Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stichtelijke overdenking h

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stichtelijke overdenking h

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

PINKSTEREN

En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zooals de Geest hun gaf uit te spreken. Handel. 2 : 4.

Het Pinksterfeest is het feest leest dier vervulling. De dag van het Pinksterfeest is vervuld. Reeds onder den ouden dag vierde men het Pinksterfeest. Vijftig dagen na het Paaschfeest werd Israël samengeroepen om dat veelbeteekenende feest te vieren. Het was de laatste der feesten, die God aan Zijn - r^ oude u L Bondsvolk r, UI had t „, /i ge geven. Op het Paaschfeest werd Israel steeds herinnerd aan het voorbijgaan van den slaanden Engel. Wanneer hij het bloed zag aan de zijposten of bovendorpe der hmzen. Op dat Paaschfeest werd steeds een lam geslacht, da zag op Chnstus Dig eenmaal Zichzelf zou opofferen tot voldoening aan Gods recht, maar ook tot verlossing Zijns volks. Dat Paaschfeest duurde altijd een geheele week. Na het dagelijks morgenoffer, werd er een feestoffer gebracht en werden ongezuurde koeken gegeten.

Op den tweeden, feestdag ge. schiedde.er iets bijzonders. Dan werd dé eerste garve van den oogst tot den Heere in den tempel gebracht. Die garve werd niet op het altaar verbrand, maar voor het aangezicht des Heeren bewogen. Daar lag in opgesloten dat men den ganschen oogst aan den Heere overgaf.

Vóór dat offer gebrq.cht was, mocht het volk noch brood, noch geroost koren, van den nieuwen oogst nuttigen, gelijk wij het Goddelijk bevel daarvan kunnen lezen in Lev. 23 : 14. Zeven weken, na den dag. v/aarop de garve der eerstelingen tot den priester gebracht was, werd nu het Pinksterfeest gevierd Op dat feest werd den Heere een nieuw spijsoffer gebracht, bestaande in twee brooden van twee tienden meelbloem, die gedtesemd of gezuurd gebakken werden. Die twee brooden werden beschouwd als de eerstelin. gen van den Heere. Het Pinksterfeest was dan het feest der voltooing en afsluiting. Met groote opgewektheid werd dan ook dat feest gevierd en vooral na de ballingschap het drukst van al de feesten bezocht. Op het Kerstfeest, herdenkt Gods kerk de geboorte van Christus. Immanuël: God met ons. Met Paaschfeest is het: God voor ons en nu met Pinksterfeest: God in ons.

Christus nam onze menschelijke natuur aan, en heeft in die menschelijke natuur geleefd, geleden, gestreden, gebeden, is gestorven, begraven, maar ook opgestaan en heeft overwonnen. De breuk die er lag tusschen God en den zondaar heeft Christus ge. heeld. De schuld heeft Hij betaald en den vloek weggenomen. Christus heeft door Zijn lijdelijke en dadelijke gehoorzaam heid de verbroken gemeenschap hersteld. Hij is opgenomen in heerlijkheid, verheerlijkt aan de Rechterhand Zijns Vaders, om vandaar Zijn Geest te zenden, opdat Die Geest komen zou in de harten der uitverkorenen. En wat f ^ n n t l S "J'i«"A, «t."^«" «" üe opstanding van Christus ons baten, 200 God dg Heilige Geest het alles niet verzegelde aan en in onze harten? Wij kun. nen toch geen ding aannemen, ^nzij het ons van boven niet gegeven zij Wij liggen toch krachtens Adams val in een staat des doods en van God gescheiden, missend Gods beeld en heerlijk- ''"''; ^^^^^< ^ S^^" ^'^^'^^^ ^^^ jgfj ^" j^e vermogen te eige. ^^^ nen. p, ^a^ Gods ^^^^^^ Geest ^^^^^ maakt ^j^^ den doo ^^^_ den zondaar levend, overtuigt, hem van zonde, gerechtigheid en oordeel, maar verheerlijkt ook Christus in hem, als de eenige grondslag en fundament der za. ligheid. Alles wat door Christus verworven en aangebracht is. wordt door den Heiligen Geest toegepast, zoodat zij Hem mogen ^.^^/^g^; ^je gegeven is tot een ^, ^^^^^^ ^^^ %°, ks pje Qeest ^„jj^ ^^^ .^ eeuwigheid bij de fijnen Het is een onbevattelijk oidswonder, dat door ons ver­ ^^^^^ ^^^.^ 'begrepen kan wor- ^ p^ ^ ^-„ ^ Pinkster- ^^^^^ j^ ^^ - ^^^ ^^^ ^^^„^^^ ^^^^ Israels God geheiligd.

Gelijk Christus maar eenmaal geboren is in Bethlehem's kribbe en uit den hemel nederdaalde, zoo kwam de Heilige Geest ook maar eenmaal neder op den dag van het Pinksterfeest.

Van den. Heiligen Geest lezen wij' "reeds'op'dê'^TrstTbTadziïdë van den Eiihel- , De De Geest Gods zweefde van oen op Bijoei. de wateren. „ue ueesr Met uoas den Vader en den Zoon is Hij waarachtig en eeuwig God. Hij draagt dezelfde Namen, bezit dezelfde eigenschappen, dezelfde werken v.'orden aan Hem toegeschrevenmaar ook dezelfde eere ontvanïl Hij.

