niemand zal waarschynlyk gedacht heb* ben, dat - Willem Farels vertrek, de genadetijd voor Parijs gesloten heeft. Christus heeft Zijn dienstknechten in oude tyden gezegd: .Hij, die u hoort, hoort My en die u veracht, veraclit My en die My vieracht, veracht Hem, die Mij gezS)ndien heeft.

En zoo heeft Paaijs in den persoon van dien jongen man, God zelf veracht. Maar God, die het licht kan laten schynen uit de duisternis, he«ft in Zyn genade en maclit de zinnel-ooze en onwetende redevoeringen van Bédier .veranderd in een aanleiding om een ziel te zegenen. Een jonge edelman van Picardië, Lodewijk de Berquin, was gedurende eenigen tyd opgevallen vanwege zyn strikten eerbied voor de kerk van Rome. Hij was een inan van een zuiver moreel karakter en besteedde zijn tijd in het studeelen en in bet bywonen van de diensten der kerk. Hy sprak scherp en veelvuldig tegen de leeringen van Luther, - maar teizelfder tijd berispte hij de priesteis, en de monniken, die in zonde leefden en «en wistzaakje van den godsdienst maakten. Hy haatte gemeenheid en hulchelary en was naar het scheen dooi en door eerUjk en oprecht, hoe vaak ook misleid. Hy luis- ' terde naar de argumenten van Bédier en de leeraren van het Evangelie tie Parys. Em hoewel hy niet geioofde, dat Faber en larel juist waren, ontstak hy toch in woede over de valsche argumenten en het snoeven van Bédier en de monniken, maar bovenal om hun boosaardige pogingen om hen, van wien zij niet bewyzen konden, dat zy het by het v«rk€ erde eind hadden, te hinderen en verkeerd voor te stellen. Aan den anderen kant zag hij, dat Faber en Farel op ? ijn minst openhartig en oprecht waren en dat zy zich beriepen op den Bijbel, om alles was zij zeiden te bewijzen. Bergum, die nu van de priesters een afk€ er kreieg en die veibaasd stond over de duidelyke uiteenzettingen van Farel, zette zich tot het kzen van den Bijbel eii toen hy las, werd zijn verstand verlicht. Wy zullen zoo nu en .dan opnieuw van hem hooren. Laat ons intusschen naar Willem Farel terugkeeren.

De gelukkige dagen te Meaux. Willem Farel preekte met zyn donderstein in de straten en op de markten en waai er maar plaats kon gevonden worden. Het volk liep storm om de nieuwe en gezegende woordien te hooren. Niet meer hoe zy hun geld aan de priesters en monniken moesten afdragen, maar hoe zy van God de ondoorgrondelyke rykdomnjen konden j deelachtig worden.' CWorat vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1946

De Banier | 4 Pagina's

Ware geschiedenis van Willem Farel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1946

De Banier | 4 Pagina's