Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEDRIJFSPENSIOEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEDRIJFSPENSIOEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

In het vorig artikel toonden wij aan, dat de S, G.P. overeenkomstig het gevoelen der gereformeerde vaderen, tegen pensioen als zodanig geen principiële bezwaren heeft. Noch tegen het pensioen van emeritus-predikanten; noch tegen dat van ambtenaren, die hun krachten in de een of andere overheidsdienst gegeven hebben; nóch tegen bedrijfspensioen. De bezwaren komen pas voor de dag, wanneer we gaan letten op de wijze, waarop de pensioenregelingen in praktijk worden gebracht. Dit nu geschiedt tegenwoordig uitsluitend langs de weg der

verzekering.

Zo geschiedt het bij het Rijk, bij de Provinciën, bij de Gemeente en bij andere Overheidsinstellingen. Zo gaat het ook bij bedrijven en handelsondernemingen die ten behoeve van hun personeel een pensioenregeling in het leven geroepen hebben. Als voorbeelden zij gewezen op de metaalindustrie, het havenbedrijf en de textielbedrijven.

Evenals bij andere verzekeringen moeten de bij deze pensioenregeling betrokkenen een zeker percentage van het door hen verdiende loon of salaris in de vorm van een premie in het pensioenfonds storten. Deze premie wordt zonder meer van het loon afgehouden, hetzij de betrokken ambtenaren of andere werknemers daartegen principiële bezwaren hebben of niet. Zelfs werd van degenen, die in de laatstgenoemde bedrijven werkzaam zijn, geëist een verklarin^g te tekenen, waarin zij moeten verklaren:

a. Kennis te hebben genomen van de, door de Stichting Pensioen-Voorzieningsfonds ten behoeve van het personeel van de N.V. te zijner opzichte getroffen pensioenregeling, omschreven in haar circulaire van

b. de te zijner name gestelde begunstiging in de op zijn leven in verband met zijn pensioenaanspraken te sluiten verzekering te aanvaarden met toestemming van de verzekeringsneemster^' en met inachtneming van de door de Stichting te stellen bepalingen.

c zich aan te melden als lid van de Stichting. g

d. de N.V. machtiging te verlenen om de inhouding, ingevolge de nieuwe Collectieve Arbeidsover­ g eenkomst, van ƒ 1.— per week af te dragen aan de Stichting. h

Met gewetensbezwaren wordt daarbij alzo geen rekening gehouden. Noch in deze verklaring, noch in de Statuten van dergelijke bedrijfspensioenfondsen vindt men een bepaling, waaruit blijkt, dat zij die tegen verzekering principiële bezwaren hebben, van de verzekering kunnen worden vrijgesteld.

\erscheidene leden der S.G.P., die deze bezwaren hadden, bracht de eis tot het tekenen der zoeven genoemde verklaring dan ook in grote moeilijkheden. Het is ons echter bekend, dat zij, ondanks de op hen geoefende drang, geweigerd hebben te tekenen, al konden zij niet verhinderen, dat wekelijks een bedrag van hun loon werd afgehouden.

Voor dezulken nu, dus voor degenen, die principiële bezwaren hebben tegen de verzekering, brengt het wetsontwerp inzake de wettelijke regeling betreffende verplichte deelneming in een bedrijfspensioenfonds, uitkomst, wanneer althans van de zijde van het bedrijfspensioenfonds, waartoe zij behoren, aan de Minister wordt verzocht om het deelnemen in het fonds verplicht te stellen.

Volgens art. 5 toch wordt aan dit verzoek slechts door de Minister voldaan, indien onder meer uit de statuten en reglementen van het fonds ook blijkt, dat tegemoetgekomen wordt ten aanzien van personen, die 'principiële bezwaren hebben tegen iedere vorm van verzekering. Deze tegemoetkoming bestaat niet daarin, dat van het loon niets afgehouden wordt, maar wel, dat dit af­ gehouden bedrag niet gestort wordt in het bedrijfspensioenfonds. Het bezwaar ontleend aan het verzekeringsprincipe vervalt dus in dit geval. Het van het loon afgehouden gedeelte komt in een spaarkas.

