Gods Woord behoort op elke School
oor de troon des Allerhoogsten estaat er voor de mens gsen tesehjker aanklager: dan het ° iegelijk mens | ^^ ^ overeenkomstig dat Woord f|enmaa] voor die troon geoordeeld f°''^^'i-^" f^^i ""^e van het grote ^ordeel zal het zijn rechtvaardige ji ^anklacht tegen hem inbrengen.
' Reeds daaro^n alleen is Gofds Woord I voor een iegelijk van zo groot ge-, *'^"^'
©och is er meer, " hetwelk het Woord , jeg Heeren voor de mensheid van
io grote waarde doet zijn. faast de enige en drie-enige God T K °^ Woord, waarin hl) zich ? " °"^ geopenbaard heeft, teyens het onontbeerli]kste en heer-Iijkste geschenk, waarmede de genade Gods ons begiftigd heeft. Hetzelve is toch alleen bij machte ons ien weg der zaligheid door de werking des Heiligen Geestes bekend te maken. Niemand der gezaligden zal de hemelpoort binnentreden of het zal alleen zijn, dewijl Gods Geest en Woord hem op zijn levenspad derwaarts geleid hebben.
Bevat de Heilige Schriftuur voor het toekomstige leven de hoogste wijsheid, zij biedt ons nevens dat de beste onderwijzing voor het tegenwoordige leven. Gewis, zal hij in dit leven niet dwalen, die zich aan dien gids mag toebetrouwen.
Het is dan ook van het grootste belang, dat heel een volk met Gods Woord en Wet bekend gemaakt en daarin onderwezen wordt alsook dat een ieder naar de regels, welke deze ons aangeven, zijn leven inricht.
De Heere eischt dit uitdrukkelijk. Hij gebood reeds in de grijze oudheid, dat Mozes bij de intrede in het land Kanaan aan het Volk van Israël zou aankondigen: , , Deze woorden, die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn en gij zult ze uwe kinderen in. scherpen en daarvap spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat en nederligt en opstaat. Ook zult gij ze tot een teeken binden op uwe hand en zij zullen u tot voorhoofdsierselen zijn tusschen uwe oogen en gij zult ze op de posten van uw huis en aan uwe poorten schrijven"
Met deze handeling gaf de Heere ons gg^j klaar bewijs, hoe hoog Hij Zijn wöord"en WeTaanskaten^velk een Woord en We.t aanslaat en welk een jy^e verplichting er dienaangaande Qp ^jg overheid de ouders en ook de jeugd " rust. '
En dit geldt niet alleen ten opzichte van de Oud-Testamentische bedee-Img, _^
™^' — Gods Woord en Wet hebben hebben ©en eeuwigdurende waarde. Christus bevestigde dit. Hij leerde toch: , , Onderzoek de Schriften, die zijn het, die van Mij getuigen". En eveneens , .Meent niet dat ik gekomen ben om de Wet en de Profeten te ontbinden. Ik ben gekomen om dezelve te vervullen. En wederom: , .Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar van Mijne woorden zal tittel
noch jota ter aarde vallen". En ook de Heilige Geest gaf bij monde van den Apostel Paulus getuigenis blijvende vian de uitnemende beteekenis van waarde de Heilige en de Schrift als Hij in Timotheus 3 : 16 deed neerschrijven: Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot leering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is'". "Hetgeen ons nogmaals bevestigd wordt, waar in Petrus 2 hoofdstuk 1 vers 21 geschreven staat: Want de Profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens menschen, maar de heilige menschen Gods. van den H. Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken".
Deze aanhalingen uit des Heeren Woord, welke nog met vele andere te vermeer^deren zouden zijn, wijzen wel helder en klaar uit van welk een onuitsprekelijk uitnemend gewicht Gods getuigenis en wet zijn alsmede dat ter zake van de onderwijzing daarin van Gods wege een dure verplichting als Stedehouderesse Gods op de overheid en ouders rust Zoo heeft de oude Christelijke kerk het terecht verstaan. Zoo verstonden net ook onze gereformeerde voorouders,
Vandaar ook dat hunne overheden zich beijverd hebben om zulke scbo len op te richten, waarop de jeugd in Gods Woord en Wet onderwezen zouden worden en dat zij publiekelijk geen andere scholen gedoogd hebben. Zij waren van oordeel, dat, dewijl zij tot Stedehouderesse en dienaresse Gods over haar volk gesteld '^^^ren, zij daarmede niet alleen naar Gods Woord en Wet handelden, maar °°'*' landswelvaren het beste dienden, Ten '''— opzichte : -i-x_ van u„x het i„.i_i.< „„, , , , ™-laatstgenoemde stelden zij, dat het welvaren des j^^^^^ ^^ ^^^ ^^^ ^--^ inwoners niet - ^ ^^ allereerste plaats afhankelijk was „van fabrijk . en f taf . rijk, . van . han ' teering en neering, van negotie en navigatie", doch van de ondeirhouding van des Heeren geboden.
