Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

FARIZEËR EN TOLLENAAR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

FARIZEËR EN TOLLENAAR

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

o God! ik dank U! O God! wees mij zondaar genadig! Lukas 18:11b, 13h.

Farizeërs blijven (tenzij zij in de welaangename tijd goddeloze en zondaar voor God worden) buiten het nieuwe Jeruzalem, en dat voor

eeuwig! Tollenaars gaan eerlang m, om thuis te komen in het Vaderhuis, en aldaar als aanbidders en dankende verlosten te roemen de vrije gunst, die van eeuwigheid de Heere bewoog! Door U alleen, om het eeuwig welbehagen! Hoort, en uw ziel zal leven op het ootmoedig smeekgebed:

Wil mij. Uwen Naam ter eer, Al mijn euveldaan vergeven; Ik heb tegen U, o Heer' Zwaar en menigmaal misdreven.

O God, wees mij zondaar genadig! Hebt gij er óók kennis aan? Zijt gij ontdekt aan uw vloekwaardigheid als overtreder van alle Gods geboden met gedachten, woord en werk? Zijt gij vol kommer en verdriet vanwege uw zonden, die u wonden, als een, die heeft gezondigd tegen het heilige. rechtvaardige, goeddoende Hoge Wezen? Zijt gij met uw werken, gerechtjgheid, gestalten, tranen, gebeden, in de dood gekomen? Is het „Geef mij Jezus, want buiten Hem is geen leven doch eeuwig zielsverderf ? Laat er geen stilzwijgen bij u wezen: Houdt aan in het opdragen van uw zielenood aan de Heere, die nooit is in gebreke gebleven aan armen uit genade Zijn hulp ter verlossing te tonen en hen in gunst gade te slaan. Er is nog nooit of te nimmer een heilzoekende, boetvaardige, om genade bedelende ziel afgewezen of omgekomen aan Zijn voeten. Hij, Die genade geeft om (te ontboezemen het tollenaarsgebed, staat óók in voor de verhoring als de grote Hoorder des Gebeds. Hij hoort hen die Zijn heil verwachten en zij zullen eens ootmoedig tot God treden en dankend roemen:

Een stroom van ongerechtigheden Had d' overhand op mij; Maar ons weerspannig overtreden Verzoent en zuivert Gij !

j 0 God, wees mij zondaar genadig! O, Volk des Heeren, wanneer gij op uw plaats zijt, dan zal de tollenaarsbede opklimmen uit uw hart, wijl gedurig er alle oorzaak is u te verootmoedigen voor uw God vanwege uw afmakingen en afwijkingen van do Heere. Telkens weer is nodig genade en verzoening door het bloed Christi, om vrede te hebben bij God als een rechtvaardige door het oprecht geloof in Jezus Christus. Uw wandel zij voor het aangezicht des Heeren, een wandelen in steile afhankelijkheid van Gods genade en invloeden des Heilige Geestes, opdat klaarlijk uitkome, dat de vrije genade geen zorgeloze en goddeloze mensen maakt, doch doet voortbrengen vruchten der dankbaarheid, uw Koning ter ere en tot stichting van uw naaste. .

Bedenkt steeds: Uit u geen vrucht in der eeuwigheid, doch uw vrucht wordt uit de Heere gevonden. Alles wat ge zijt, ontvangt en hebt is te danken louter aan de vrije ontferming van uw getrouwen Verbonds- God. „Niet ik, maar de genade Gods die met mij is."

O God, wees mij zondaar genadig! Aan deze zijde des grafs zal nooit kunnen verstommen de tollenaarsbede, ja, voor de poorten des doods en der eeuwigheid zal nog moeiten zijn de laatste • verzuchting: Gena, o God, gena!

En wat zal het dan zijn, wanneer gij zult zijn opgenomen in heerlijkheid? Een zuivere Gods verheerlijking, wijl verzadigd met het beeld Gods, volkomen rechtvaardig en heilig. Daar is het voor altoos uit met het slaken der tollenaarsbede; daar is een eeuwig danken, een eeuwig zingen van Gods goedertierenheden, een leggen van de kroon (gekocht door 't goddelijk bloed) voor de troon van Hem, Wie gans Sion belijdt en roemt als de „HEERE onze Gerechtigheid". De tollenaar bad „O God, wees mij zondaar genadig" en.... ging gerechtvaardigd naar huis; en na de Raad te hebben uitgediend, is hij gegaan naar het Vaderhuis 'waar óók voor hem was woning en plaats bej-eid door de Heere Jezus, zijn God Q^ Koning. Dat is 't zalig' voorrecht yan allen "die leren stamelen de tolenaarsbede: een plaats in de heerlijkg woningen hierboven De Heere verwaardige Zijn levende kerk Mac. Cheyne na te zingen:

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis Dat Christus-alleen mijn gerechtigheid is. Nu reis ik getroost onder 't heiligend kruis Naar 't erfgoed daar Boven in 't Vaderlijk Huis Mijn Jezus geleidt mij. door de aardse woestijn; „Gestorven voor mij" zal mijn zwanenzang zijn.

St, - M.

de Br.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1950

De Banier | 8 Pagina's

FARIZEËR EN TOLLENAAR

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1950

De Banier | 8 Pagina's