Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Staatkundig Gereformeerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Staatkundig Gereformeerd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

II

In een vorip artikel hebben wij den naam staatkundig in zijn be. teekenis uiteengezet. Kort samen, gevat hebben wij er in betoogd, dat de S.G.P. krachtens haar naam geen kerkelijke partij is, maar zich op staatkundig terrein beweegt en gaarne allen onder haar vaandel vereenigt, die de al. oude gereformeerde belijdenis der vaderen onderschreven, om het even van welke kerkelijke formatie zij ook leden mogen zijn.

Daarbij hebbjiiJwiJ gesteld, dat die partij in Segiastelling met de doopersche opvatting de beoefe. ning van politiek een van God geboden plicht acht. En dit op ganseh schriftuurlijke gronden. Wij hebben daarvoor tal van be. wijzen uit Gods Woord aangevoerd. Wij wenschen daartoe thans nog aan te voeren de vermaning, welke David zijn zoon Salomo bij de aanvaarding van diens koning, schap op het hart drukte, waar hij sprak: „Neem waar de wacht des Heeren uws Gods om te wandelen in zijne wegen, om te onderhouden zijne inzettingen en zijne geboden en zijne rechten en zijn getuigenis gelijk geschreven is in de wet van Mozes; opdat gij verstandelijk handelt ^n alwat gij doen zult en alwaar gij u wenden zult".

Uit Koning Davids woorden blijkt ook al weder zoo zonneklaar, dat de Heere eischt, dat bij betrachting der staatkunde zijn wooid en wet de eonig geldende regel zullen zijn.

Dit nu beoogt de S.G.P. met aankleving van alle gebrek en zonde na te jagen, opdat, mocht het onder de gunste des Heeren zijn, ook in ons vaderland zulk een staatkunde beoefend zal wor. den. Dit treedt daarin vooral helder aan den dag dat zij nevens den naam „staatkundig" dien van „gereformeerd" voert. Niemand kan ontkennen, dat zy getrouw aam haar naam „gerefor. meerd" een veel belijnder politiek moet voeren dan de A.R. en C.H. De naam gereformeerd toch grijpt veel dieper in en omvat veel meer dan de benaming anti.revolutionnair of christelijk.historisch. Door den naam gereformeeid is de S.G.P. gebonden en verbonden aan de aloude belijdenis der vaderen. Daaidoor is hun strijd, u haar strijd, hun karakter haar karakter, hun doelwit haar doel. wit.

o Zij trekt een lijn met de vaderen. Zij wenscht, evenals dezen m het onder veel tegenstand en ge. durigen laster hebben voorgestaan a dat heel het staatsbestel naar de t uitspraken der Heilige Schrift in. k gericht zal worden. Zy kan des­ D wege geen geestelijke vrijheid op de wijze der A.R. huldigen, de. wijl zij overeenkomstig de aloude belijdenis eischt, dat de overheid voedsterheer der ware kerk behoort te zijn en zij de ware relegie heeft te maintineeren.

Gebonden aan het onverander. de artikel 36 als de S.G.P. is, be. staat er een kenmerkend onderscheid en een fundamenteel ver. schil met de A.R., die in artikel 3 van hun program belijden: „Ook op staatkundig terrein belijdt zij de eeuwige beginselen van Gods Woord, zóó evenwel, dat het staatsgezag noch i'echtstreeks, noch door de uitspraak van eenige kerk, maar alleen in de con. sciëntie der overheidspersonen, aan de ordinantiën Gods gebon. den zij."

Wie moet hier het kenmerkend onderscheid tussehen beide genoemde partijen niet in het oog springen?

