LOOSDRECHT
Maandag 4 Maart j.l, ' kwam onze kiesverecniging in vergadering bijeen. De Voorzitter opende met het lat^ zingen van Ps. 73 : 14, las vervolgens Ps, 14 en ging voor in gebed. Hierna hield de Voorzitter een inleidend woord naar aanleiding van het voorgelezen Schriftgedeelte. Vervolgens werden door den secretaris de notulen van de vorige vergagering gelezen, die v/erden goedgekeurd.
Daarna gaf de Voorzitter het woord aan den heer J. Voogd, die een inleiding hield over , , Christendom en Humanisme''. Spreker bracht naar voren, dat de roep naar eenheid den laatsten tijd van alle kanten wordt gehoord. Verschillende politieke partijen hebben zich dan ook tot één partij samengevoegd en noemen zich , .Partij van den Arbeid", Naar aanleiding van een brorhure van de P. V, d. A., handelende over „Christendom en Humanisme; ", geven zij voor deze samenvoeging de volgende verklarijng; 'i, , Het Christendom en het Humanisme zijn altijd de kern en kracht geweest van het Nederlandsche volksleven, daarom zijn zij tot 'een vergelijk gekomen en zullen voortaan hand aan hand samengaan".
Het Humanisme heeft zijn prograjn in hoofdzaak ontleend aan de Grieksche Cultuur. De Apostel Paulus twistte op den Areopagus met de Grieksche wijsgeeren (vaders van het Humanisme). Het kruis van Christus was hun een aanstoot. De Humanist heeft tot devies: het Goede, het Ware en het Schoone en rieent dit in eigen kracht te kunnen nastreven. Doch als Gods Woord ons richtsnoer is, dan is er niemand goed dan God alleen. Dan is er .geen waarheid dan dat Christus voor de zonden gestorven is en Zijn verlossing en vergeving uit genade, door de werking Zijns Geestes mededeelt aan Zijn, uitverkoren volk. En wat toch op deze onder den vloek liggende aarde, is er schoon buiten de herscheppende Icracht Gods, daar het toch alles onder den vloek besloten is.
Spreker volgt het Humanisme door de geheele geschiedenis heen, In de 14e eeuw ontwikkelde zich in Italië een geheel nieuwe levensvorm, door de handel met het Oosten en het verval van de kerk. De mensch verklaarde zichzelf tot een maatstaf en middelpunt, 'men erkende geen hooger, dat is Goddelijk gezag, boven zich. Men noemde deze beweging in de geschiedenis de „Renaissance" (hetwelk beteekent wedergeboorte). Ook in Duitschland en Nederland brak deze beweging baan, het droeg wel een eenigszins ander karakter en bleef meer beperkt tot de wetenschap en letterkunde, ofschoon het dezelfde heidensche achtergrof' had. In den tijd van Calvijn waren de Humanisten felle tegenstanders van de Hervorming, ofschoon zij mede optrokken tegen de priesterheerschappij van de Roomsche Kerk, Het bekende boek van Erasmus van Rotterdam, genaamd , , Lof der Zotheid", is hier een sprekend bewijs van. Zij bleven echter vijanden van de waarheid Gods en verkozen de rede boven de openbaring van het Woord Gods.
De gevolgen van deze Humanistische-Libertijnsche geest kunnen wij nog heden ten dage om ons heen zien, die voor en na de Fransche revolutie overal is doorgedrongen en haar stempeil op Kerk en Staat zette. Spreker besluit met een opwekkend woord om toch Gods Woord tot een richtsnoer te houden op alle terreinen van het leven.
Verder gaf de Voorzitter verslag van de laatste Raadsvergadering in verband met de Schoolkwestie, Vele vragen dienaangaande werden door hem op bevredigende wijze beantwoord. De heer J, Hogendoorn werd bereid gevonden de volgende keer een inleiding te houden.
De secretaris deelde de Beginselprograms en Statuten uit. Niets meer aan de orde zijnde, werd de vergadering gesloten door den Eerevoorzitter K. Altena met dankgebed,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 1947
De Banier | 8 Pagina's