Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor Studie en Leidraad

In onze vorige artikelen hebben wij reeds het een en ander oml^rent de naam van de S.G.P. geschreven.

Wij hebben bij die gelegenheid vastgesteld, dat deze partij zich blijkens haar naam op staatkundig terrein beweegt en dat zij geen kerkelijke partij is, maar een van staatkundige aard. Dit blijkt nog te meer uit het feit, dat zij onder haar leden personen van verschillende kerkforraaties telt. Al deze personen zijn daarin verenigd en worden daarin samengebonden door de beginselen, welke de S.G.P. belijdt en voorstaat. Deze zijn de kostelijke beginselen onzer Gereformeerde voorvaderen, waardoor Nederland onder Gods gunst eenmaal tot een verbazingwekkende hoogte en aanzien is gekomen. Met de vaderen verwacht de S.G.P. alleen het heil voor ons volk van een onvoorwaardelijke terugkeer tot Gods Woord en Wet. Daaraan wil zij, krachtens het ongewijzigde artikel 36 van de aloude Nederlandse Geloofsbelijdenis, overheid en onderdanen gebonden zien, eisende, dat beiden daaraan volledige gehoorzaamheid zullen betonen en zich dienovereenkomstig zullen gedragen.

Dewijl het nu alzo gesteld is, spreekt het als vanzelf, dat de S.G.P., zoals in vorige artikelen uiteengezet is, de beoefening van de staatkunde niet van Godswege verboden acht. Neen, zij huldigt de oude doperse opvatting in deze allerminst. Volgens welke opvatting staatkunde en alle politieke bemoeienis de Christenen onwaardig, zelfs als een wereldse aangelegenheid door Gods Woord verboden was. Het is daar zelfs zo ver van daan, dat de S.G.P. met de anderen van oordeel is, dat te dien aanzien op elke burger des lands, inzonderheid op de magistraatsper-' sonen, van Gods wege een dure verplichting rust. Niemand mag zich van deze verplichting ontslagen ach- ten. UoK de ambteloze burger mei Integendeel! God heeft ten deze een hoogst belangrijke verplichting op een iegelijk gelegd. Dit hebben wij in vorige artikelen met beroep op Gods Woord, zowel op dat van het Oude als van het Nieuwe Testament, onwederlegbaar aangetoond. Hetzelfde is reeds eeuwen geleden gedaan door vooraanstaande en leidinggevende personen uit de Oude Christelijke Kerk; hetzelfde evenzeer door Reformatoren als Calvijn, John Knox, Jean Taffin en zovele andere uitnemende, der waarheid gaarne getrouwe en godvruchtige personen. Ook in ons land valt uit vroegere en latere eeuwen een reeks van godvrezende geleerden en theologen aan te wijzen, die in dezelfde geest geschreven en getuigd hebben. Om er uit vorige eeuwen te noemen, onder meer Prof. Voetius, Ds. van Lodensteyn, W. a Brakel en Van der Groe, terwijl in latere tijden ds. H. de Cock, Prof. van Velzen en ds. Ledeboer ook al hetzelfde beleden hebben.

Deze wolk van getuigen heeft zich geheel om 't aloude ongewijzigde artikel 36, als haar staatkundige Ba­ . nier, standvastig en onverschrokken geschaard, daarbij bekennende, dat er van Godswege op overheid en onderdaan ten aanzien van de staatkunde en de beoefening daarvan een dure verplichting ligt.

Zo is dan in de vorige artikelen, handelend over de naam „Staatkundiggeroformeerd" vastgesteld, ten eerste, dat de Staatkundig-Gereformeerde Partij geen kerkelijke fractie is, zoals vaak met minwaardige bedoelingen voorgesteld is en nog wel beweerd wordt; ten tweede, dat zij, in flagrante strijd met die voorstellingen, een interkerkelijke partij is, waarin elk, die met haar beginselen instemming betuigt, gaarne wordt opgenomen, om het even van welke kerkelijke formatie hij lid is; ten derde, dat zij, door zich op staatkundig terrein te bewegen, zowel blijkens haar program van beginselen als door de door haar gevoerde practijk, de oude doperse opvatting ten enenmale verwerpt; ten vierde, dat zij met de anderen op grond van Gods eeuwig blijvend en geldend Getuigenis belijdt, dat er ten aanzien van het bestuur des lands op overheid en onderdaan van Godswege hoge en heilige verplichtingen rusten.

