Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ROTTERDAM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ROTTERDAM

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

PARTIJ-NIEUWS

Vervolg van het verslag der vergad^ ring te Rotterdam-Zuid /j.gjg ^g„ j Hoovkaasj

J > De revolutie heeft een trouw boni genoot in Rome. Men is niet ban meer van de liberale leer en van hi verwaterde christendom, Welis ni« bang van de zuivere leer, die naa het Woord van God is.

Het gevaar is zo, , geweldig groot, oii dat die Joods-Grieks-roomse ide^^ overal doordringen, tot op het tei rein van de Protestantse kerken toi Men vindt in de Protestantse kerW er reeds met een altaar in het im' den en de preekstoel in een hoe! Dat ïs in de roomse kerken niet vreemd, daar kan men niet eens zitten in de preekstoel, de preken zijn maar kort. In de kerken der Reformatie is dit verwordingsverschijnjel echter nieuw. Een bewijs van het voortschrijden der liturgische beweging. Liturgische diensten, koorzang enz. Voor preken geen tijd meer.

De oecumenische beweging werkt door. Men vindt éen verbroederen met Rome, ook met Joden, Mohammedanen, Hindoes en Boedhisten, Ook in het Mohammedanisme vinden v.'ij een verbinding van de Joodse en Griekse Geest. Ook de Mohammedanen hebben eertijds hun aanvallen vanuit Spanje op Europa gericht.

Het roomse verbroederingsgevaar is groot. Op kerkelijk terrein verbroedering met de Anglicaanse kerk, op politiek terrein verbroedering met de Protestantse partijen. Kuyper was er al aardig door aangetast. Van hem is de bekende uitspraak, dat ze stoelden op eenzelfde wortel des geloofs. Op economisch en maatschappelijk terrein, overal dringt hun idee door. Er is een geestelijk en theologisch overeenstemmen tussen dusgenaamde Protestanten en roomsen. Er is een nauw verband tussen de innerlijke en de uiterlijke verroomsing. Daarom kunnen wij nooit samengaan met Rome, omdat wij weten, dat het ons van het zuivere pad afvoert. Dat onze vaderen de mis 'n vervloekte afgoderij noemden, vonden en vinden velen te scherp .gezegd. Toch is het de volle waarheid, Wie Rome zegt, zegt bijgeloof. Het bijgeloof treedt steeds meer op de voorgrond. Tachtig jaar geleden was het nog het ongeloof. Tegenwoordig vi^il alles en iedereen godsdienstig zijn. Tot Hitler toe zelfs. Aan 't eind van zijn beruchte redevoeringen riep hij steeds de hulp van de Voorzienigheid in.

De mens is uit zijn evenwicht. Buiten God en Zijn Woord levende, zoekt hij toevlucht bij het bijgeloof om zich ergens aan vast te kunnen klemmen en vindt dan dikwijls rust bij Rome, Daartegen heeft de Heere reeds gewaarschuwd als Hij zeide, dat de satan zou komen als een engel des lichts, met een uitwendige schijn van vroomheid,

Schermerhorn zocht toenadering bij kardinaal de Jong, Het was een gevrlg van de verbroedering in oorlogstijd. Toen: leek die misschien noodzakelijk, nu is de noodzaak daar van niet meer te zien.

Het feit, dat kardinaal de Jong doctor in de rechtswetenschappen is geworden, is zeer belangrijk. Hier ligt de wortel van de ganse huidige situatie. De verbinding van de Joodse leerstellingen en de Griekse wijsbegeerte. Rome richt Izijn feerste aanvallen op het gebied van de grondbeginselen. Daarom wilden zij het ministerie van Kunsten en Wetenschappen in hun handen hebben. Het is Ijun te doen om hoogleraren in de rechtswetenschappen, 't Is hun voornamelijk te doen om die leerstoelen, waarin wijsbegeerte wordt gedoceerd, waarin nagenoeg elks student terecht moet komen.

Niet alleen op de Leidse, doch ook op de Utrechtse universiteit wordt de kiem gelegd van hun verderfelijke leer bij alle studenten en wordt die hun zeer ingeprent om hen af te trekken van de waarheid die naar den Woorde Gods is. Mej, Vogel heeft venijnige boeken geschreven tegen het Protestantisme. Nu zit zij de jonge mensen, die straks op de op de voornaamste leerstoel. Opdat sleutelposities komen te staan, met hun heilloze leer geïnfecteerd zullen worden. Ook op het gebied van de zending zit Rome niet stil. Rome tracht zijn verderfelijke leer uit te zaaien in de harten der volkeren. Haar macht is al zo ver voortgeschreden, dat men het in de hogere kringen een voordelige zaak acht te zijn als men tot de roomse kerk be hoort. Dan heeft men een streepje voor. Wat zal nu een verwaterd Protestant tegen deze dingen zeggen? Hij, de zelf geïnfecteerd is. staat machteloos daartegenover. Rome is als van ouds de erfvijandin van vrije p'enade, zij is haar een dwaasheid. De roomsen zijn mensen-en beelden dienaars. Daarvan spreekt Psalm 97, Niet door stomme beelden maar door Gods Woord en Geest alleen zullen wij de zuivere weg ter zaligheid leren kennen, zo hebben onze vaderen het in de catechismus geleerd. Het is een oer-eigenschap van de onherboren mens om aan te zien wat voor ogen is. God echter ziet ifiiet aan wat voor ogen is, maar wat in het hart is. Het kan er o zo donker uitzien, en dat doet het ook in deze dagen, maar één troost is er voor het ware volk des Heeren, dat God niet zal laten varen het werk Zijner handen.

Nadat drs Hooykaas zijn rede gehouden had werd nogmaals een Psalmvers gezongen en de vergadering de gelegenheid gegeven vragen te stellen naar aanleiding van het gesprokene. Van deze gelegenheid werd door meerdere bezoekers gebruik gemaakt en hun vragen door drs Hooykaas beantwoord. Drs Hooykaas sloot de vergadering op de gebruikelijke wiijze. De ^zaal was goed bezet. Enkele nieuwe leden konden voor de kiesverenigingen worden genoteerd.

Namens de Besturen:

J. VAN BAARLE

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 1947

De Banier | 8 Pagina's

ROTTERDAM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 november 1947

De Banier | 8 Pagina's