Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CLXXXVI.

Menigmaal hoort men dictatuur tegenover democratie stellen, in die zin, dat de dictatuur de onderdrukking, en democratie enkel vrijheid zou inhouden. Toch blijkt wel, dat democratie niet steeds op dezelfde wijze wordt uitgelegd en nog minder op dezelfde wijze wordt toegepast.

Ook de dictatuur kan zich echter in verschillende vormen openbaren. Meestal zijn we geneigd bij het horen van het woord dictatuur te denken aan de tijd, die achter ons ligt, waarin wij, bszet door de Duitsers, ook deelden in de wijze, waarop zij werden bestuurd. Toch behoeft dictatuur niet altijd door één persoon te worden geoefend. Die kan ook door meer personen plaats vinden, ja ze kan ook wel door partijen aan anderen worden opgelegd. Calvijn was geen voorstander van een eenhoofdige regering, omdat er weinig personen zijn, welke door God met zulke gaven zijn bedeeld, dat zij niet tot tyrannic geneigd zijn. Hij achtte de medewerking van meer personen wenselijk, teneinde de één de ander in het rechte spoor houden zou.

De geschiedenis heeft dat ook voldoende bewezen, dat er gevaar schuüt in het geven van de macht aan één persoon. Maar ook de democratische regeringsvorm geeft geen waarborg voor het behoud van de vrijheden. Zeker, de één zal de andere temperen in de uitoefening van zijn begeerten, maar een waarborg tot vrijheid is het niet.

De mens is, door de zondeval, verduisterd in het verstand. Zonder hefde tot de naaste. Zelf koning wezen, dat is de begeerte. Of hij dat erkent of niet, dat doet aan de zaak niets af of toe. Daarmede hebben we rekening te houden, en daarom kan ook de regering door velen, daarom kan ook de „demo­ cratie" ons niet de vrijheid waarborgen, een vrijheid, die wij allen toch begeren.

Wel rijst de vraag of wij de ware vrijheid begeren. Ook dat zal ontkend moeten worden. Wij weten niet, dat wij van natrure onder de macht van de vorst der duisternis verkeren, gevangenen zijn, mensen die geen oog hebben voor de ware vrijheid, omdat wij niets weten van onze gevangenschap. Het is er mede als met een dier, dat, in een kooi geboren, niet weet wat het is vrij te zijn. Vrijheid willen wij om onszelf uit te leven, ook al gaat dat ten koste van een ander of van anderen, tegen God en Zijn Woord.

ïlet is daarom, dat het niet juist is alleen met het oog op vrijheid, de dictatuur tegenover de democratie te stellen.

Er kan slechts vrijheid worden verkregen in de onderworpenheid aan God en in de beleving van Zijn Woord. En dat niet alleen voor een persoon, maar ook voor een volk.

Niet de vrijmaking van de massa, zoals die door de socialist wordt verkondigd of voorgestaan, kan de vrijheid geven. Het is wel treffend, dat ook sommigen uit hen hebben ingezien dat daarin geen vrijheid gevonden werd, maar dat de arbeiders daardoor onder een ander juk gebracht werden, namelijk het juk van de verenigde massa, die haar wil ging opleggen aan de persoon en waarnaar hij zich maar te richten heeft.

Wel is het jammer, dat die enkelingen njet hebben ingezien, dat slechts een bukken onder God de mens tot die vrijheid brengen kan, maar dat zij die hebben gezocht in de uitleving van de persoonlijke wil.

Maar wat is er anders te verwachten van de van God afgevallen mens? Als Calvijn dan ook een regering van meer personen wenst, dan ziet hij niet op een volgen van de wü van de hoeveelheid, maar dan wenst hij, welke regeringsvorm er ook zijn zou, een zich richten naar Gods geopenbaarde wü. Daarin alleen ziet hij de rechten van het volk gewaarborgd.

Laat het ons land en volk tot waarschuwing zijn. Velen hebben hun oog gericht op de zogenaamde progressieve partijen. Op hen, die „democratie" in hun vaandel hebben geschreven Op hen, die willen handelen naar de wü van de hoeveelheid. Maar laten zij toch bedenken, dat niet daarin de vrijheid en het geluk verkregen wordt. In het onderhouden van Gods geboden is grote loon, zo zegt Gods Woord het. Laat dat ons richtsnoer, laat dat onze leidsman zijn. „Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad". Mochten we naar dat Woord handelen. Niet steunende op de democratie, het nog minder verwachtende van de dictatuur, maar onze ogen geslagen hebbende op Hem, door Wiens hand de koningen regeren en aan Wie we verantwoording verschuldigd zijn, ook voor onze daden ten opzichte van het bestuur van land en volk.

De verkiezingen zijn te verwachten. Veel zal ons volk worden voorgehouden. Het één nog mooier opgediend dan het andere. De S.G.P. stelt zich ten doel om Gods Woord in den lande tot meerdere erkentenis te brengen. Laten wij dat voorop stellen.

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1952

De Banier | 8 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1952

De Banier | 8 Pagina's