ScheepsbouwinNederland bloeit weer
De 2 door Portugal bestelde schepen zijn speciaal voor fruittpensport bestemd. De schepen worden- 3800 ton groot, vodrzien van accommodatie voor 18 passagiers en berekend op een snelheid van ± 16 mijl.
Wederom heeft onze scheepsbouw een belangrijke opdracht ontvangen. De Verenigde Nederl. Scheepvaartmaatschappij heeft twee snelle moderne vrachtschepen met een totaal draagvermogen van 9500 ton besteld bö de Nederlandse Sehecpsbouwmij. te Amsterdam. Het zullen de eerste schepen zijn, in ons land te bouwen voor Nederlandse rekening, die geheel gelast zullen worden uitgevoerd.
De Verenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij, die in Mei 1940 haar gehele vloot buitengaats had, heeft een zware tol be.taald als bjjdrage tot de geallieerde
overwinning. Meer dan 50 procent van haar Vloot ging verloren. De grote motorvrachtschepen „Arendskerk" en „Annenkerk", inebruari 1940 in'opdracjit gegeven, orden afgebouwd en zullen in hot voorjaar 1947 aan de vloot worden toegevoegd. De thans bestelde schepen zullen eveneens in 1947 ereed zijn, terwijl voorts toevoeingen aan de vloot zullen geschieden uit de schepen, ' die de regering in Londen tydens de oorlog verkreeg of bestelde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1946
De Banier | 4 Pagina's