Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Gemeentebestuurder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Gemeentebestuurder

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Winkelsluitingswet 1951, afgekondigd 24 Januari 1952, zal, volgens het voornemen; acht maanden na haar afkondiging, dus op 24 Augustus 1952, in werking treden, althans als God dat voornemen laat ten uitvoer brengen. Dan zal de vorige winkelsluitingswet komen te vervallen, maar zullen oök de gemeentelijke verordeningen moeten aangepast zijn aan de nieuwe wet. Nu kan de academische vraag worden gesteld, of krachtens een nog niet in werking getreden zijnde wet reeds bepalingen kunnen worden vastgesteld, doch de beantwoording daarvan laten wij gaarne over aan professoren en juristen, wijl het ons meer om de praktijk dan wel om de theorie te doen is. Een andere vraag is, of nu er een winkelsluitingswet is, de gemeenteraden nog bevoegd zijn boven wat daarin aan hen is toegekend, bepalingen te maken.

Reeds uit „De Banier" hebben we kunnen vernemen, dat er bezwaren tegen deze wet zijn. Bezwaren vooral omdat daarin niet Gods dag volgens de Wet des Heeren geheüigd wordt, maar dat er allerlei uitzonderingen voor gemaakt zijn op het in artikel 2 gestelde verbod om een winkel op Zondag geopend te hebben.

Vast staat, dat een gemeenteraad geen bevoegdheid heeft om bepalingen te maken, welke beogen de diensttijd van het personeel te regelen, zodanig dat er tijden zijn dat een winkel niet geopend mag wezen, boven hetgeen in de wet is geregeld. Echter zal de gemeenteraad toch, naast de bepalingen van de Winkelsluitingswet 1951, wel bepalingen kunnen stellen ter handhaving van de openbare orde. Daarbij dus een ander doel hebbend dan de wetgever.

Uiteraard zullen dergelijke bepalingen niet in een verordening worden opgenomen, waarin nadere regelen ingevolge de Winkelsluitingswet 1951 gesteld worden, maar, waar het de openbare orde geldt, zullen die gesteld moeten worden in de Algemene Politieverordening. Het is niet uitgesloten dat er strijd ontstaat over de verbindbaarheid van een dergelijke bepaling, maar men late zich daardoor niet afschrikken, want de Hoge Raad der Nederlanden heeft meermalen bepalingen bekrachtigd, welke, alhoewel op hetzelfde terrein iets regelende, toch kennelijk met een ander doel waren vastgesteld. In artikel 15 worden allerlei uitzonderingen toegelaten. Het is echter mogelijk, dat de gemeenteraad het verkopen van consumptieijs en dergelijke, verbiedt op Zondagen uit een oogpunt van de openbare orde te handhaven. Ook kan de straathandel worden verboden uit hetzelfde oogpunt.

Het is mogelijk dat daarvoor geen nieuwe bepalingen nodig zijn, maar dat deze verboden reeds zijn opgenomen in een bestaande verordening. Laat die dan rustig zo bestaan. Het behoeft geen betoog, dat de raad zal moeten waken, dat niet meer uitzonderingen worden toegestaan op de Zondagen, waartoe hij, krachtens artikel 11 wel bevoegd is.

^Vel noopt dat tot de opwekking om verordeningen, welke ter afwijking van de Winkelsluitingswet 1951 worden voorgesteld, nauwkeurig te bezien. Vooral op plaatsen, waar het college van burgemeester en wethouders neigingen in die richting heeft.

Het zal echter wel nodig zijn om afwijkingen toe te staan op de werkdagen. Er geldt een algemene regel, dat de winkels moeten gesloten zijn van 6 uur 's avonds tot 5 uur 's morgens. Daarvan kan de gemeenteraad op één dag in de week afwijking mogelijk maken, doch niet later dan 10 uur 's avonds. Plaatselijk zal moeten worden nagegaan welke dag daarvoor de meest geschikte is. De Zaterdag is reeds uitgesloten bij de wet. Rekening is er mee te houden dat ook de kapperssalons onder de winkels begrepen zijn.

De raad is ook bevoegd te verbieden, dat de winkels op Maandag vóór 1 uur des namiddags, alsook op Maandag, Dinsdag en Woensdag na 1 u. geopend zijn. Het doel is een vrije halve dag in de week voor de winkeliers en hun personeel. Of daaraan behoefte bestaat, zal ook moeten worden nagegaan. Slechts node ga men er toe over om de vrijheid nog meer te beknotten dan reeds het geval is. Het is reeds zo ver, dat in ons land vlugger beschreven kan worden wat mag, dan wat niet mag. Het aantal verboden is niet te overzien. Daarom is voorzichtigheid nodig om er nog aan toe te voegen.

Ook is er een mogelijkheid om een zogenaamde vacantieregeling te treffen. Voor de invoering daarvan kan de raad 12 dagen aanwijzen, waarin de winkels zes dagen niet geopend mogen zijn. Het is mogelijk dat er ergens behoefte aan een dergelijke bepaling is. Maar, waar het niet verboden is om zijn winkel te sluiten, ook zonder een dergelijke bepaling, is voorzichtigheid ook hier gebo­ den. Hiermede is nog niet alles beschreven. Wel het voornaamste. Doel is maar de aandacht te vestigen. Mochten er vragen rijzen, dan kunnen raadsleden zich wenden tot de verbanden van heidspersonen, welke reeds in provinciën bestaan, of tot overenkele m •

GEMEENTEBESTUURDER

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1952

De Banier | 8 Pagina's

Voor Gemeentebestuurder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1952

De Banier | 8 Pagina's