Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ban in het leger

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ban in het leger

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

1

Want alzo zegt de HEERE, de God Israels: aar is een ban in het midden van u, Israël, gij zult niet kunnen bestaan voor het aangezicht Uwer vijanden, totdat gij de ban iregdoet uit het midden van u. Joz. 7:13b

ericho moest verbannen, vanwege e gruwel der zonden, eeuwenlang edreven. Verbannen wilde zeggen: Heere gewijd worden. De stad ioest verbrand, alle levende mens dier gedood, behalve Rachab en de aren uit kracht van het verbond, É iakt door haar met de verspie-De schatten van Jericho, geld, oud, zilver, sieraden, dat alles ioest dienen voor de tabernakel, ter jekking van de grote kosten, die de louw en het onderhoud van de heig-dommen meebrachten. Ook werd mee bereikt, dat Israël niet door weelde zou worden afgetrokken m de Heere, integendeel, als alles ïbruikt werd voor de tabernakel, )u daardoor te meer het volk zijn ïiligdom liefhebben en te gereder ) de feesten opkomen naar de plaats m de eredienst.

ierin was dus de Wijsheid en troue zorge Gods over Zijn volk, dat ij, wetende, wat maaksel dat we ijn, zo uitdrukkelijk te voren waarhuwt in Joz, 6:18, dat overtreding oor achterhouding of diefstal van e^oof, de dader brengen zou onder ianvloek Gods en dat daardoor leheel Israël zou beroerd worden, laar als God dan Jericho geeft in de and der kinderen Iraëls, en zij naar et gebod de stad verbrand, de schatiu geroofd en Rachab gespaard ebben, lijkt het of alles zorgvuldig itgevoerd is naar Gods bevel,

[iemand kon dan ook vermoeden, at heimelijk geschied was. Een as, ondanks de nadrukkelijke /aarschuwing Gods, toch gekomen Dt diefstal van datgene, wat bestemd i'as voor de dienst des Tabernakels. at was een zeer zware overtreding, ant het was niet alleen rebellie en 'ederspannigheid tegen God, het 'as ook God beroven van Zijn eer. tierin lag een bevestiging en overeming van Adams totale val.

aar de Heere is geen ledige aanhouwer en laat Zich Zijn eer niet tóroven. Wanneer daarna de verieders naar Ai gaan, het zó klein evinden, dat het onnodig is om al et volk daarmee te vermoeien en ozua daarom slechts drie duizend lan zendt, blijkt Israël niet voor de lannen van Ai te kunnen bestaan, Jdat het geslagen werd, en zes en ertig man aan doden moest achterten. Jozua, daarover ernstig werklam zijnde voor het aangezicht des eeren, ontvangt het onheilspellend richt, dat er een ban in het leger en dat Israël niet meer zal kuna h d A z o d e b nen bestaan voor de vijanden, tenzij de ban uit het midden des volks weggedaan werd.

Is de Heere hierin nu onbarmhartig? Gans niet. Hij is rechtvaardig! Maar ook de Wijsheid Zelve, want hoe zal Israël het gaan verderven en ten onder gaan, indien het niet vreest voor de zonde, niet beeft voor de Majesteit Gods.

Ook het sneuvelen der zes en dertig mannen was een rechtvaardige bestiering Gods, om Israël te straffen \'oor haar zondige gerustheid, overmoed, gemakzucht en onderschatting hunner vijanden, met het doel, om Israël te verootmoedigen, te verlossen van eigen veraneende kracht, om de Kanaanieten te verharden en te verblinden, en om Achan te straffen, om door de nederlaag geheel Israël te betrekken bij het gericht, wat zij aan Achan te voltrekken heeft.

God openbaart de zaak aan Jozua, die eerst geen licht in de zaak had, en die in verwarring was, daar er enerzijds Goddelijke beloften waren van bijstand en de Heere Jericho in Israels hand gegeven had en anderzijds de vreemde tegenslag zijn geloof zwaar beproefde. o

Maar de dader noemde God aan Jozua niet, om Israël en Jozua te beproeven Jn hun ijver voor de ere Gods. God zou hem aanwijzen door het lot, wanneer eerst het volk zich zou geheiligd hebben. Gans Israël moest verschijnen met eerbied voor 't gerichte Gods en gans het volk moet trapsgewijze onder de proef door.

