Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NEDERLAND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NEDERLAND

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

een ümeede SM, aëi?

Mr Groen van Prinsterer, daarover handelend, schrijft in zijn Handboek der Geschiedenis van het Vaderland, eerste gedeelte, tweede druk, bladzijde 13:

, , In hoever kan Nederland een tweede Israël worden genoemd? Niet bij gelijkstelling, maar bij vergelijking. De zegeningen van het Evangelie, hoewel niet bij uitsluiting, zijn wel bij uitnemendheid aan Nederland verleend. Geen hoogmoed dit te beweren; maar grove ondankbaarheid, dit te miskennen. Bij het herdenken aan de zegen der Hervorming en aan de wijs, waarop zij gehandhaafd werd, kunnen wij zeggen met den apostel: Welk is dan het voordeel en de nuttigheid voor ons? — vele^ in alle maniere; want dit is wel het eerste, dat ons de woorden Gods zijn toebetrouwd, Rom. 3 : 1, 2. Ook vrfj behoren lofzingend te vermelden: O God der heirscharen, Gij hebt een wijnstok herwaarts overgebragt en hebt dens^lven geplant, Psalm 80 : 9.

En verder:

„God zegent en spaart landen en volken om het geloof van sommigen, die er in wonen. Om tien regtvaardigen zou de Heere eene tot het verderf bestemde stad hebben verschoond. De Heere zegende het huis des Egyptenaars om Jozefs wille, en de zegen des Heeren was in alles dat hij had in het huis en in het veld".

Tot zo ver het getuigenis van mr Groen van Prinsterer. Uit de bovenstaande woorden van mr Groen van Prinsterer valt met alle recht en redenen op te maken op welk een schrikkelijke dwaalweg men zich bevindt als men zijn heil verwacht in het internationalisme, van een coalitie met Rome, van een eendrachtig optrekken van alle partijen in gezamenlijke menselijke kracht, en hoe het heil alleen te verwachten is in terugkeer tot Gods geboden in de vreze des Heeren. Nederland heeft — gelijk ook mr Groen van Prinsterer zo menigmaal in zijn geschriften opmerkt — zijn voormalige grootheid en bloei niet te danken aan menselijke wijsheid of krachten, maar daaraan dat degenen, die Nederland onder Gods zegen groot gemaakt hebben, in de wegen des Heeren wandelden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1952

De Banier | 8 Pagina's

NEDERLAND

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1952

De Banier | 8 Pagina's