Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Gode betamelijke van Jezus’ lijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Gode betamelijke van Jezus’ lijden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn en door Weiken alle dingen zijn, dal Hij, vele kinderen tol de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen. Hebr. 2:10

et is ontwijfelbaar, dat de liefde ods onuitsprekelijk i's. De grootid daarvan is niet uit te drukken. tmers, dat God de reine engelen in \ he^el bemint, is te verstaan, aar dat Hij in Zijne liefde nederalt tot zondaren, wie kan dit beijpen. Nog te'meer als we opmern, dat " een heilig en rechtvaardig od niet verplicht is den gevallen ensch te verlossen. Hij had hem uwig onder het puin van zijnen I kunnen laten. De gelukzaligheid n God zou daardoor in het minst et zijn gestoord. Maar neen. Hij. I Weikin alle dingen zijn en door eiken alle dingen zijn. Die alles gehapen heeft tot Zijne heerlijkheid alles gewrocht heeft om Zijn Jfswil, Hij wilde zondaren zalig lken en vele kinderen tot de zalig-_d leiden.

in eeuwigheid iheeft Hij ze daartoe rkoren. Verordineerd tot aanneg tot kinderen door Jezus Chrisin Hem zelf naar het welbehagen ins wils. Hij heeft zondaren niet be-; md tot een soort van geluk, neen, lar tot Zijne kinderen en daarom t Zijne huisgenooten. Welk een nst aan nietige stofbewoners. Hoe oot is de liefde Gods, dat Hij arme zichzelf verloren zondaren reeds n eeuwigheid in liefde heeft voorkend; en in Zijnen onver anderlijin raad bestemd heeft tot Zijüe nderen en erfgenamen. Om hen, e alle heerlijkheid derven, op te lden tot die heerlijkheid en zaligïid die geen oog gezien, geen oor hoord en nooit in des menschen irt is opgeklommen. Onbevattelijk ; il!

it is dat welbehagen van Zijnen wil. aaruit alle gezegende beilsweldan voortvloeien. Verordineerd tot nderen, neemt Hij ze in den tijd lartoe aan, en heeft alle middelen 1 wegen besteld om ze tot de zaligïid te leiden,

an nature zijn we geen kinderen ods. Dan zijn we kinderen des cms. Wij hebben allen gezondigd 1 derven de heerlijkheid Gods, In t Paradijs van Hem afgevallen; uit t Vaderharte' Gods. ons losgeheurd, zijn we geworden beeldagers des Satans; zijn we kinderen is toorns en der vervloeking.

aar God, die rijk is in barmhartigïid door Zijne groote liefde, wilde ch verheerlijken om zondaren tot jne kinderen aan te nemen, hen op richten uit hun diepen val, hen : r Goddelijke natuur deelachtig te aken en den beelde Zijns Zoons geivormig, hen op te voeren tot de > ogste gelukzaligheid,

