Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De katholiek in het openbare  leven van deze tijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De katholiek in het openbare leven van deze tijd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder dit opschrift hebben de bisschoppen van Nederland gezamenlijk een mandement uitgegeven op Zondag 30 Mei. Dit document, dat in brochurevorm aan de kerken ter beschikking werd gesteld, omvat niet minder dan 48 pagina's druk. Het bestaat uit een voorlopige oplage van 275.000 exemplaren, welke zo snel tegen de prijs van 25 centen — op de dag des Heeren nog wel, hetgeen Rome karakteriseert, welk een hoogst geringe waarde deze dag bij haar heeft — was uitverkocht, dat er een nieuwe druk zal verschijnen.

De grote richtlijn, welke het mandement aangeeft, is: Eén eigen verband, van daaruit samenwerking met anderen, met behoud van eigen zelfstandigheid.

Het mandement bestaat uit drie delen. Het eerste deel bevat een leerstellige uiteenzetting. Het geeft aan, dat de katholiek er naar moet streven om aan het openbare leven een Christelijk karakter te geven. Het tweede deel behandelt concrete vraagstukken, waarin de aandacht van de rooms-katholieken op de huidige maatschappelijke en staatkundige vraagstukken gevestigd wordt.

Het derde deel richt zich tegen een aantal stromingen, welke buiten het Christendom staan, en geeft de richtsnoeren aan, welke houding de rooms-katholieken daarbij moeten aannemen.

Door heel het mandement heen valt een zekere bezorgdheid aangaande de roomskatholieke eenheid te beluisteren, alsook wordt daarin een sterke aandrang uitgeoefend om tot deze eenheid te komen. Daar is, van uit het standpunt der bisschoppen bezien, wel alle reden vooi.

De verkiezingen voor de Tweede Kamer in 1952 hebben toch in de steden, en in het bijzonder in het Zuiden des lands te zien gegeven, dat tal van rooms-katholieken hun stem op de Partij van de Arbeid hebben uitgebracht, alsmede dat de K.N.P. (de partij van Welter) een groot aantal stemmen behaald heeft, waardoor de K.V.P. niet als de grootste partij in de Tweede Kamer is teruggekeerd. Dat deze gang van zaken niet naar de zin van de K.V.P. was, heeft zij wel heel duidelijk laten blijken, terwijl uit het mandement ook a! heel duidelijk te bespeuren is, dat dit evenmin naar de zin der bisschoppen is.

Van de zijde der K.V.P. is beproefd het gat in de dijk van de eenheid van Rome weer te dichten. Zij heeft met de afgevaardigden uit de K.N.P. en met de r.k. Kamerleden uit de Partij van de Arbeid besprekingen gevoerd, begrijpelijk om hen weder in één partij, namelijk de K.V.P., te verenigen. Het gewenste resultaat hebben die samensprekingen echter niet opgeleverd.

Het mandement der bisschoppen is nu de K.V.P. in haar pogingen om alle rooms-katholieken weer onder één vaandel in de K.V.P. te verenigen, te hulp ge­ komen. Het heeft daarbij esn dikke stok achter de deur gezet.

Ten aanzien van het lidmaatschap van het N.V.V. en aanverwante socialistische organisaties, het regelmatig bezoeken van socialistische vergaderingen, het regelmatig lezen van socialistische bladen en het regelmatig beluisteren van de V.A.R.A, handhaven en beklemtonen de bisschoppen, dat de sacramenten en — bij de dood zonder bekering — de kerkelijke begrafenis geweigerd moeten worden.

Ten aanzien van het lidmaatschap van de Partij van de Arbeid hebben de bisschoppen in een mandement een afwijzende houding aangenomen. Er wordt namelijk in gezegd, dat dit hdmaatsohap voor esn r.k. onaanvaardbaar en onverantwoordelijk ig. Er zijn echter door de bisschoppen ten aanzien van dit lidmaatschap geen sancties, geen kerkelijke straffen, gesteld, omdat het hier een betrekkelijk kleine groep betreft, die .bovendien ook zonder sancties duidelijk kan weten wat de bisschoppen bedoelen, en anderzijds uit een bijzondere reserve, die zij willen in acht nemen tegenover het gebruik van de pohtieke vrijheid.

Als wij het mandement der bisschoppen in nadere beschouwing nemen, komen ons de woorden van Mamix van Aldegonde uit zijn geschrift „De Bijenkorf" in de gedachte, waarin hij schrijft, dat Rome, als het er om gaat haar macht te vestigen of te behouden, in haar draaiingen en kronkelingen tegelijk ja en neen kan zeggen (terwijl niemand minder dan dr A. Kuyper geschreven heeft, dat Rome een Janus-buste heeft, dat is, twee aangezichten vertoont).

De bisschoppen zeggen beslist ja als zij ten aanzien van het lidmaatschap van het N.V.V. en de aanverwante organisaties, het regelmatig bezoeken van sociahstische vergaderingen, het regelmatig lezen van socialistische bladen en het re-

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1954

De Banier | 8 Pagina's

De katholiek in het openbare  leven van deze tijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1954

De Banier | 8 Pagina's