Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BRIEF uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

LXXIII.

De Provinciale Almanak voor Zeeland voor het jaar 1948 opslaande, blijkt dat de lasten welke in de onderscheidene polders en waterschappen moeten worden opgebracht, niet gering zijn. Vooral in de zogenaamd calamiteuze polders, waarover voorheen reeds iets is geschreven, zijn ze hoog te noemen.

In de Susannapolder wordt een geschot geheven van ƒ 56.50 per ha., in de Zimmermanpolder een van ƒ 56.— en in de 'Borsselepolder een van ƒ 53.—. Dat zijn wel de zwaarst belaste polders van de provincie.

Echter, ook onder de vrije polders komen hoge lasten voor. Zo vindt men voor de Oude van St. Philpsland, een deel van het Waterschap St. Philipsland een heffing van ƒ 43.09 per ha., voor de Van Haeftenpolder een van ƒ 37, — en voor de Polder Walcheren een van ƒ 27.— per ha.

Boven die lasten hebben de eigenaren van de gronden in die polders ook nog de gewone grondlasten te betalen.

Daarbij komt dat in de meeste polders nog belangrijke bedragen moeten worden opgebracht voor het onderhoud en de verbetering van wegen, welke door de gemeenten worden ter hand genomen.

Ook bestaat de mogelijkheid dat straks de gemeentebesturen, krachtens de bepalingen in de Noodwet Gemeentefinanciën, nog geroepen zullen worden om een weg-of straatbelasting te heffen, ook van wegen welke die gemeenten niet onderhouden. Op die wijze worden de gebruikers en de eigenaars van gronden toch wel op een zeer sterke wijze getroffen.

Zeker, de voor die belasting betaalde bedragen kunnen v/orden afgetrokken van het inkomen, zodat daarvoor dan toch niet dubbel betaald rooet worden, maar feitelijk ligt er op die gronden reeds een driemalige belasting, n.l. dijklasten, grondbelasting en vermogensheffing. Komt er nu nog een weg-of straatbelasting, dan zal het viermalige heffing worden van één object.

Het moet toch wel een ieder duidelijk zijn dat zulks grote bezwaren met zich brengt, en dat op die wijze het er veel van heeft dat de kip met GO gouden eieren wordt afgeslacht. De vermogenswaarde van dergelijke gronden wordt dan ook sterk beïn­ vloed door al die heffingen.

Reeds vroeger is wel getracht orn van de grondbelasting af te komen omdat het een dubbele heffing betrof met de vermogensbelasting, maar dan is de grondbelasting alleen maar een peuleschilletje bij de genoemde heffingen.

Wanneer om afschaffing wordt verzocht dan beroept de tegenstander er zich meestal op dat die heffingen nu eenmaal er zijn, en dat bij de aanschaffing of aankoop daarmede is rekening gehouden. Geheel te ontkennen valt dat niet, maar er zijn dan toch zeker grenzen tot welke de heffingen gezamelijk zullen kunnen gaan. Typisch is dat een polder als de Wilhelminapolder thans het verzoek doet om calamiteus verklaard te worden. Met andere woorden dat het bestuur meent niet meer uit eigen middelen de nodige lasten te kunnen dragen.

De hoge kosten welke het onderhoud van zeeweringen vragen zullen daaraan niet vreemd zijn.

Maar dat juist noopt om te verzoeken, dat de regering zich ernstig berade aleer in een gebied als Zeeland, de gemeentebsturen tot een heffing van een weg-of straatbelasting als het ware te dwingen.

Uw Zeeuwse Briefschrijver acht het nodig hier de vinger op te steken en aandacht te verzoeken. Het gaat zo niet langer. Er zal moeten worden beraden wat daarin gedaan n^^, v/orden, maar ook wat voor de '^e/ sterk belaste polders kan worden ge* daan opdat niet straks de grond al4 waardeloos moet worden afgeschrc ven.

Het Rijk betaalt reeds voor de caL, miteuse polders een bijdrage. Wo. den de lasten op andere wijze nq^' verhoogd, dan zullen allengs hoe lai_ ger hoe meer polders calamitt^ v/orden en zal het Rijk dus ^ vj, g_ * meer moeten betalen. V^' " , .'

Daarom was het wenselijk daiY_(, andere regeling kon worden get| | f en. De dijken beschermen wel in ^f eerste plaats de eigendommen in depolder liggende, maar toch ook een deel van ons gehele Nederland. Crete sommen worden, en niet ten onrechte, uitgegeven om meer grond IK cultuur te krijgen, maar is het (^j^, ook niet nodig om wat geld uit" i keren om gronden in cultuur te honden?

Een bijdragestelsel acht uw brief-'• schrijver niet gewenst. Maar.., om tot een behoorlijke regeling te komen voor de verdeling van de belastingopbrengsten tussen Rijk, Provinciën en Gemeenten, zal ook rekening moeten worden gehouden met de lasten welke de polderbesturen moeten eisen om de verplichtingen te kun-/ nen nakomen. Zolang de belastingschroef niet zo was aangedraaid als dat tegenwoordig het geval is, kon het misschien juist zijn om de verschillen te laten afhangen van de plaatselijke omstandigheden, maar nu alles schier ten top is gevoerd, zal ook met de factor polderlasten zeker rekening moeten worden gehouden.

Uw Zeeuwse Briefschrijver.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1948

De Banier | 8 Pagina's

BRIEF uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juli 1948

De Banier | 8 Pagina's