In de aanwijzing door het lot lag een Goddelijke arrestatie en afscheiding, een gegrepen worden door het Goddelijk Recht. Welk een spanning onder de twaalf stammen en bijzonder in de stam van Juda, daarna in het geslacht van Zarchi, met stijgende beklemming, ontzetting zelfs, in het huisgezin van Zabdi, totdat ten slotte zijn kleinzoon Achan wordt aangewezen door het lot. Juda's hoogmoed wordt beteugeld, maar ook zullen de mannen van Juda helpen de ban uit hun midden weg te doen. Achan wordt gelegenheid gegeven zijn schuld te bekennen voor God, om vergevende liefde te smeken bij God en helaas heeft hij het niet op de ware wijze gedaan, aangezien het Woord Gods het zou vermeld hebben, indien hier het grote wonder ener waarachtige bekering zou hebben plaats gehad. Reeds was zijn H O e p p s n E v h d hart verhard geworden door het bedriegelijke in zijn handeling, en al was er een verbleken, en ontzetting, cmdat hij zich ontmaskerd, veracht, vervloekt en gehaat zag bij het ganse volk, dat was nog geen ware vernedering des harten voor God.

De zonden, bedreven in het verborgene, blijven niet verborgen voor God en Hij straft ze soms in het openbaar tot schande en verderf, of ook wel zo, dat niemand weet, waarom God in tegenheden met de overtreder handelt, dan de bewuste per­ . soon zelf. Ja, ook deze is soms geheel onbewust van het feit, dat Gods straffende hand op hem rust om een geheime zonde, die zijn heilige toorn heeft opgewekt.

Was dus Achan de ban in het leger Israels, die ramp, oordeel en beroering verwekt had met zijn zonde en dwaasheid, ook wij, en dat in deze tijd vooral, kunnen een ban zijn in het leger van de staat of van de gemeente of van de familie. Als er verborgen zonden worden bedreven en aan de hand gehouden, waardoor Gods eer geroofd wordt en Zijn zaak schade lijdt, en dat uit eigenliefde en zelfzucht, hoe kan daardoor de mens een ban in het leger worden.

Jk.1 als v/e nu de gang van zaken bedaard nagaan, staatszaken en kerkelijke zaken, moeten we dan niet vrezen, dat er in deze tijd van beroering vele Achan's zijn, die als een ban in het leger alle werkelijke verbetering en vooruitgang tegenhouden? Zijn de nederlagen, die geleden worden door zelfoverschatting en zorgeloosheid en gemakzucht niet menigvuldig? En zijn er niet op alle terrein des levens talloze beroeringen? Ja, ieder heeft zichzelf maar eerlijk te onderzoeken voor Gods Alwetendtendheid, of men niet zelf schuldig staat aan het verwekken van ver-T'/arring en beroering!

Dat Achans ontmaskering en steniging naar Gods bevel voor ons allen een afschrikwekkend voorbeeld zij. Waarlijk, de mens, die in de zonde van Achan leeft, wordt door God Zelf als achtervolgd en komt vroeg of laat ten val.

En hoe ging het verder ? De aanwij-.zmg Gods geeft Jozua de motieven in de hand voor een aanklacht en verhoor. Jozua doet het met zachtmoedigheid en tederheid, als discipel van de zachtmoedige Mozes. Neen, hij vaart niet tegen Achan uit, scheldt niet voor dief, weerspannige, verrader, dwaas enz, , maar noemt hem zelfs nog: „Mijn zoon". Jozua was niet alleen Israels aanvoerder en oorlogsleider, hij is ook als een \ader voor het volk, teder en mededogend. Ook gebruikt hij geen grote woorden of bezweringen, gelijk later de hogepriester Kajafas, wanneer hij zich geroepen acht om Jezus van Nazareth te onderzoeken, evenmin maakt Jozua gebruik van dreigementen of martelwerktuigen om tot bekentenis te dwingen, ook spreekt hij niet op honende en bespottende wijze , maar alleen: Ik bid u, doe belijdenis voor de Heere. Hierin is Jozua de ideale rechter in Israël, waaraan de hedendaagse rechtspraak zich zou kunnen spiegelen. Een zachtmoedig verhoor zal immers een spoedige bekentenisi uitlokken, terwijl men juist door het tegendeel de overtreder aanzet om zich te verschansen en zich te handhaven ondanks alles.

De wijze van verhoor is echter niet alleen een zaak van wijze tactiek, het komt ook voort uit de grote zelfkennis van Jozua. Hij staat niet boven de sidderende jongeling, maar heeft deernis met hem, die zozeer zich kon laten gaan in de zonde der begeerlijkheden.

W, v. D.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1949

De Banier | 8 Pagina's

De ban in het leger

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1949

De Banier | 8 Pagina's