Terwijl de A.R. belijden, dat op het staatkundig terrein het staats. gezag onder bepaalde voorwaarden aan de ordinantiën Gods ge. bondon behoort te zijn, verklaart de S.G.P., dat het staatsgezag onvoorwaardelijk zonder eenig beding, voorwaarde of uitzondering aan de inzettingen Gods, zoowel aan de eerste als tweede tafel der wet, gebonden dient te zijn. Terwijl de A.R. belijden, dat het staatsgezag niet door de uit. spraak van eenige kerk gebonden mag zijn, biedt de S.G.P. dit aan de aloude onveranderde Nederlandsche .geloofsbelijdenis der ou. de Hervormde Kerk die op dit punt eenstemmig was met de des. tijds bestaande belijdenisgeschriften der gereformeerde kerken aller landen.

Terwijl de A.R. op het staat. kundig terrein de eeuwige beginselen van Gods Woord met be. trekking tot de uitoefening van het staatsgezag alleen aan de consciëntie der overheidspersonen gebonden wil zien, verwerpt de S.G.P. dit met alle beslistheid, daar er consciëntien zijn, die het allesbehalve nauw met Gods' or. dinantiën nemen en die zoo ruim zijn, dat er gemakkelijk een boe. renwagen in om kan draaien. Het standpunt, dat de S.G.P. inneemt, is niet zooals meermalen van A.R. zijde betoogd is, een uitvloeisel van den ouden Roomschen zuurdesem, neen, 't is ge. grond op Gods Woord, beleden ok in de oude christeli, jke kerk en daarom door en door gereforeerd.

Rome toch huldigt ganseh wat nders. Het huldigt de leer van de wee zwaarden, van het geestelij. e en van het wereldlijke zwaard. e Paus voert dan het geestelijke zwaard, waaraan, hoewel er van onderscheiden, het wereldlijke zwaard, dat de burgerlijke over. heid voert, onderworpen is. Rome verheft het pauselijk gezag boven al gezag. En juist daar hebben onze vaderen zich met alle 'tracht tegen verzet. Het was uit oorzaak daarvan, dat de S.G.P. zich nim. mer heeft kunnen vereenigen met eene coalitie met Rome. zooals de .4.R. en de C.H. zich jaren lang daarin met Rome verzwagerd hebben.

Evenmin kon zij dit met de paitijen van links doen. Zoo zij dit gedaan had, zou zij haar naam van gereformeerd niet alleen smaadheid aangedaan, maar zelfs verloochend hebben. Onze gere. formeerde voorouders hebben krachtens hun beginsel toch niet alleen tegen Rome m.aar ook even zeer tegen de Libertijnen den kamp manmoedig gestreden. Daarom staat het dan ook onomstootelijk vast, dat een reehtge. aarde S.G.P.'er niet zoo maar één, twee, drie naar het kamp van de Partij van den .Arbeid kan over. loopen zooals een C.H, .man als Minister Lieftinck dit kort geleden deed. De S.G.P. en de Partij van den .Arbeid staan toch wat beginsel betreft lijnrecht tegen, over elkander.

Doch opdat ons artikel niet te lang zal worden, willen wij het er thans bij laten. Wij hopen in een volgend artikel er nog nader op terug te komen.

Alleen moet ons thans nog van het hart, dat de S.G.P. geheel ten onrechte als een schenrpartij gehekeld is geworden. Zij toch is allerminst een scheurpartij. Zij heeft geen verdeeldheid onder de gereformeerden gebracht. Zij be. lijdt toch wat de gereformeerden aller landen eeuwen aan beleden hebben. En ook op d^n dag van heden wenscht zij de gereformeer. den onverschillig van welke kerk zij ook lid mogen zijn samen te brengen onder het oude gerefor, meerde vaandel. Zij ziet in splitsing, verdeeldheid en tweespalt allerminst heil. Integendeel. Zij roept alle gereformeerden teza. men om vast aaneengesloten, schouder aan schouder, zich rondom de aloude Nederlandsche ge!oofsbeIi, jdenis te vereenigen. Die belijdenis toch gaf Nederland eenmaai onder de gunste Gods een ongemeen aanzien, dat het, hoe, Jtlein het ook was, een eerste plaats in de rij der volkeien innam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1946

De Banier | 4 Pagina's

Staatkundig Gereformeerd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1946

De Banier | 4 Pagina's