Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eensgezindheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eensgezindheid

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doch de God der lijdzaamheid en der vertroosting geve u, dat gij eensgezind zift onder elkander naar Christus Jezus; opdat gif eetidrachtelijk, met één mond, moogt verheerlijken de God en Vader onzes Heeren Jezus Christus. Romeinen 15 : 5-6

De apostel leert de Romeinen in dit hoofdstuk, vers 1—13, dat geduld moet geoefend worden met de zwakgelovigen door hen, die sterk zijn in het geloof. Hij bedoelt, wij allen onze gebreken hebbende, moeten niet de zwakken in keimis en geloof verdrukken of verachten, maar hen aanmoedigen en hun zwakheden dragen en onze genegenheden daarom niet van hen aftrekken.

Christus heeft ook zoveel zwakheden in Zijn discipelen verdragen en hen zo vaak tegenover de Farizeeën verdedigd.

Wij moeten niet onszelf behagen, maar ons gedurig oefenen in zelfverloochening. Daartoe is de genadige hulp van boven nodig en de invloed van Gods Geest, zodat hij hartelijk wenst: Dooh de God der lijdzaamheid en der vertroosting geve u, dat gij eensgezind zijt onder elkander naar Christus Jezus.

Hij noemt de Heere de God der lijdzaamheid en der vertroosting, die de Bewerker en Bron is van alle lijdzaamheid en vertroosting van Zijn volk. De genade der lijdzaamheid komt van Hem, en het is door Zijn kracht, dat ze in stand blijft, en Hij is de God der verti'oosting, omdat de vertroostingen des Heiligen Geestes onmisbaar zijn tot beoefening der ware zelfverloochening, tot het dragen van het lijden en de moeilijkheden van dit aardse leven.

De Heilige Geest alleen kan liefde en eendracht geven onder Gods kinderen en geduld om elkanders zwakheden te dragen. Hij is gereed en bereid om te vertroosten, die in hun zwakheden zuchten en Hij wil ons leren, om hetzelfde te doen, onder opzien tot Hem om hulp en bijstand, opdat daardoor de eenheid bewaard moge blijven, want niets is gevaarlijker, dan dat door ongeduld en driften, twistgierigheid en wrevel de mensen elkander neerslachtig maken en moedeloos. Daar maakt de satan gebruik van om grote verwoestingen in Gods kerk op aarde aan te richteh.

O, eensgezindheid is zulk een zegen van God, overeenstemming omtrent de leer der waarheid, en in de practijk van de waarheid geeft liefde een verbinding, en is er al eens verschil van inzicht, als er maar vertrouwen is onder elkander en oprechtheid, dan kunnen de zaken openhartig besproken worden en de geschillen tot oplossing worden gebracht. Daarom moet de eensgezindheid zijn naar Christus Jezus, dat is overeenkomstig Zijn voorschrift, te weten de wet der liefde naar de beide tafelen.

God lief te hebben boven alles, ook boven onszelf en onze naaste als onszelf, welke wet Christus volkomen vervuld heeft en die Hij ons gesteld heeft als een regel om naar te leven. Hij wandelde in volmaakte gehoorzaamheid aan de wet en leert de Zijnen die voetstappen na te volgen.

Ook moet Jezus Christus het middelpunt zijn der eensgezindheid, want de zondaren zijn soms eensgezind, maar in de dienst der wereld en der zonde. Dat is geen eensgezindheid naar Christus, maar tegen Christus. Maar hier wordt bedoeld die zuivere ndiriftuurlijke eens-, • gezindheid, die vrucht des Geestes is, en een weldaad uit het genadeverbond, verdiend en verworven door Christus Jezus, en medegedeeld en beoefend in de gemeenschap met Hem. En daar zal de ganse hellemacht tegenop komen en met allerlei listen en lagen wantrouwen en verdeeldheid zien te verwekken op zulk een subtiele manier, dat het zoveel mogehjk bedekt zal blijven, dat hij er zijn hand in heeft.

O, welke verwoestingen zijn daardoor al aangericht, en dikwijls worden die listen des satans maar heel niet doorzien. Hij kan mensen tegen elkander ophitsen en van duistere voorzienigheden gebruik maken, zonder dat er tegen gewaakt en gebeden wordt.

Hij heeft ook vele gewilKge werktuigen, die hij er toe gebruikt om verwarring te stichten onder Gods kinderen en in de gemeente. Ja, als de Heere Zelf niet waakte over Zijn erfdeel, er was geen verwachting op aarde meer over, vooral in tijden van geesteloosheid en groot verval. Maar gelukkig houdt Christus Zijn kerk in stand, laat dan de hel vrij woeden.