De Minister merkte dienaangaande het volgende op: „Te verwachten valt, dat vrijstelling van art. 3 < met nanae gevraagd zal worden met het oog op principiële bezwaren-tegen verzekering. Evenals by de sociale verzekering zal ook hier met gemoedsbezwaren rekening gehouden worden onder het scheppen van waarborgen, dat van deze faciliteit geen misbruik wordt gemaakt. De waarborgen daartegen, welke onze sociale verzekeringswetten op dit gebied kennen, te weten het innen van de, al dan niet verhoogde, verzekeringspremie als Rijksinkoms|ten-belasting, kunnen in dit geval niet overgenomen worden omdat het hier om particuliere fondsen gaat. De oplossing is gedacht in de richting van een veranderde doelstelling, namelijk sparen in plaats van zich verzekeren."

Hetgeen dus voorheen niet mogelijk was, n.l. vrijstelling te bekomen van het zich aansluiten bij een pensioenverzekering, wordt dus door het betreffende wetsontwerp mogelijk gemaakt.

Voorts kunnen we van dit wetsontwerp nog dit vermelden, dat het niet alle bedrijven en ondernemingen verplicht om een pensioenfonds in het leven te roepen. Het stelt dus geen pensioenfondsen in, doch het geeft aan de pensioenfondsen die er al zijn of nog komen zullen een wettelijke grondslag, waardoor die fondsen algemeen bindend kunnen verklaard worden voor de gehele bedrijfstak, wanneer daartoe een desbetreffend verzoek aan de Minister van Sociale Zaken wordt gedaan. blad. Meldt ze onder het hoofd „Voor Gemeentebestuurder". Of dan die gemeentebestuurder alles weet? Och, wat zou het! Hij is zich wel bewust maar een klein beetje van het besturen van een gemeente te weten. Maar, misschien kan onderling overleg tot een gewenst resultaat leiden. Om nu maar eens bij een practische zaak te beginnen. Het is hem gebleken, dat in een gemeente het Reglement vali Orde voor de Raadsvergaderingen ongeveer dertig jaren zoek was.

Dat is niet te vatten. De Raad is een college. Om een goede en ordelijke vergadering te hebben, moet er een regel zijn. Is die er niet, dan zal de voorzitter niet weten hoe hij leiden moet, en zal willekeurig worden gehandeld. Het is ook niet te begrijpen omdat, om maar een onderwerp te noemen, er toch wel eens gestemd zal worden in zo'n vergadering. Welnu, hoe zal dat dan moeten plaats heb­ ben? De gemeentewet eist toch regel? Hoe gaat het met het ondei zoek der geloofsbrieven? Hoe wee een raadslid hoe hij zich moet gedra gen? Waarin kan bepaald zijn de vergadering met gebed wordt gj opend en met dankzegging wordt gj sloten dan in 't Reglement van Orde En niet alleen moet er een dergelij reglement zijn, maar 't moet ook het bezit zijn van ieder raadslid, zijn tegenwoordig toch middelen ge noeg om stukken te vermenigvuld gen, dat het niet meer moet zijn, zo als voorheen, dat met eenmaal voor lezing kan worden volstaan. D s G V C lec T I d m k a b

Zie, dat is nu maar een klein begin, Er zijn zoveel van die practische ken. We hopen op een gunstige ontwikkeling, en bovenal bidden we i de leidingen van Gods Geest, ook deze zaken. Want, laten we dat steeds voorop stellen: Het doel moet zijn; Gods Ere.

Gemeentebestuurdei

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 1949

De Banier | 8 Pagina's

BEDRIJFSPENSIOEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 1949

De Banier | 8 Pagina's