Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wetsontwerp intrekking Vierde Uitvoeringsbesluit inzake Autobusvergunnigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wetsontwerp intrekking Vierde Uitvoeringsbesluit inzake Autobusvergunnigen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rede Ir. van Dis

Al lijkt bovenstaand ontwerp niet zo belangrijk, toch ds 't voor tal van mensen van groot belang. Daar be-« staat toch onmiskenbaar bij de Regering een neiging om kleine autobusondernemers en ook degenen, die haar niet geheel welgevallig zijn, er uit te werken. Meermalen geschiedt zulks ten voordele van de Spoorwegen. Deze zijn wel het troetelkind der onderscheidene kabinetten. Telkens zijn de afgevaardigden der S.G.P. in de Tweede Kamer daar tegen opgekomen. Het gaat toch niet aan om nijvere mensen het brood uit de mond te stoten. Daarom deed Ir, van Dis er goed aan, om voor de belanigen van de aulobus-ondernemingen op te komen. De zaak is toch zo, dat er binnenkort een herziening zal komen van de Wet Autobusvervoer Personen, welke reeds voor de oorlog bestond, doch in de bezeltmgstijd door genoemd Uitvoeringsbesluit buiten werking was gesteld, Er zijn op het ogenblik 69 streekvervoerondernemingen, waarvan er slechts 23 in particuliere handen zijn. Van de rest zijn er 23 in handen van de Spoorwegen en 23 in gemengd bezit. Dit bewijst wel, dat de particuliere ondernemingen al danig besnoeid zijn. Er was dus inderdaad alle reden om het voor deze particuliere ondernemingen op te nemen, Tevens nam de afgevaardigde van de S.G, P, de gelegenheid te baat om ook nu weer voor de heiliging van en de rust op de dag des Heeren op te komen. Hij bracht daarbij ter sprake het hoogst ergerlijke, dat er ten aanzien van de Veluwse Auto-

Bij deze dienst toch heeft de Rijksverkeersinspectie gelast, dat deze autobusdienst des Zondags bussen moet inleggen. Helaas werd ook nu weer bij de Minister aan dovemansoren aangeklopt. Hij hechtte ook thans weer zijn goedkeuring aan de maatregel, welke de Rijksverkeersinspectie genomen heeft. Zoals reeds sedert zo vele jaren het geval is, werd ook thans weder het vervoer op de Zondag door de Regering boven Gods wet gesteld. Dit is wel allerbedroevendst.

Bij de behajideling van dit ontwerp werd betrekkelijk maar kort gesprjken. De heer van Dds kon dus ook met een kort woord volstaan, temear daar deze kwestie toch spoedig bij de behandeling van het definitieve wetsontwerp in de Kamer breedvoeriger zal behandeld worden, • We laten thans de r de van de vertegenwoordiiger der S.G.P. volgen. Hij sprak als volgt:

Mijnheer de Voorzitter! Wanneer ik bij de behandeling van dit wetsontwerp enkele opmerkingen maak, vindt dit niet zijm .oorzaak daarin, dat ik tegen het wetsontwerp op zich zelf bezwaren heb. Het intrekken van het Vierde Uitvoeringsbesluit toch, waóirover het in dit ontwerp gaat, vormde een onderdeel van de motie van de geachte afgevaardigde de heer Serrarens, welke motie onzerzijds in het laatst van het vorig jaar is ondersteund en mede door onze stem door de Ka-

Ik wens mij dan ook tot slechts een drietal punten te beperken, Ten eerste wil ik mij aansluiten bij ^•^Q leden der Kamer, die hun bezwaren hebben kenbaar gemaakt tegen het feit, dat de minister niet tegelijk met dit wetsontwerp de herziening van de Wet Autovervoer Personen aan de orde heeft gesteld, Waar de minister gemeend heeft uit het oogpunt van tijdverlies dit niet te moeten doen, zou ik er bij hem op willen aandringen, om een zodanige herziening zo spoedig mogelijk aan de orde te stellen en wel een zodanige, waarbij de hierbij betrokkenen een

rechtvaardige behandeling

, , , , . „ A • A ten deel valt. Alles worde m de nieuwe wet vermeden en alles vfoxde uit de weg geruimd, waardoor aan sommige exploitanten een voorrang boven anderen wordt verieend. Vooral worde daarbij tmaal gebroj^^n met het streven, waarover herhaaldehjk klachten worden geuu, d^t ^^^^^')^ aan g^«te ondememinen, waaronder de spoorwegen, ' , j, 1 j j . 1 1 ; voorrang wordt verleend en dat _kleine ondernemers schier geen kans , \-bb-jp , , ^-^ , , ^-^^ 1 ^"u o^ - -„„r, hebben op het verkrij'gen van een - , , . ; '^ vergunning,

T!!. "T£ j Mii^l, .^. A/t" u „ A^ j Vnnr^itt^r \T , „jt+_ Ten andere, Mijnheer de Voorzitter, rxeaS.sS!"a.T *: irwt*

ondagsdienst

hadden, m de laatste tijd onder het beleid van deze minister door ds ijksverkeersinspectie gedwongen m geworden om op Zondag autoussen te laten lopen, ten voorbeeld

aarvan hebben wij m de Veluwse Autobus Dienst

aeirover door mij kort geleden de inister vra, gen zijn gesteld. Ik moet aartegen opkomen allereerst uit rincipiële overwegingen, omdat ulks in strijd is met de wet Gods, aar ook omdat het personeel, dat oorheen op Zondag geen dienst beoefde te verrichten, dit thans wel oet doen en voorts omdat het overrote deel der Veluwse bevolking oor deze maatregel ten zeerste geriefd geworden is. Het antwoord an de minister op mijn vragen beeft ij dan ook allerminst bevredigd, n wat ik hier met betrekking tot de eluwe heb gezegd, geldt ook voor ndere delen des lands, zoals — geijk de geachte afgevaardigde de eer Ruiter zoeven heeft opgemerkt — bepaalde streken in Fries. land.

Ik zal op deze kwestie thans niet dieper ingaan, daar hiervoor bij de

benandcling der begroting

meer gelegenheid zal zijn, maar toch wil ik van d«ze gelegenheid gebruik maken om er nogmaals met klem en nadruk bij de minister op aan te dringen, om deze maatregel ondedaan te maken en het laten lopen der hierbedoelde autobussen on 2^ndag te doen beëindigen,

Ten slotte. Mijnheer de Voorzitter zou ik nog willen opmerken, dat ik jnij niet kan verenigen met het voor stel van de minister om alle beroe" pen, die in behandeling zijn of die nog ingesteld mochten worden, uit lit wetsontwerp te laten vervallen it tast m, i, zo zeer de rechtszeker^ eid der belanghebbenden aan dat k aan deze bepaling geen medêwer-^ing zal kimnen verlenen. Daarom zullen wij onze stem geven aan hel betreffende amendement, dat beoo< it om deze bepaling uit het ontwerp t°e aten vervallen,

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 1947

De Banier | 8 Pagina's

Wetsontwerp intrekking Vierde Uitvoeringsbesluit inzake Autobusvergunnigen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 september 1947

De Banier | 8 Pagina's