Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Water uit BETHLEHEM’S BORNPUT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Water uit BETHLEHEM’S BORNPUT

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En David kreeg lust, en zeide: ie zal mij water ie drinken geven uH Bethlehem's bornput, die in de poort is? " 2 Samuel 23 : 15

]k hèb geen man, " sprak de Samaritaanse tot de Heere. Zie, daarom zat zij op het midden van de dag bij de (ontein. Terwijl de hete middagzon haar stak ging zij het zware werk van waterputten verrichten, omdat zij in de koelte van de morgen-en avonduren niet komen kón. Zij — de vrouw met zulk een verleden — zou in het gezelschap der andere vrouwen niet geduld worden.

De Heere zeide tot haar, alles wat zij gedaan had. „Gij hebt vijf mannen gehad, en die gij nu hebt, is uw man niet."

Met zulk een vrouw spreekt de Heere over , , levend water". Zó'n zondares, die door de vrouwen geschuwd wordt, spreekt Hij aan. Met volle teugen had zij gedronken uit de bokaal van schijngenot die de wereld haar gaf. Geen bevrediging, geen rust gaf het haar. Haar harte bleef onrustig.

Want wie drinkt uit de genotbokaal dezer wereld houdt altijd dorst over. Nooit bevrediging ontvangt de zondaar. Steeds wordt hij opgejaagd. Dorst is alles wat men overhoudt. Terecht vergeleek een Heidens dichter de mens bij een rat, die vergif in het lichaam heeft en nu overal heensnelt om water te slurpen, opdat die brand geblust zou kunnen worden. De natuurlijke mens dorst naar eer, aanzien, geld, genot, succes, huizen, bezittingen en vele andere zaken.

Dorst naar de Heere kent hij niet. David is gekomen aan het einde van zijn leven. In de spelonk van Adullam zal hij teruggedacht hebben aan die tijd dat hij óók in deze plaats vertoefde. Toen was hij ontkomen aan de gevangenschap bij koning Achis te Gath. Zelfs de vijanden van zijn vervolger Saul bleken ook Davids vijanden. Hoe is de Heere hem vaardig ter hulp geweest als de vijand hem wilde omringen!

David ziet zijne afmakingen en hoe moet dan zijn hart hem aanklagen. O, daar waren in zijn leven wel tijden, dat hij lust had de Heere te vrezen. Hoe-Wel Davids huis niet was bij God, noch thans heeft de Heere hem een eeuwig verbond gesteld, dat in alles wel geordineerd en bew'aard is, voorzeker is daarin al Davids heil, en alle lust (2 Samuel 23:5).

„David kreeg lust." Zijn genegenheên gaan branden. Niet een lust naar dingen dezer wereld. Niet een begeerte naar het plaatsje dat klein is om te wezen onder de duizenden van Juda. Het gaat David niet om Bethlehem als zodanig.

(Die kluizenaar in de 4e eeuw (Hieronymus) bouwde ip de plaats Bethlehem zijn cel, omdat hij van die „heilige plaats" niet wijken wilde.)

De Heere verwekt in David een lust naar de Messias. Die lust mocht ook Jacob op zijn sterfbed smaken. Zijn lust en liefde strekt zich naar de Messias heen. Zijn ziel bezwijkt van sterk verlangen.

Dat is een andere lu.st dan die welke de natuurlijke mens David kende. Hij sloot voor begeerte niet zijn graag gezicht, toen hij wandelde op het dak van het koningshuis, en vanaf dat dak Bathseba zag.

Nu wekt de Heere in hem een lust naar de algenoegzame Borg. , , Wie zal mij water te drinken geven uit Bethlehems bornput, die in de poort is."

David heeft de Messias nodig. Ja, hier geldt: , , geef mij Jezus, of ik sterf."

Van die hunker van dat wijde verlangen verstaat de natuurlijke mens totaal niets. De drie helden breken door de vijandelijke linie heen, om stoffelijk-water voor hun krijgsheer te halen. Zij verstaan van zijn verlangen niets en nochtans spannen zij zich zéér in om hem tevreden te stellen. Onbegrepen is de ontdekte mens. Alleen aan degenen, die zichzelf recht hebben leren kennen, is de heimwee bekend. Dat stoffelijk water heeft David niet willen drinken, maar hij goot het voor de Heere uit, Die deze drie roekeloze mannen niet had doen omkomen op hun gevaarvolle tocht.

Neen, geen mens kan de lafenis geven die David van node heeft. Levend water begeert hij. David verlangt naar zijn Zoon en Heere.