Die uitstorting des Heiligen Geestes was aan de kerk onder de belofte, reeds voorspeld. Denk maar aan Jesaja 44 en Joel 2. Mozes, de Middelaar des Ouden Verbonds had op dien dag v; fn de uitstorting des Heiligen Qeestes reeds betrekking, naar Nu. "''Sri H : 29.

Christus had dien Heiligen Q^est Zijn discipelen en Zijn kerk beloofd, ook nog na Zijn opstan- ding uit de dooden.Met blijdschap kwamen de discipelen wedergekeerd van den Olijfberg. En 't was toen zoo geheel anders, dan met den dood van Christus. Toen waren zij bedroefd, verslagen, twijfelmoedig, en was al hun verwachting afgesneden. Maar nu zijn zij verblijd. Wat een dierbare toezeggingen heeft Hij hun nagelaten, maar ook wat een troostvolle beloften hun gegeven.

Onder het Oude Verbond waren de bedieningen en werkingen des Geesten er wel, doch 't was alles onder de wet, en druppelsgewijs. Straks zou het zijn:

Een milden regen zondt G'o Heer Op Uw bezwijkend erfenis neer Om sterkte aan haar te geven

De discipelen waren in de op. perzaal vergaderd, naar het bevel door Christus hun gegeven. Ze waren samen met een schare van omtrent honderd twintig personen; daar was de openba- ring van de ware Kerk. Ze waren één van hart en één van zin. 't Was maar geen losse hoop volks. Neen, ze waren vereenigd in en door Christus, krachtens het welbehagen des Vaders. Zij hebben • • • daar - = niet . getwist " . wie de .' meeste zou zijn, maar in hun al- Ier hart was het - jOch of Gij de Tl emelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt, dat de bergen dan voor Uw aangezicht vervloten.

Zij mochten geloovig pleiten op hetgeen hun door God Zelf be. loofd was. Zij hadden hetzelfde verlangen, n.l. de vervulling van de Goddelijke beloften, de volle verheerlijking van Christus, de vervulling van hun hart. Zij had den door genade al veel beleefd, genoten en ervaren, doch het gemis was grooter dan het bezit. God zelf had hen aan 't gemis ontdekt en dat gemis dreef hen tot de vervulling. Zulke gezelschappen zijn er in onze dagen weinig. Over het algemeen geen behoefte meer aan elkander, omdat men schier geen behoefte n; eer aan God heeft. Wat is het al'zwerven van God groot en -- — o — zichtbaar en daarbij, wat is de voldaanheid groot in hetgeen men doorleefde onder de ware kerke Gods. Er zijn meer bekeerden dan onbekeerde menschen.

Ik hoop dat ge vatten zult, wat ik daarmede bedoel. En als wij eerlijk zijn, hebben wij niet ver te zoeken, omdat te vinden. Waren wij maar meer onbekeerd, God zou wat aan ons kwijt kunnen en ons leven was meer tot eere Gods. Maar ook tot stichting en opbouwing van onzen naaste. Dat God Zijn Geest nog eens uitstorte!

Haastelijk geschiedde er uit den hemel een geluid als van een geweldig gedreven wind. God haastte zich om Zijn belofte te vervullen. Wat is God toch een verrassend God voor degenen die geloovig naar Hem uitzien. Hij zal hun haastelijk recht doen. Christus kwam snellijk tot Zijn tempel Mal. 3 : 1. De Bruid zegt in Hooglied 2 : 8: ., Dat is de stem mijns liefsten. Ziet Hem, Hij komt, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen. Hier wordt het uitziende volk toegeroepen:

God zal eindelijk helpen, u die nu klaagt. Verbeidt den Heere, op Zijn toekomst hebt acht. Het was een geluid uit den hemel. De hemel had den Middelaar ontvangen. Die met Zijn eigen bloed was ingegaan in het binnenste heiligdom. En nu op grond van die verzoening door voldoening: werd vanuit defl hemel de Heilige Geest gezonden. Alles wat noodig is tot Gods eer^ en tot volmaking van onze zielen komt uit den hemel. Zijn komst kan alleen ons heil volmaken. Met niets minder, dan met hetgeen uit den hemel komt. kunnen wij gered en verlost worden. Alleen Gods werk heeft waarde en beteekenis voor de eeuwigheid. Allen die zichzelf helpen en redden komen straks voor eeuwig om. Naar den hemel wordt Gods volk getrokken. Ik hef mijne oogen op naar de bergen, vanwaar mijne hulp komen zal. Ps. 121:1.

Het was een geluid als van een geweldig gedreven wind. Dat teeken was in volle overeenstemming met het groote werk Gods. Het ziet op de absolute souvereiniteit en de onloochenbare kracht van het werk Gods. Niet eens, maar telkens wordt Gods Geest bij den wind vergeleken.

(Wordt vervolgd).

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1946

De Banier | 4 Pagina's

Stichtelijke overdenking h

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1946

De Banier | 4 Pagina's