En als er liefde en eendracht mag zijn, dan is het van Hem, want een mens is zo dwaas, zelfs na ontvangene genade, dat hij het alleen maar bederven kan, maar nimmer goed maken. Met oplaaiende driften of ongepaste vrijmoedigheid kan in enkele ogenblikken een band gebroken worden, die jaren te voren gelegd werd. En al wordt zulk een breuk na korter of langer tijd weer geheeld, er blijven van zulke wonden littekenen over, die zeer lang zichtbaar zijn.

Welk een wijze man was toch die apostel Paulus, en wat zag hij het toch liggen, dat zonder eensgezindheid geen enkele gemeente kan blijven bestaan. Neen, de ware eensgezindheid betekent helemaal niet, dat men alles altijd in elkander maar moet goedkeuren, of dat men altijd elkaar maar gelijk moet geven om vrienden te blijven, maar het betekent, dat men wars van heerszucht en hoogmoed elkander wil dienen door de liefde en dat de één de ander met ere mag voorgaan, en dat men elkander zal aannemen, voorzover de wortel der zaak in elkander mag gevonden worden. En heeft de één meer gaven en genade dan de ander, dat behoeft toch niet te leiden tot heerszucht of verzachting enerzijds, of tot verkeerde naijver en jaloersheid anderzijds?

De Koning van de kerk heeft het recht, maar ook Hij alleen, om gaven uit te delen aan wie Hij wil en zoveel als Hij wil. De één gebedsgave, de ander onderscheidingsgave, een derde spreekgave, elk naar de mate der gave van Christus, en ieder is schuldig, die gave te besteden ten nutte van de gemeente Gods, elkander tot steun, tot opbouwing in de liefde, tot volmaking der heiligen, en dat geldt de ambtsdragers niet alleen, maar ook al Gods kinderen, want zij hebben het ambt aller gelovigen, en zullen daarmee rekening moeten hou-.len, willen zij niet een geestelijke donkerheid over hun ziel halen, vanwege de versobering van het aangezicht des Heeren over de ontrouw in dat ambt aller gelovigen.

Indien er meer liefde en eensgezindheid was onder het volk des Heeren, dan zou de gemeenschap der heiligen beoefend worden en de gezegende vruchten zouden niet uitblijven. Het opkomend geslacht zou weer gaan luisteren naar de raadgevingen, en met eerbied voor het werk Gods vervuld worden, het volk met meer jaloersheid nagestaard worden, terwijl nu zovelen zich van de waarheid gaan afwenden, omdat ze mer­ ken, dat de practische beleving der waarheid ontbreekt.

Voor woorden en vormgodsdienst hebben 2aj geen achting, daar wil men de wereld niet voor loslaten. Voor geestelijke hoogmoed buigt niemand, en het gekrakeel onder Gods volk stoot jonge mensen af. Het veroordelen van elkaar, soms zelfs in het bijzijn van kinderen, werkt vijandschap in de hand en menig huisgezin gaf zelf aanleiding, dat volwassen kinderen van godsdienst niet meer willen weten. Dat zijn de vreselijke gevolgen van de liefdeloosheid onder het christendom, en satan viert 2djn triomfen en hitst de één tegen de ander op.

Paulus kende die listen des satans, de diepte der vijandschap der duivels tegen Christus en Zijn Koninkrijk. In al zijn zendbrieven waarschuwt hij er ernstig voor, denk maai-Efeze 4 : 1—3: o bid ik u dan, ik de gevangene in de Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt, met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde, u benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door de band des vredes.

Hoe tactisch en liefdevol dringt hi] aan, gelijk een herder achter de schapen betaamt. Niet bevelende uit de hoogte, al was hij bekleed met apostolische macht en gezag, maar smekend in zachtmoedigheid bewijst hij zijn grote geoefendheid in het leven der genade, en is hij anderen ten voorbeeld, gelijk staat in Spreuken 4 : 18: et pad der rechtvaardigen is gelijk een schijnend Hcht, voortgaande en lichtende tot de voUe dag toe. Zulke bijbeUieiligen moesten eens kunnen opkijken en zien de verbreking Jozefs in deze tijd.

Bameveld

Ds. CHR. VAN DAM

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 1956

De Banier | 8 Pagina's

Eensgezindheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 1956

De Banier | 8 Pagina's