aar dÜgroote werk moest gescfaiem in overeenstemming met de eer

en de heerlijkheid van Gods deugden. Daarom betaamde het den Vader, vele kinderen willende zaligen. te voorzien in - een Borg en Zaligmaker Immers kan Hij Zichzelven niet verloochenen. Zijn recht eischt voldoening. De Heiligheid van Zijn natuur, van Zijne rechtvaardigheid, waarheid en trouw vereischt zulks. Dat de Vader zondaren wilde zaligen, was louter vrije liefde en weibehagen. Hij was het niat verplicht. Maar waar het Hem beliefde en behaagde zulks te doen, daar bracht Hij Zichwelven onder die verplichting, dat Hij den Oversten Leidsman hunner zaligheid, door lijden zou heiligen, Geen schepsel in hemel of op aarde kon het vereischte rantsoen opbrengen. Daarom betaamde het den Vader den Zoon Zijner liefde te zenden om Zijnen wil te volbrengen. Daarom al wat Christus deed en leed hier op aarde, was niet anders dan het gebod Zijns Vaders te volbrengen. Het gebod van Diens liefde en Weibehagen in ihet zaligen van de zondaren, Dit betaamde den Vader, ' Want joch, het vonnis van Edens hof moet worden voltrokken. Het straffen van jg zonde is geen daad welke geschiedt naar het welbehagen van Gods wil, maar geschiedt naar de wezenlijke zuiverheid van Zijn natuur, van Zijne heiligheid en rechtvaardigheid. Wilde God zondaren uit loutere liefde zalig maken, dit kon nooit ten koste van de zuiverheid en de reinheid van Zijn Wezen, Daarom betaamde het Hem den Borg door üjden te heiligen, en de heerlijkheid van Gods deugden. Daarom betaamde het den Vader, vele kinderen willende zaligen. te voorzien in - een Borg en Zaligmaker Immers kan Hij Zichzelven niet verloochenen. Zijn recht eischt voldoening. De Heiligheid van Zijn natuur, van Zijne rechtvaardigheid, waarheid en trouw vereischt zulks. Dat de Vader zondaren wilde zaligen, was louter vrije liefde en weibehagen. Hij was het niat verplicht. Maar waar het Hem beliefde en behaagde zulks te doen, daar bracht Hij Zichwelven onder die verplichting, dat Hij den Oversten Leidsman hunner zaligheid, door lijden zou heiligen, Geen schepsel in hemel of op aarde kon het vereischte rantsoen opbrengen. Daarom betaamde het den Vader den Zoon Zijner liefde te zenden om Zijnen wil te volbrengen. Daarom al wat Christus deed en leed hier op aarde, was niet anders dan het gebod Zijns Vaders te volbrengen. Het gebod van Diens liefde en Weibehagen in ihet zaligen van de zondaren, Dit betaamde den Vader, ' Want joch, het vonnis van Edens hof moet worden voltrokken. Het straffen van jg zonde is geen daad welke geschiedt naar het welbehagen van Gods wil, maar geschiedt naar de wezenlijke zuiverheid van Zijn natuur, van Zijne heiligheid en rechtvaardigheid. Wilde God zondaren uit loutere liefde zalig maken, dit kon nooit ten koste van de zuiverheid en de reinheid van Zijn Wezen, Daarom betaamde het Hem den Borg door üjden te heiligen,

Q, hoe zwaar was dat lijden, Hoe diep heeft de Zone Gods zich vemederd. Maar hoezeejr blijkt hieruit de gezetheid en standvastigheid en de onuitsprekelijkheid van des Vaders liefde. Al dat lijden dat Christus ondergaan moest, heeft de Vader Zelf Hem opgelegd.

Hij moest infJaan in de geheele versmading van al die kinderen, dragende den vloek. Ingaan in al hunne ellende, het oordeel des doods dragen-«Je en doordragende Hoe bang was i^\ ^'^^^^J Hoort het geroep mt de donkerheid van den hof Gethsemaf«; '-^'l^^ ff""'V^'. K.f'vwt '^^^^f IrXls-^Ml^V^^^^lt ^°^} aes Kruises Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlatgn". Maar hierdoor is het. dat de Vader zwijgt in Zijne liefde over de schuld Zijner kinderen. Die Hij uit loutere genade tot de zaligheid wilde leiden r, . , . ou • r - 7 u .< u^-v^j ? f.'^°°^ ^' Christus Zelf geheiligd, ^at is door al Zijn lijden en dood als J^^ ^^f^'l ^"^/^l' .^^^^* ^^n Z p."? toegewijd tot een Overste Leidsman van de zaligheid van al die kinderen om ze door Hem tot de zaligheid te leiden, ., Zoo wete dan zekerlijk het gansche huis Israels, dat God Hem tot «en Heere en Christus gemaakt heeft, n.l. dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt".

\X'elk zek heil verbonden T. i j aan i. het • ki .üs van Christus, Door lijden geheiügd tot een Leidsman der zaligheid. Gelijk Aaron geheiligd is door Mozes , en afgezonderd tot zijn ambt door d£ offerande van stieren en bokJeen, zoo is veelmeer de Zone Gods geheiligd door Zijn eigen lijden en het opofferen van Zichzelf; is 't geheele werk van des Vaders kinderen te zaligen in Zijne handen gesteld. De Vader heeft Hem gegeven tot een Vorst en Gebieder der volken. Hij is in Zijn geheiligd lijden vastgemaakt als een nagel in eene vaste plaats en tot een stoel der eere voor 't huis zijns Va­

O kinderen Gods, verlustigt u in dit heil. Alle zegeningen vloeien uit Hem en dat alles tot heerlijkheid des Vaders Zelf en van Diens eeuwige lieMe,

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1947

De Banier | 8 Pagina's

Het Gode betamelijke van Jezus’ lijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 1947

De Banier | 8 Pagina's