Het plaatsbekleedend lijden van Chrisius
Maar Hij is om onze overtredingen verwond. Jesaja 53 : 5 a
Jesaja is een van de grootste mannen uit Israels geschiedenis. Hij was een trouw getuige des Heeren, Hij is een groot profeet geweest. De Heere üeeft hem ve^l genade en licht gegeven. Hij is verwaardigd gewortden om te profeteeren van het groote heil dat döor Gods genade geschonken-zou worden. De Heere 'heeft hem bijzonder ingeleid in het lijden en , sterven van Christus, Treffend schoon is de tèekening van den Man van smarten, De profeet schildert Hem voor oogen in Zijn borgtochtelijk werk. Het lijkt soms alsof Jesaja aan de voet van het kruis heeft gestaan. Zoo zuiver, zoo juist teekent hij de lijdende knecht des Heeren, En Jesaja heeft Hem in profetisch vergezicht gezien. Het lijden van Christus in Gethsetnané en op Golgotha is hen door God zelf geopenbaard.
Eén van de schoonste profetiën over het lijden van Christus vinden wij beschreven in Jesaja 53, Daar wordt ons de lijdende Borg in Zijn ^ diepe ernedering voorgesteld. Dit bittere zielelijden was nooddzakelijk om de uitverkorenen te verlossen. Zonder voldoening aan Gods heilig recht, geen verzoening, geen zaligheid.
De schuld moest betaald worden. Er moest voldaan worden aan Gods heilig recht. En daarom is Christus gekomen, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet,
Hij heeft volkomen aan Gods heilig recht voldaan. Hij heeft de wet volbracht en de straf der zonde gedragen op het vloekhout des kruises. Hij is gehoorzaam geworden tot (Jen dood, ja tot den dood des kruises. Christus heeft zich uit eeuwige, vrije onbegrijpelijke liefde gegeven om zondaren te zaligen.
Hoe diep, hoe nameloos diep heeft Christus zich willen vernederen om verloren menschenkinderen te redden van 't eeuwig verderf. Hij heeft Zijn kroon en troon, verlaten om de uitver koren kerk te verlossen uit 't geweld van Satan. Door Zijn dierbaar lijden en sterven is-de verzoening tot stand gekomen tusschen een heilig God en een schuldig volk. Dit is stof tot verwondering en aanbidding.
Mocht de Heere ons inleiden in Christus dierbaar Middelaarswerk opdat onze harten brandende worden voor Hem.
Christus is de Man van Smarten, Zij leven was vol smart en verachting. Nauwelijks was Hij geboren of men zocht Hem te dooden. En als Hij op dertig jarigen leeftijd optreedt als profeet en leeraar, wordt Hij niiet geloofd. De leiders van het volk van Israël verwierpen Hem, Hij leerde net volk en genas de kranken. Ja Hij wekte zelfs dooden op. En wat was de dank? Werd Hij geëerd? Neen smaad en verachting werd Zijn deel. En eindelijk werd het kruis voor Hem opgericht.
Het volk van Israël eischte Zijn dood, Het klonk over de rechtplaats Gabbatha; Kruis Hem, kruis Hem, En dan wordt Hij aan het vloekhout der schande geslagen, Christus leven is een aaneenschakeling geweest van verachting sm? .adheiid en vervolging, Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. Hij is om onze overtreding verwond,
Christus heeft vrijwillig de schuld van Zijn volk op zich genomen. In de stilte der' eeuwigheid heeft Hij het beloofd.
In de volheid der tijden heef Hij deze belofte vervuld. Vrijwillig verliet Hij den hemel. Vrijwillig stelde Hij zich onder dexAret.
Vrijwillig is Hij den dood ingegaan. [§ dit geen stof tot verwondering? Is dit geen reden tot heilige aanbiddiing? Wat beeft Christus bewogen oni den hemel der heerlijkheid te verlaten? Wat heeft Hem gedreven om de zonde van Zijn volk óp Zich te nemen? Liefde, vrije souvereine, eeuwige liefde. Wanneer wij dit trachten in te denken stemmen wij met Paulus in; O diepten des rijkdoms beide der wijsheid en der kennisse Gods,
Uit eeuwige liefde heeft Christus Zijn leven gegeven en Zijn bloed gestort, Dit kunnen wij niet begrijpen. Dit gaat ons menschelijk verstand verre te boven. Hier leert Gods volk in heilige bewondering aanbidden,
Christus is verwond geworden om de overtredingen van Zijn vplk. Het gansche leven van Christus was een weg van lijden. Maar dit lijden nam zeer toe aan het einde van Zijn Ieven, In Gathsemané viel de gansche hellemacht op Hem aan, zoodat Zijn zweet werd gelijk groote droppelen bloeds. Hij werd benauwd van alle zijden. Al de golven van Gods gramschap en toorn over de zonden gingen over Zijn gezegend hoofd.
De dierbare Middelaar is verwond geworden in de zaal van Kajafas. Een van de dienaren van den hoogepriester gaf Hem ^en kinnebakslag. Welk een vreeselijke beleediging voor Christus. Zij spuwden Hem in 't aangezicht en sloegen Hem met vuisten, Maar het werd nog erger.
Zw.
G. A, ZIJDERVELD
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1947
De Banier | 8 Pagina's