En het goud en de moeite, welke zij daaraan besteed hebben, zijn geen weggeworpen goud noch tevergeefsche moeite geweest,
Dit heeft de practijk wel uitgewezen, Krachtens de opvoeding op school lag er op de jeugd en op geheel de bevolking een zeker beslag, moge het dan in de meeste gevallen niet meer dan een uitwendig beslag zijn
geweest, de In de school dagen een der zekere vaderen kracht ging uit. er van Zij leverde winst op, welke, afgezien van het eeuwige belang, in allerlei opzicht in het maatschappelijk leven zeer wel waarneembaar was. In de dagen der vaderen toch hoorde men^bT irngTna"nier"zuïke" "hooggaande klachten over de verwildèring der zeden en de baldadigheid der jeugd, als heden ten dage vernomen worden,
Alles bijeen genomen is er reden te over, om te bepleiten, dat wij naar het schoolsysteem onzer vaderen terug moeten.
Het thans vigerende, revolutionnaire schoolsysteem „van elck wat wils" druischt tegen Gods Woord en Wet in en is daarom ons volk ten verderve. Onder dat systeem is het mogelijk, dat er scholen zijn waarop alle onderwijs in Gods Woord verboden is. En ook al scholen zijn, Waarop alle onderwijs in Gods Woord verboden is. En ook alscholen zijn, waarop men nog wel Bijbels onderwijs geeft, maar waarop men doet als KomngJojakim, die koelbJoedig de gewijde rol aan stukken sneed. Daarop stelt men zich niet onder, maar boven het geopenbaarde Woord Gods en trekt men met beroep op de huidige tijd of een andere soortgelijke bewering bladzijde na bladzijde uit de Bijbel, zodat er nagenoeg mets anders 'dan de omslag van Tj ., .. overblijft. c L' - i En zo wordt L I dan de Heilige bclintt naar het heet aan f ^|..y""^ der vertering, maar in werkehjkhettd aan het vuur der verdelging prijsgegeven; hetgeen immer aldaar geschiedt waar men beweert, dat m de Bijbel wel Gods Woord te vinden IS, maar dat hij niet gans en al Gods Woord is. En ook is het onder het huidige systeem zeer wel mogelijk, dat er scholen zijn, waarop men naar de wijze der Farizeërs het buitenste van de drinkbeker reinigt en Gods Woord door allerlei menselijke inzettingen krachteloos maakt, zonder dat daarop de jeugd ooit wordt voorgehouden Christus' woord: , , voorwaar, voorwaar, zeg ik U, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien".
T 11.11 .. 1 1 1 Inzonderheid als wij op het thans bestaande schoolsysteem acht slaan, is er alle reden om Neerlands toekomst donker in te zien. Benevens het reed_s genoemde kan men ontwaren, üat men van uverfteraswege met de opvoeding der jeugd op en na scnooi ae neiienistiscne, ciat is ae heidense kant uitgaat. Sport en spel, toneel en uitvoenng worden met medewerking der Overheid hoe ciÏÏn\er opvSing vfrSe jeug< rin-gevoerd. Gods Woord en Wet daar entegen worden steeds meer ^^aar de achtergrond gedrongen.
Ttnt hp/nud/.vs tel dp vaderen teruSekeerd^t; worden teem der Gods vaderen Woord teruggeKeera^^^e en Wet beho ren als van ouds weder op elke publieke school onderwezen te wor Ovïrhe^d is^dairtS'ten dl^urste vS-Xht NeerlanS°Lvolki^^^^^^ Lwel in geestelijke als 'stoffelijke zin ten goede komen Hiermede zou zm len gi> eue «.umcii. iiiexiii u. een groot volksbelang gediend zijn. AT-j 1 S.L : ^ Ut ..-.i. j; t - , ^. Niemand heeft enig recht uit dit artikel èf te leiden, dat wij zouden ontkennen, dat op de ouders ten opzichte van de opvoeding hunner kinderen van Godswege een dure verplichting rust. Wij erkennen integen-Lel vofmondig, dat dit stellig het ge-; r •: , DTchl^ar liep hS i^ : ^t frtikel niet over. Het doel van dit ar .•i__i : j„ .t„i_„..„i — tikel was en is om de stelregel onzer vaderei d d t d overheid e zoré voor zer va heeft eren, a ^e^^^^^ dat'^Go-ds te Woord vanwege zijn" uitnemend ge-Viricht . 1 .'^ en volgens __.L.. ' Gods o.j_ eis - . op elke ii„ school onderwezen behoort te woren, nog eens uitdrukkelijk naar voren te brengen. v
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1947
De Banier | 8 Pagina's