Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Brief uit

ccv. Het gaat met de bouw van woningen eigenaardig toe. Menigmaal hebben we bouwstoppen gehad. Dan is men afhankelijk van het bouwvolume. Dan weer hangt de goedkeuring af van de financieringsregeling en welke belemmeringen

zijn er al niet op te noemen. Dat er moeilijkheden zijn, wie zal het ontkennen? Maar ook blijkt wel dat het gemakkelijker is om te stellen, dat de overheid zal regelen, dan dat de overheid ook werkelijk en goed regelt. Door onderscheidene oorzaken schijnen er in sommige delen van ons land minder woningen te worden gebouwd dan waarvoor de mogelijkheid is gesteld. In andere delen van ons land is het toegekende kwantum voor de jaren 1951—1953 nu reeds gebouwd of althans in behande­

ling. Blijkt daaruit niet dat de behoefte in 3ie delen groter is dan wel is gepeild? Moeten dan de bouwers in die delen maar wachten? Of zal de mogelijkheid worden geopend om daar te bouwen wat elders blijkbaar niet kan? In Zeeland is er nog behoefte aan woningen. Daar is het toegekende aantal reeds gebouwd of in behandeling. Zal nu aan Zeeland een deel van de elders gedachte woningen worden toegekend? Naast de belemmerende regelen, welke er gesteld worden, zijn er ook wel andere, die minstens even remmend werken.

Daarbij wordt gedoeld op de financiering. Het blijkt toch onmogelijk, althans in Zeeland, om voor de prijs te bouwen, welke officieel als prijs is erkend. Het is misschien mogelijk, dat zulks voor d(r grotere plaatsen in Zeeland minder geldt dan voor de kleinere. Het is ook te begrijpen, dat het bouwen in grote blokken goedkoper is dan wanneer kleine blokken gebouwd moeten worden. Ook zullen meerverdiepinghuizen wel goedkoper kunnen zijn dan woningen met maar één verdieping. Toch kan op de dorpen niet anders worden gebouwd dan éénverdiepinghuizen, en dan meestal slechts een beperkt aantal bijeen en aaneen.

Ook moeten in Zeeland, vooral op plaatsen, welke dicht bij de kust liggen, wel zwaardere eisen aan de kwaliteit worden gesteld dan elders. Er zijn plaatsen, waar althans over de uitvoering van de bouw van een groter aantal weinigen door aannemers van elders klachten rijzen over de kwaliteit. Wat is daarvan de oorzaak? Is de oorzaak het minder serieus bouwen door vreemden? Of is het een gevolg van de drang naar een lager aanneemsom, mede door de drang der overheid?

Het eerste is niet geheel denkbeeldig. Want de band tussen de aannemer en bouwer is slechts kort en niet hecht, terv/ijl een aannemer ter plaatse ook voor het vervolg zijn clandizie houden wil. Maar ook de tweede gedachte kan niet geheel worden losgelaten. Het is namelijk wel gebleken, dat sommige aannemers zich toch niet kunnen handhaven, ook al is de kwaliteit van het geleverde minder goed.

Al met al blijken er grote bezwaren tegen het gevolgde systeem te zijn. Ook bij herbouwgevallen doen zich moeilijkheden voor. De vergoeding is nu eenmaal niet een volledige. Doch daar komt nog bij, dat voor de som, welke gesteld is, niet gebouwd kan worden. Dan zal de bouwer niet alleen het reeds gesteld percentage moeten betalen, maar bovendien nog de top, welke er op komt boven de maximumprijs.

Het zijn juist de laatste loodjes, die het zwaarst wegen. Het is daardoor mogelijk, dat de herbouwer moet afzien van de bouw, want dat hij zich te zwaar zou belasten. Dat geldt zowel voor een woning als voor een boerderij.

Vooral waar in deze tijd zo naar normen gewerkt wordt, zoals een pachtprijs en een koopprijs van landerijen en boerderijen naar normen berekend worden, welke zijn afgeleid van een mogelijkheid (althans na^r menselijke berekeningen) van een bestaan, doet het toch wel vreemd aan dat diezelfde overheid in die gevallen niet rekent met de belangen van de persoon.

Het zal toch immers voor de betrokkene gesn verandering geven, of nu de te hoge last ontstaat door een hoge pacht of door een te hoge belasting vanwege de gebouwen, welke hij hebben moet. O.' moeten wij hierin bemerken een streven om hel particuliere bezit teniet te maken? Is niet het streven om de zogenaamde bestaanszekerheid te geven, beslissend, maar de tenietmaking van het particulier bezit?

Het kan niet worden ontkend, dat de overheid in noodgevallen regelend moet optreden, en daardoor wel eens diep ingrijpen moet. Maar, het zal toch nodig zijn, dat de overheid dat niet als haar taak beschouwt in gewone gevallen, en dus zo spoedig mogelijk de vrijheid hergeeft. Dat schijnt het streven nu niet te zijn van hen, die leiding hebben. Maar met dat al zijn wij dichter tot een algehele socialisatie genaderd dan wij wel denken. Waakzaamheid is geboden; of is ons volk al te ver van de grondslagen afgeweken?

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1952

De Banier | 8 Pagina's

Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 september 1952

De Banier | 8 Pagina's