Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De garantiewet voor burgerlijk overheidspersoneel in Indonesië

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De garantiewet voor burgerlijk overheidspersoneel in Indonesië

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

TWEEDE KAMER

Na de souvereiniteitsoverdracht aan Indonesië op 27 December 1949 is de positie van het burgerlijke overheidspersoneel van Nederlanders in Indonesië in de Tweede Kamer verschillende malen ter sprake gekomen.

Door onze regering is een Garantiewet bij de Kamer ingediend en door de meer­ derheid der Kamer aangenomen, waarbij de regering zich garant gesteld heeft voor alle rechten en aanspraken, die de Nederlandse ambtenaren in Indonesië, het zogenaamde burgerlijk overheidspersoneel, bij ontslag binnen de termijn van vijf jaren kimnen doen gelden op grond van afvloeüngsbepalingen, die op de Haagse Ronde-Tafelconferentie weiden overeengekomen, of wanneer de Indonesische regering haar op die conferentie aangegane verplichtingen ten opzichte van deze ambtenaren niet ten volle mocht nakomen. In deze wet garandeert het rijk eveneens de rechten en aanspraken van deze ambtenaren, wanneer zij binnen de termijn van vijf jaren zelf ontslag zoudSn nemen, omdat zij mede naar het oordeel van de ingestelde Garantiewetcommissie in een positie kwamen te verkeren, waarbij in dienst blijven niet van hen kon worden verlangd.

Op het eind van dit jaar is de termijn van vijf jaar beëindigd. Doch de levensomstandigheden van de nog in Indonesische dienst verblijvende ambtenaren zijn dermate verslechterd, dat de garanüetermijn van vijf jaar zelfs naar het oordeel der regering behoorde verlengd te worden. Deze en andere overwegingen hebben de regering er toe gebracht bij de Staten-Generaal een wetsontwerp in te dienen, waarbij de Garantiewet wordt herzien. De regering heeft ondanks de herhaalde aandrang, welke daartoe door de Kamer op haar is uitgeoefend geworden, dit pas op zo late termijn gedaan.

Het nu ingediende voorstel van wet kwam op Dinsdag 25 Mei j.l. bij de Tweede Kamer in behandeling.

In de Kamer, waarin al zo veel over dit onderwerp gesproken is, konden de leden thans met korte redevoeringen volstaan, zodat er dan ook door hen over het algemeen betrekkelijk korte redevoeringen gehouden zijn. Ongetwijfeld zijn er ten aanzien van de bestaande Garantiewet in het nu bij de Kamer ingediende voorstel van wet verbeteringen aangebracht. Dit neemt echter niet weg, dat er nog verbeteringen in de positie van de ambtenaren, waarover het in dit wetsvoorstel gaat, waarop deze toch aanspraak kunnen doen gelden, niet aangebracht zijn.

Dat geldt onder meer ten opzichte van de Nederlandse ambtenaren, die na de oorlog tijdelijk in Indonesië — niet het minst ook al door de voorspiegelingen en door het aansporen van onze regering — bij de Indonesische regering in overheidsdienst zijn getreden. Deze ambtenaren — zoals onder meer Ds Zandt in zijn rede opmerkte — zijn door onze regering in het onderhavige wetsvoorstel wel deerlijk in de steek gelaten. Ook ten aanzien van de vrije overtocht uit Indonesië naar Nederland, hoewel de regering daarin een ruimere toezegging heeft gedaan, laat het huidige wetsontwerp nog veel te wensen over.

Het was van de zijde van de S.G.P.-Kamerfractie Ds Zandt, die bij de behandeling van het wetsvoorstel het woord voerde.

In zijn rede bepleitte hij, dat de regering de in deze betrokken ambtenaren alle hulp zou bieden; te meer waar zij, naar de mens gesproken, voor al de ellenden, welke over hen gekomen zijn, niet in de eerste plaats verantwoordelijk gesteld kuimen worden.. Zij zijn toch allen, ja allen, slachtoffers geworden van de souvereiniteitsoverdracht van Indië aan Indonesië. Dit moge de regering, die de wet op de souvereioiteitsoverdracht heeft ingediend, en mogen ook de partijen en de personen, die voor deze wet gestemd hebben, waarmede zij zowel Nederland als Indonesië, waar het thans een chaos is, al een bijzonder slechte dienst bewezen hebben, wel terdege bedenken. Ds Zandt sprak dan als volgt:

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1954

De Banier | 8 Pagina's

De garantiewet voor burgerlijk overheidspersoneel in Indonesië

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1954

De Banier | 8 Pagina's