Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hei geschrifi van Elia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hei geschrifi van Elia

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo kwam een schrift tot hem van de profeet Elia. 2 Kron. 21:12a

, . T j Josaphat was een komng van Juda, die wandelde in de wegen van zijn vader David, en de Heere was met hem. Rijkdom en eer verkrijgende, verhief zich echter zyn hart daar niet op, maar zijn hart verhief zich in de wegen des Heeren, hf dst. 17:6, om de afgoderij uit te roeien en om het volk te laten onderwijzen uit het wetboek des^ Heeren. Evenwel beging hij een grote dwaasheid en wel deze, /fct hy zich verzwagerde met het go(li.loze huis van Achab, de koning van het tienstammenryk. Zyn zoon •Joram huwt met Athalia de dochter van Achab en Izebel. Wat al lange en zware oordelen heeft die dwaasheid over Davids huis gebracht. Niet alleen wordt hy er in betrokken om ten oorlog te gaan tegen Ramoth m Gilead, hetwelk hem byna het leven kost, maar vooral na zyn dood als zyn zoon Joram in zyns vaders plaats komng wordt komt het uit, welk een ramp voor het geslacht van David i, dit rampzalige huwelyk betekent. Dan iinmers begint hy met broedermoord de stamboom van takken en bladeren te ontdoen, wellicht op aandringen van de goddeloze Athalia, z'n vrouw. Wat heeft deze ellendige, verdorven zoon van de grote hervormer Josaphat in de acht ja)/en zijner regering al niet voor kwSad gesticht. Hy wandelde in de weg der koningen van Israël, gelyk het huis Achabs deed. Het was alles kwaad in de ogen des Heeren wat hij deed. Edom valt hem af, ook Libna, waaruit hem de toorn Gods over zijn Godsverlating duidelijk had moeten worden. Maar er is geen stem of opmerking. Onder de invloed zijner diep verdorven vrouw verhardt hy zich onder de oordelen. Hy maakte hoogten op de bergen van Juöa en hy deed de inwoners van Jeruzalem hoereren, ja, hy dreef Juda daartoe. En dan lezen we: Zo kwam een schrift tot hem van de profeet Elia." Het is een moeilijk punt, te bepalen, wanneer die brief geschreven is, want Elia was toen reeds ten hemel gevaren. Het meest aannemelijk is, wat de kanttekenaars denken, n.l. dat Elia de brief geschreven heeft toen Josaphat nog leefde, door de profet; ische Geest geleid en gedreven, gelijk de man Gods, die te Bethel kwam, lang te voren gesproken heeft van de koning Josia, en ge-'Ök Jesaja geprofeteerd heeft over Cyrus de Perziaan. Waar het op aankomt is, dat de inhoud Goddelyk gezagdragend is en de ontstellende inhoud letterlijk vervuld is. De brief bevat een reeks bedreigingen en oordelen Gods om van te sidderen, Krijg en nederlaag zal God gebruiken om hem te plagen. Ja, zyn zonj , J11J j j j n den brengen de ellende en de dood j ook nog daarbij over zijn volk, omdat het in zyn goddeloos beleid heeft g bf-rust. Maar dit met alleen! Gij zult j ook m grote krankheden zyn, met j vreselijke PÜniyke, verdrietelyke ^ krankheid bezocht worden, zodat u ^ alle lust om afgoden te offeren en ^ het volk te verleiden zal vergaan, i Tenslotte zal God ook nog tegen hem verwekken de^Fihstynen Arabieren en Moren. Een ontzettende brief u moet hem nog waarschuwen niaar niete helpend trekt God met Zyn oordee door, en hy sterft onder dat

oordeel, 40 jaren oud Het is een zeer trieste geschiedems, waaruit evenwel voor ons nog wel wat te leren valt Voor ouders en kinderen beide Het leert ons dat ouders hebben toe te zien, met wie hun kinderen zich ophouden Tydi^ hebben m te grypen. Dat hele geslachten verdorven worden doordat de kinderen zich vermengen met de werelddienaars, gelyk de eerste wereld door die zonde is ondergegaan door het water van de zondvloed.

aar ook dat kinderen zelf hebben oe te zien, hoe zü handelen. Dat zü ich van de eerste dag der kennisaking af moeten afvragen, kan dit e goedkeuring Gods wegdragen. Is it een geval waaruit zegen of waarit oordeel voortkomt. En te menen, at de Athalia's zich voegen zullen aar het huis Josaphats is dwaas-^^j^j Q^^ J^ ^jj^g machtig maar rej jg ^^^ ^^ ^onde het wint van de odsdienst, vooral als er niet meer ^j^ natuurlijke godsdienst,

j'^^ ^^ ook Gods volk dwalen in it gtuk. Rijkdom, standsgevoel en ^^ ^^^ ^j g^gf^ ^^gl ^^ ^eel invloed ^ doorgaans wordt aan de juist be-^ngrijkste zaak, hoe n.l. de geestesgesteldheid is, het minste aandacht geschonken. Ook ziJn er gevallen, dat iterlijke schoonheid de keus beslist, ^^^^yj ^^^ ^^^ dat alles inwendig verdorven en mismaakt is. Juist dedie zich menen te kunnen ^j^j^jj ^^^ gen goed uiterlijk, zyn de hooghartigsten onder de mensen, al jg ^^^ ^ dat uitzonderingen de j. ^j bevestigen. Wellicht is de doch­ ^^^ ^^.j^^^s een schoonheid geweest, ^glke echter het huis van David en ^^^^^^ ^^^ j^^^^ ^^If duur is te ., ..^ gekomen. Het sieraad, van een ^^^ ^^ zachtmoedige geest, die kost^jyj^ jg ^^or God, heeft oneinditr meer „.^^ waarde als alleen alleAn het hst. „itprliik. uiterlijk.

v.D.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1948

De Banier | 8 Pagina's

Hei geschrifi van Elia

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1948

De Banier | 8 Pagina's