Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BRIEF uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CCGXXV.

In de vorige brief is iets gemeld over verbintenissen en bonden, en aan het slot gesteld de vraag of er dan niets goeds in kan zijn.

ledere verbintenis, iedere overeenkomst, verplicht de verbondene, in meer of mindere mate. Hij verliest daardoor een deel van zijn vrijheid en verplicht zich tot gebondenheid.

Gebondenheid is niet altijd af te keuren; de gebondenheid aan Gods Woord is zelfs goed te keuren.

Maar is de band dan die de z.g. bond geeft goed?

Reeds is opgemerkt dat er allerlei bezwaren zijn, maar die bezwaren worden niet minder als wij er op gaan letten dat daardoor de verbintenis wordt aangegaan om de leiders te volgen.

Het volgen van leiders is niet steeds af te keuren, maar dan dienen zij ook goed te leiden, en ook plaats te laten voor de persoon, zij het dan ook binnen btt raam van het redelijke.

Door de verbintenis zal een deel \ar de persoonlijke vrijheid worden prijs m geven en zal moeten worden aanvaard dat over de belangen gehandeld wordt door hen die daartoe zijn gesteld. Hét persoonlijke contact tussen werlj. nemer en werkgever wordt daardoor verstoord, het is er schier niet meer, want de werkgever heeft met de door de boiiden gestelde onderhandelaars te maken Die worden geacht de belangen van r werknemer beter te kennen dan de wi... nemer zelf en ook hebben zij, naar gesteld wordt, meer inzicht in de sjthele gang van zaken in het bedrijf.

Wat of daarvan juist is zal hier iijet worden onderzocht, maar wel dient te worden gesteld dat de vrijheid va: i de werknemer daardoor wel in het gedrang komt.

Niet hij, maar een ander zal uitmaken wat voor hem goed is, en hij heeft dat maar als goed te aanvaarden, ja nog dankbaarheid te tonen en zo nodig wat meer te betalen.

Het zip niet alleen de wetten van de overheid die binden, maar ook de bepalingen door de bonden gemaakt zijn bindend.

Och, als gesteld wordt dat het gemakkelijk is als één en ander alles voor je opknapt dan, als men liever geheel geleid wordt als dat men zelf verantwoordelijkheid draagt, als men liever maar in de massa opgaat, dan kan dat bekoorlijk zijn, maar daardoor wordt toch „het redelijk schepsel zijn" wel aangetast. God schiep de mens en begiftigde hem met een redelijk verstand. Na de zondeval is de mens nog een redelijk wezen; gebleven. Hij is verantwoordelijk \oor zich zelf en voor hen die God hem eaL Moet hij dan nu maar gaan leven alsoij; hij niet verantwoordelijk is? [

Of gaat het maar daarom „Iaat ons eten en drinken want morgen sterven wij"? ! De mens heeft een hogere roeping. Een: roeping ook in het maatschappelijke le-i ven, ieder op de plaats waar God hem! stelde.

Maar, de georganiseerde kan toch, ii zijn organisatie, zijn mening uiten? Ja, inderdaad, dat kan nog. Maar zal ei van die mening veel nog blijken als die over verschillende trappen van de orsanisatie is gegaan?

En, wordt de mens dan ook in het uiten van zijn mening, niet veel meer geleid als dat hij zijn eigen mening kan \ormen?

Ja, als het nu maar gaat om het materiele alleen, dan kunnen tegen die leidingen minder bezwaren zijn, maar als de mens zijn taak en verantwoordelijkheid ziet, als hij ook oog heeft voor zijn verantwoordelijkheid tegenover God. dan zal er wel bezwaar rijzen.

Dus dan toch niets als kwaad? en geen goed? Och, uw briefschrijver wil hetl maar aan anderen overlaten die nog menen dat er goeds is, om dat naar voren te brengen. Hij ziet veel bezwaren, en, hét is hem ook bekend dat er veel leu-g zen worden geuit, maar dat het nog moet bewezen worden dat de bonden meer gedaan hebben voor de z.g. ..sociale gerechtigheid" dan, bijvoorbeeld tie S.G.P., welke wordt gebrandmerkt geen oog te hebben voor de sociale noden. Zou de S.G.P., die Gods Woord en \Vet wil gehandhaafd zien, geen oog hebbeo voor de sociale noden? Is niet juist oe liefde de vervulling van de wet? Och, de S.G.P. doet dat niet met klin­

Och, de S.G.P. doet dat niet met klinkende leuzen. Zij ziet de belangen van de mensen, van alle mensen, en niet alleen van een groep.

Zij wil Hat de verhoudingen tnsscn werknemer en werkgever zullen steimen op Gods Woord. Maar zij wil ook de! persoonlijkheid geëerbiedigd zien ooi' , van de werkman.

Uw Zeeuwse Briefscbrijvev.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1955

De Banier | 8 Pagina's

BRIEF uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1955

De Banier | 8 Pagina's