Ware geschiedenis van Willem Farel
35
Hij
was ondertusschen, in Westelijke richting gereisd, de Cevennes-bergen overgestoken en de verafgelegen provincie Guyenne bereikt. Daar predikte hij voor zen korten tijd, maar de priesters en monniken lagen spoedig op de loer en opnieuw zag Farel zich vervolgd door een sctiare van vijanden en opnieuw ontkwam hij aan» hun handen Zijn vriend Anemond Chatelard nao Farel geschreven en hem dringend verzocht, naar Zwitserland te komen. Ondei de beschermende bewaring Gods reisde hij af, rich in bosschen en bergkloven verschuilend, totdat in I> e-e. 1523 hij dp oude stad Basel bereikte.
XVI
Hei dwaae Gods is wijzer dan de menschen
Toenit*rty< 3 woonden er te Bazel verscheidene merkwaardige manr.en. Deze stad m€ t de voornaamste universiteit vain Zwiiserland, stond bekend om zijn geleerdheid en h-et aantal boeken dat daar toen gedrukt werd. De man, tegen wien geheel Europa opzag, als het hoofd van de geleerden van ieder land, de groote Erasmus, woonde te Bazel sinds 1514. Een aantal mannen, eveneens beroemd om hun geleerdheid, waren te Bazel samengestroomd om in Erasmus' geze-ischap te verkeeren. Niemand sciheen voor geruimen tijd te weten, of Erasnaus de zijde van het Evangelie gekozen tiad of ertegen was.
Zwiingli Kende hem gedurende eenigen tijd en bewonderde tsem grootelijks. Erasmus p^rees en bewonderde op z, n beurt Zwlngli en er was een prediker var het Evangelie te Bazel, die Erasmus eveneens eerde. De naam van dezen man was Hausschein. Hij was een Cuitscher van Frankenland. Hij was een monnik geweest; had zijn klooster twee jaar tevoren verlaten, maar was niet openlijk uit de kerk van Rome getreden. Hij bewandelde denzelfden weg als meester Faber te Meaux, maar het was bij hem gebrek aan licht, geen gebrek aan moed Hij was zacht en edelmoedig van aard en was tegelijkertijd een ernstig prediker van 'het Evangelie, voor zoover dat hem bekend was. Hij was hulp prediker van de St. Maartenskenk te Bazel en zijn prediking werd door eien groote massa menschen bijgewoond- Erasmus mocht hem niet zoo graag lijden, wam ir zijn' hart haatte Erasmus de waarheid, hoewej er van overreed, voor zoover het verstand daartoe in staan is. Zy wier verstand overreed is, maar wie- harten niet tot God bekeerd zijn, zijn dikwijls de groots.t'e vijanden tegen God en de waarheid.
Langzamerhand begon Erasmus meer openlük te toonen, aan welke zijde hij stond. Hij was boos geworden om een brief van Luther, waarin deze hem zeide, dat hij. Erasmus, niet den moed had om Gods zijde te kiezen. Ook was hy juist in dien tijd door den paus en Hendrik . VIII, koning van Engeland, ernstig aangezocht een brief tegen de Lutheranen te schrijven ter verdediging van het pausdom.
Hausschein nam Farel met blijdschap m zijn huis op en gaf hem zijn kleine kana'sr, die hij over had. De Heere beloonde Hausschein voor zijn liefde en gastvrijheid- Hy zat toen zeer in den put, omdat, hoewel velen hem kwamen beluisteren, er weinigen zich om de waarheid die hij predikte schenen te bekommeren. Aan ZwingU had hij geschreven. „Helaas, mUn spreken is tevergeefs en zie niet de minste reden voor hoop. Misschien zou ik onder de Turken meer ooren vinden om te hoeren, maar helaas ik moet mijzelf alleen de schuld geven".
Tot dezen nederigen dienstknecht Gods nu, werd Farel gezonden met woorden van hulp en bemoediging. Hausschein leefde op en was veiheiugd door het blijmoedige geloof van zijn Franschen broeder. Van den eersten dag van zijn aankomst af beminde hij hem zeer en vurig
„O, mijn beste Farel", zeide hij, „ik hoop dat de Heere onze vriendschap een eeuwige zal maken; en indien wij hier benedten niet samen kunnen wonen, dan zal onze blijdschap slechits te grooter zijn, wanneer wij samen aan Christus' rechteri'and in den hemel zullen verkeeren''.
(Wordt vervolgd)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1946
De Banier | 4 Pagina's