Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stichtelijke overdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stichtelijke overdenking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En wij weten dat degenen die , ^ God liefhebben, alle dingen medewerken meaewer^en ten .en goede. .oeu.. Na- ..meiijk dengenen die naar Zijn- voornemen geroepen zijn. Rom. 8 : 28.

Alzoo hooren wij den hoogbegadigden Apostel Paulus gerui. gen, tot de geloovigen die te Rome onder keizer Nero in groote verdrukking verkeerden. En nu komt de Apostel, die in zijn eer- tijds ook een vervolger en ver. Rome drukker vertroosten. was, deze verdru.i.en De personen m die als ware geloovigen in onze tekstwoorden voorkomen, merkt de Apostel aan in drie opzichten en wel als zulken. Ie die van eeiiwigheid in Gods voornemen lagen als vaten Zijner barmhar. tiglieid naar Zijn vrij welbehagen; 2e als zulken die naar dat voor. nemen in den tijd der minne geroepen waren, en wel met een inwendige en krachtdadige roeping, wanneer zij walgelijk vertre. den in hun bloede lagen.

Paar klonk die stem des Heeren wiens oogen van liefde op hen gericht waren: leeft ja leen in Uwen bloede, waardoor ZIJ van dood levendig werden en hun zonde en ellende kwamen beweenen, en 3e dat zij Ood liefhebben; een eigenschap die Van nature bij niemand wordt gevon. den, dan zijn wij allen haters van God en van onzen naasten. Maar wat b ; lèn een wede keërise wat bij hen een wederkeerige die vrucht in hun was hart van de uitgestort liefde Gods was door den H. Geest, zooals de Apostel Johannes getuigt. Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. De zulken beminnen den Heere en hebben aan zoete betrekking op God alsmede op Zijn woord en instelling, en al diegenen die met hen den Heere beminnen. Zij kunnen daar. om ook het kwaad van dat volk niet op de straten van Askalon verkondigen. Alaar he't zijn zoete banden die hen binden, aan dat lieve volk van God. En o waftjpeminnen zij ook dien dierbaren Heere Jezus, wanneer die zich aan hun ziele openbaart, als zulk een, die zich uit liefde voor hen, zich tot in den dood heeft overgegeven.

Nu zegt de Apostel "dat alle dingen hun zullen medewerken ten goede, namelijk alles wat de 7if'Li"r v^" i'^'r "l'' '", '" Zijn voorzienigheid pver hen doet komen: Alle dingen, van welken aard zij ook wezen mogen, moeten medewerken ten goede!

Niettegenstaande er veel dingen zijn, die schijnbaar tegen hen zijn en waarvan Jacob zegt: al deze dingen zijn tegen mij, wanneer een Jozef en Benjamin niet aanwezig waren. En ook kan Gods volk zulke wegen moeten door. leveti. Maar niettegenstaande dat "roe1hfi7vTrootkt, ^^"n^S toch medewerken ten goede, zooals dit ook door een Jacob in zijn geslacht werd ondervonden. Zoo dJenen ook voor Gods volk alle , kruis, en drukwegen, om hun hart te spenen van aldat zien en zinnelijke, en op te leiden tot een hooger goed. Zelfs de vijanden drijven hen menigmaal tot den voThP? "^. , f ""''!• ? ? ." > voor hen de wereld een tuchthuis, en de satan een herdershond dié achter hen aanblaft om dat volk te drijven tot hun zieleherder den S^rhSTpSeSnlS (nebben .uitgediend, dan is de dood .^^ ^.. ^Qo^ger „ „r„„„^„„ vreesden, "'«», ^'1 TJ^^rrr^^^^T nu^ Slechts eeo vervoermiddel om hen te voeren naar den Hemel waardoor zij bij tilden hier al zingen: leg vrij mijn lichaam in het stof, mijn ziel juicht dan in 't Hemelhof. O, dood mijn bhjdste blos, Zegt nu de Apostel: wij weten dit, dan doelt hij hiermede op een geheiligde wetenschap, die zijn grond vindt in ^^^^ Woord en de belofte hun toegezegd, waardoor de Apostel ^^^ mocht ^^^-.^ roemen: gestreden „Ik heb enz. den goe-

Wat is . noodig ^- om dien .. waren troost over die wetenschap te bekomen? Ten eerste een onder, werping van ons zelven, met verloochening van eigen zin en wil, aan den wil van dien Hemelschen Vader. Ten tweede, een afhankelijk kinderleven waarmede wij den Heere niet vooruit loopen maar achteraan kleven en om met al onze nooden en behoeften tot Hem te komen, die nooit ge. zegd heeft: „Zoek mijn aangezicht te vergeefs". Maar ook ten derde, om met vreeze te wandej^^ ^^^ ^j^^ ^^^^^ inwoning hier op aarde en onzen blik te werpen naar boven op Hem, die voor de vreugd, die Hem voorgesteld was, het Kruis heeft gedragen en de schande veracht, zittende is aan de Rechterhand des Vaders: als- Kruis °"^ P'^'"t^"'^« °P ^'J" '^'g^" en , , , ., ., zoenverdienste, ... en ... zegt: , ; : . v. „Vader , . nii MÜ - ^^in1, «Ki '^- ^^ "^? 'H'^'^ " °'i^« ; ? ? !; '"; , .^ • ''^" °°t^tlli.^ ^^T KT' ^, f I^^'R" ''HT ••'tTKT' '''" ^f ^, 1^'""^}"^ ^'^^ hebben en ^' '^'"'" ^a^^ne bij Jezus zijn. ^aar zal het huwelijk volmaakt w.9"-den gesloten. Jezus trouwt ^Un Bruid bij zijn Vader in en f, ''" '^ voor dat volk de vreemde- 'l'^gschap vergeten en wij, wij ^'J" '" 't Vaderland!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1946

De Banier | 4 Pagina's

Stichtelijke overdenking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 mei 1946

De Banier | 4 Pagina's