Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De leugenen van Efraim

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De leugenen van Efraim

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

®

Ik zou hen wel verlossen, maar zij spreken leugenen tegen Mij.

Hos. 7 : 13b

Hosea, één der oudste Schriftprofeten, heeft, lang voor de oordelen kwamen, de ondergang van het Tienstammenrijk geprofeteerd. In de dagen van Jerobeam, zoon van Joas, heeft Jehova duidelijk gesproken van Zijn heilig ongenoegen, beide over Juda en Efraïm, door een geduchte aardbeving, Zach. 7:5 en door n sprinkhanenplaag. Joel 1 : 2-4, ejsea 4:3 enz. Daarboven sprak God door de stem van de profeet Micha, die Hij onder het oordeel kwam te roepen tot het profetisch ambt. Uiter-.... , j T7IJ? •• • 1. • + IJk verheugde Efraim zich m grote bloei en welvaart, nmerlijk echter verviel het en rende het ten onder-

gang. Juist de uitwendige voorspoed leidde het volk tot de dwaze gedachte, dat er geen kwaad te vrezen was. En nu kwam daar Hosea verkondigen, dat Efraïm zeker geen zou worden gemakkelijke uitgeroeid. taak, Voor­ als iedereen denkt, dat het best gaat en men moet dan het spit afbijten en het tegenovergestelde zeggen. Nog 'n weinig tij ds, zo profeteert hij, dan zal de Heere de bloedschulden bezoeken over het huis van Jehu. God be-, ekt menigmaal de misdaden der ll-ïeren aan hun kinderen. Straks na Jerobeams dood zijn zoon Zaeharia, na een regering v^ zes maanden, worden gedood door Sallum, de zoon van Jabes. Heftig verwijt Hosea aan Efraïm de gruwelijkste zonden, als trouweloosheid, vloeken, liegen, doodslaan, stelen en overspel doen, Hos. 4:1—2. Beiden de priesters en het gewone volk liaatten het licht der waarheid en verwierpen haar, daarom zullen zij ook van God verworpen worden. De afgodische kalveMienst, gepaard gaande met ontucht, maakte Efraïm rijp voor de ondergang. Mochten _ er al eens korte tijden van bezinning zijn, het waren slechts morgenwolken een vroegkomende dauw, die henengaat. Al de arbeid, die de Heere nog van Efraïm maakte, ontdekte fles te meer haar gruwelijke ongerechtigheid, door verwerping der Goddelijke alwetendheid; en zij wilöen van herstel en reformatie gans liet weten, want zij verteerden^ hun rechters, die nog het recht wilden bndhaven. Het ene koningshuis na het andere werd door moord uitgeroeid, omdat de Heere als Koning werd verworpen, ondanks Zijn goedtód en weldadigheid en Zijn bereidfilligheid om te verlossen. De Heere ivas bereid om te verlossen, los te maken van de zonde en van hun blinfe vijandschap. Verlossen, dat is iemand uitlaten uit de gevangenis en *n optrekken uit de diepte der ellende, losmaken van de ketenen des doods. De Heere wilde ze verlossen van de toorn Gods, die over Israël begon te ontsteken. Hij wilde de gerichten en oordelen uitstellen, nog tijd geven tot bekering. Rechtvaardig kon Hij Efraim overgeven aan zichzelf en loslaten en nimmermeer er naar omzien, van haar wegwij ken en van haar vertrekken voor altijd.

Maar Hij zond ze de profeten en werd niet moede van haar te waarschuwen, om haar te bewegen tot oprechte schuldbelijdenis en vernede-• j u ^ • j j; i, 1 • rmg des harten, m de afbreking van de zonde. Maar onder alles bleef Efraïm welbe^yust anders spreken dan de waarheid gebiedt, daarmede zondigende tegen de Wet Gods, tegen

de consciëntie en tegen de naaste. Liegen is een vreselijke zonde, vooral welk onder het Nieuwe Testament aan Ananias en Saffira het leven kostte. Een liegen tegen Gods Woord en Gods zaak. Hoe meer de Godsopenbaring tot Efraïm kwam getuigen van aanstaande ondergang, hoe driester dat volk doorging in de zonde. Hun leugenen doortrokken heel de godsdienst, ze misten alle oprechtheid, zelfs hun gebed was leugen voor God. Daar was geen verootmoediging, geen ontdekking en daarom was alles leugenachtig en eigengerechtigd, al wat in hun oog goed was.

Hoezeer is Efraïm hierin het beeld van de natuurlijke mens, die leeft naar het goeddunken van zijn boze hart, in weerwil van de vele roepstemmen en waarschuwingen, die van Gods wege tot hem komen. De mens heeft zijn eigenwillige godsdienst, zijn vorm-en sleurdienst; maar waar oprechtheid en ontdekking ontbreekt, is het in de grond der zaak niet anders dan enkel leugen

^^^^j. Q^ ^^ ^ens zou verlost worden van de siavernii des duivels indien hii eerst

^^^^ ^

^^^ ^^^j. ^^^^ ^^^^ Q^^

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1949

De Banier | 8 Pagina's

De leugenen van Efraim

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 november 1949

De Banier | 8 Pagina's