Maar.... Bethlehem is bezet gebied! De vijand heeft zijn posten gezet bij de poort. Satan kan aan de bornpunt zelve niet komen, doch probeert de Heilbegerigen terug te drijven. Vijanden omringen de bornput. Vijanden zijn ook in het harte van David. Maar de Heere is machtiger dan de Satan.

De hel mag vrij woeden; het vrouwenzaad overwint!

De vijanden zijn onmachtig de ontdekte zondaar te verdrijven, want des Heeren engel schaart een onverwinb're legermacht rondom' David.

Bunyan beschrijft in de christenreis de tocht naar het paleis liefelijkheid. Christen ziet op een paar honderd schreden afstands van de portierswoning in een engte, twee leeuwen op de weg. De leeuwen waren geketend, maar Christen kon de ketens niet zien. Vreze beving hem, want hij oordeelde, dat een zekere dood hem wachtte. Maar de portier (waakzaam) roept hem toe: „Heb geen vrees voor de leeuwen, want zij zijn geketend en zijn hier geplaatst om het geloof te beproeven Houd U midden op het pad en geen kwaad zal U genaken."

De bornput nu, is in de poort. Ja, Christus zelve is de deur. Door deze poort zal 'het rechtvaardig volk treên.

David's ziel bezwijkt van sterk verlangen. Dat levende water begeert hij te mogen ontvangen. Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt zijn ziel tot God.

Bij de Heere is de fontein des levens, voor een mens die zonder geld en zonder prijs op de markt der vrije genade komt. Hij zal de dorstige geven uit de fontein van het water des levens om niet.

Mijn lezer, kent gij die dorst? Gaat het U op het Kerstfeest om dat water? O, anders zal uw Kerstfeest 1947 bestaan uit extra kerkdiensten en extra eten. Dan zal het tegen U getuigen in de dag der dagen!

Mochten uw genegenheên toch branden, opdat ge niet eenmaal de rechtvaardige straf zult lijden in de rampzaligheid, omdat gij op zo grote zaligheid als in Christus Jezus is geen acht hebt genomen en het evangelie van Christus Jezus ongehoorzaam geweest zijt.

Kent gij de lust, die David ontving? Van nature is het ons een last. Wij weten immers niet wat we met Jezus zullen doen?

Van nature is er geen lust aan de kennis van Gods wegen. Zalig zijt ge — zo ge dat dorsten hebt leren kennen.

Dan zullen uw vrienden van ouds, U niet begrijpen; ja, zelfs zult ge voor een zeer Wonderlijk mensenkind worden uitgemaakt. Het heerlijke is dit: dat de Heere uw dorst verstaat en lest. De put is diep. Ge zult leren verstaan welke de breedte en lengte en diepte en hoogte zij. De neerbuigende goedheid, de gadeoze ontferming is voor ons verstand te root. Gebrekkig is elke vergelijking. ant de koningszoon, die al zijn rijkom verliet en aan bedelaars gelijk erd, is niet te vergelijken met de hristus, Die (God uit God en Licht uit icht) in het vlees is gekomen. Het Lam ods dat de zonde der wereld wegeemt.

n Bethlehems kribbe gekomen. Daar igt des hemels heerlijkheid. Is Hij u beeerlijk, ja onmisbaar? De Heilige Geest al het uit het Zijne nemen en het Zijn olk verkondigen.

ie Christus werd arm, opdat Zijn volk oor Zijne armoede zou rijk worden.

ij dorst naar het dorsten van olk. Zijn

oe ontzagwekkend groot is deze iefde!

ezer (es), ge kunt goud, noch wierook f mirre Hem als geschenk brengen. Ge kunt met bekeerdheid noch gereforeerdheid aan de kribbe knielen.

oede, arm en naakt mocht ge nog veraardigd worden om te komen.

e offeranden, die Hem behagen zijn en gebroken geest; een gebroken en erslagen hart.

Hij kwam tot een boos en overspelig gelacht, opdat Hij Zijn volk zoude verossen.

O, mocht ge Hem nodig hebben als uw schuldovernemende Borg.

ij uw" Kerstfeest een rijk gezegend feest.

Dorst naar het water uit Bethlehems bornput mocht ge kennen; ja, uw ziel en lichaam mochten hijgen naar Hem en dorsten in een land, dat dor en mat an droogte brandt.

ie dorst wil Hij lessen.

Ge zult uw wens verkrijgen en dus mogen huppelen van zielevreugd, want Hij werd al uw hoop en lust.

P.

J. v. D.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1947

De Banier | 9 Pagina's

Water uit BETHLEHEM’S BORNPUT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 december 1947

De Banier | 9 Pagina's