Voorts is in voorgaande artikelen uiteengezet, dat de naam van Staatkundig-Gereformeerd van heel wat precieser en meer zeggende betekenis is, dan de namen Anti-revolutionair en Christelijk-historisch. Wij hebben dit te voren in den brede beschreven en achten ons deswege er van ontslagen om daarop nog eens nader terug te komen.

Noemt men zich toch Anti-revolutionair of Christelijk-Historisch dan blijven er nog tal van vragen over in welke zin en onder welk beding men zulks is. Dit is met een Staatkundig-Gereformeerde niet het geval.

De naam Gereformeerd toch bepaalt nauwkeurig, wat daaronder te verstaan zij. Wij geven toe, dat sedert het neo-gereformeerde leergevoelen opgekomen is, zulks niet meer in die mate het geval is, als in vroegere dagen, toen er nog geen sprake was van een neo-gereformeerde leertype. Stellig, de opkomst van het neo-gereformeerde stelsel heeft allerlei verwarring gesticht. Dit stelsel is oorzaak geworden, dat er niet alleen allerlei begripsverwarring en eigen willige godsdienst onstaan is, maar ook dat, gelijk onze dagen te aanschouwen geven, hooggaande twisten en diepliggende verdeeldheden ont­ staan zijn. Doch deze raken de Staatkundig-Gereformeerde. Partij als zodanig niet. Zij toch heeft partij gekozen en dit beslist en nadrukkelijk voor de onvervalste leer der vaderen. Zij heeft zich eensgezind geschaard om het ongewijzigde artikel 36 der aloude Nederlandse geloofsbelijdenis. Daarover bestaat in haar midden slechts eenparigheid van gevoelen. Zij wenst niets van doen te hebben met de neo-gereformeerde opvatting omtrent het genoemde artikel 36, welke zo klaar en opzettelijk onder meer in het Anti-revolutionair program van beginselen gehuldigd wordt. Dat geeft aan haar een zekere vastheid en kracht. Dat maakt een eensgezind optreden bij al haar leden mogelijk. Dat belet, dat er op dit punt enige spraakverwarring onder hen bestaat.

Deze opvatting kenmerkt haar. Daardoor is zij onderscheiden van al de andere partijen in den lande. Daardoor is zij dan ook allerminst hetgeen haar van onderscheidene zijden, bepaaldelijk van die van de Anti-revolutionaire is nagegeven, een scheurpartij. Neen, zij is geen partij die onnodige en ongewenste, afkeurenswaardige verdeeldheid heeft gezaaid. Zij staat door haar belijden van en opkomen voor het ongewijzigde artikel 36 als een afzonderlijke, apartej principiële en daarom ook volkomen gerechtvaardigde partij te midden van al de andere. Daardoor keert zij zich met alle beslistheid tegen die partijen, welke geheel of grotendeels uit de humanistische beginselen leven. Deswege stelt zij zich beginselshalve tegen de links geori­ ënteerde partijen als de Partij van de Vrijheid, de Partij van de Arbeid en de Communistische Partij Nederland. Van deze is zij door een diepe, niet te overbruggen klove gescheiden. Alle deze partijen toch leven niet uit de beginselen der Reformatie, maar alleen, de een meer, de ander minder, uit die der Revolutie. Niet het onfeilbaar Woord Gods bepaalt hun richting, maar de rede der mensen en de natuurlijke overleggingen des harten geven bij hen de koers aan. Deze zijn bij hen het kompas waarop gevaren wordt en waardoor hun koers bepaald wordt.

Het behoeft geen nader betoog, dat komt in haar naam reeds klaar naar voren, dat de S.G.P. zich beginselshalve tegen Rome, zijn leer en streven stelt. Wie over de Reformatie en Rqme spreekt, noemt twee onverzoenbare tegenstellingen. Deze verschillen niet in de takken, maar in de wortel en stoelen wel allerminst op één en dezelfde wortel des geloof s. Daarover zijn zowel de bekwaamste theologen der Reformatie alsook die van Rome het eens. Hun leer en begrip over het Wezen Gods lopen al zeer uiteen, ja, druisen zelfs vierkant tegen elkander in. Rome moet niets hebben van de souvereiniteit Gods, zoals die door de Reformatie uit Gods Woord naar voren gebracht, gesteld en geleerd is. Dit zo specifiek Gereformeerde leergevoelen is het een steen des aanstoots.

Het soli Deo gloria, het Gode alleen de ere bepaalt heel haar richting en streven. Wij hopen dat in een volgend artikel nog nader uiteen te zetten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1948

De Banier | 8 Pagina's

De Beginselen der Staatkundig Gereformeerde Partij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1948

De Banier | 8 Pagina's