Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JEUGD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

OECOLAMPADIUS

OOMKOOS

VOOR DE

Beste neven en nichten! Ditmaal beginnen wij met het geven van de nieuwe raadsels van

OPGAVE 478

Jongeren:

1. Een tekstgedeelte uit één der Psalmen bestaat uit 49 letters. Zoek dit tekstgedeelte uit de volgende gegevens: 24 41 19 4 31 8 22 15 is de naam van iemand, die zeide, dat hij de Zoon des mensen zag, staande ter rechterhand Gods. 36 17 14 9 is de naam van een richter Israels, die zelf een koning doodde. 13 33 40 48 21 is een vogel. 5 37 31 6 18 3 komt voor bij een vogel.

35 1 12 32 werd vroeger als lastdier veel gebruikt; ook in Kanaan. De mens is 'n redelijk 30 2 46 36 26 is gelijk aan 34 39 29 25 20. 23 42 43 44 45 komt van de olifant. 16 28 38 10 is een munt. 49 7 11 2 is het wijfje van een hert. 27 en 47 moeten geraden worden.

2. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen uit het tiende hoofdstuk van het boek Spreuken.

a. En steden, die gij niet gebouwd hebt. b. De Kanaanieten woonden in het midden van hem. c. Ook verdreef Efraïm de Kanaanieten niet. d. Zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, zullen niet ophouden. e. Gelijk een hen haar kiekens vergadert. f. Ilij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. g. Een dubbelhartig man is ongestadig in al zijn wegen. h. Geef dan uw knecht een verstandig hart. i. Geef uw dochter mijn zoon ter vrouw.

3. Noem de naam van: a. Een krijgsoverste, die door een vrouw gedood werd. b. De zoon van Abraham en Hagar. c. Een goddeloze stad, die met haar inwoners door vuur verwoest werd. d. De zuster van Mozes. e. De vader der gelovigen. f. De grootvader van Ruben van vaders zijde. Welke naam vormen de eerste letters van de gevraagde namen?

Ouderen:

1. In het boek der Spreuken wordt een bepaald iemand gelijk gesteld met een gouden ring in een varkenssniiit. Van wie geldt dat en in welk hoofdstuk en welke tekst staat dit?

2. Een tekstgedeelte uit het Evangelie naar de beschrijving van Mattheüs bestaat uit S3 letters. Welk tekstgedeelte wordt bedoeld als het volgende bekend is? 27 10 4 15 30 18 6 is de naam van een profeet, die gehoond werd, onder anderen .door een Arabier. 7 2 31 3 4 is de persoon, met wie God het natuurverbond sloot. I 13 5 28 12 is de naam van een man naar Gods hart uit het Oude Testament. 26 23 22 25 is een getal. 16 24 17 19 21 9 14 betekent gering, ootmoedig. 8 29 32 is de naam van een boomsoort.

II 20 betekent thans. 33 moet geraden worden. 3. Zoek uit elk der onderstaande zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen uit Handelingen, tussen de hoofdstukken 5 en 10. a. Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen. b. Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? c. Pilatus zeide, dat hij geen schuld in de Heere Jezus vond. d. Esn deel van het zaad viel in de goede aarde. e. En bid God of misschien u deze overlegging des harten vergeven wierd. f. Het lot wordt in de schoot geworpen, maar het beleid is van de Heere. g. Saulus verwoestte de gemeente, gaande in de huizen. h. Dat Uw ogen open zijn, nacht en dag, over dit huis. i. En breng mij een woord wederom.

De oplossingen dezer raadsels mogen nog NIET ingezonden worden. Thans volgt een gedeelte van het historisch verhaal over

OECOLAMPADIUS

III.

Onder het voorzienig bestel des Heeren kwam Oecolampadius te Bazel in kennis met Erasmus. Deze Erasmus was een Nederlander, die in 1466 te Rotterdam geboren werd, waar men op de Coolsingel nog een standbeeld van hem zien kan. De familie van zijn vader woonde in Gouda, alwaar Erasmus van zijn vierde jaar af de school bezocht heeft. Op negenjarige leeftijd kwam hij op de kapittelschool te Deventer, waar hij enige jaren" verbleef, om daarna op verlangen van zijn vader weer naar Gouda terug te keren. Vervolgens kwam hij op de kloosterschool te 's-Hertogenbosch, met het doel hem voor het klooster op te voeden. Enige tijd later bevond hij zich in een klooster bij Gouda, waar hij zich ijverig bezig hield met het bestuderen der oude talen en letterkunde. Op 26-jarige leeftijd werd hij tot priester gewijd. Hij verliet nu vrij spoedig het klooster om als secretaris van de bisschop van Kamerik met deze een reis naar Rome te maken. Deze reis ging echter niet door, zodat hij enkele j.iren bij de bisschop in dienst bleef. Deze gaf hem daarna toestemming in Parijs te gaan studeren. Aldaar volgde hij het onderwijs over de Bijbel en de lessen over het boek der Sententiën, een middeleeuws leerboek. Daar het onderwijs hem echter niet beviel, ging hij naar Engeland, waar hij onder invloed van Colet de Heilige Schrift nauwgezet bestuderen ging. Weldra beval hij in eon door hem uitgegeven boek het lezen der Heilige Schrift aan. Hierna vertoefde hij te Leuven en te Turijn in Italië, waar hij in kennis kwam met Johan de Medicis, die later paus Leo X werd. Vervolgens trok hij weer naar Engeland, waar hij hoogleraar in de Griekse taal werd. Vijf jaar later vertrok hij echter weer, eerst naar Brabant, daarna naar Basel, waar Oecolampadius hem leerde kennsn. Hoewel Erasmus een open oog had voor het bederf van Rome's kerk en daartegen met zijn scherpe en spotachtige taal inging, is hij toch nimmer een aanhanger der Hervorming geworden, al heeft hij wel het goed recht er van verdedigd. Toen hij echter bemerkte, dat het optreden van Luther een gevaar werd voor de kerk, koos hij partij tegen Luther en vóór de roomse keik met haar paus. De omgang met deze geleerde humanist was voor Oecolampadius dan ook niet zonder gevaar. De Heere leidde zijn weg dan ook zo, dat hij van Erasmus afscheid moest nemen om als prediker op te treden in de hoofdkerk te Augsburg. Hij kwam hier juist aan nadat Luther daar geweest was voor een gesprek met de pauselijke legaat, zodat ieder daar de mond nog vol over had. Er waren tegenstanders van Luther, die zxh door de geestelijkheid lieten opzwepen; maar ei waren er ook, die vonden, dat Luther toch maar een moedig man was. Het is te begrijpen, dat men gaarne wilde weten hoe de nieuwe prediker over Luther en diens leerstellingen dacht. Weldra zou men dit ook weten, want Oecolampadius stak zijn mening niet onder stoelen en banken. Hij zeide, dat hij het optreden en de handelwijze van Luther bewonderde, maar dat deze zijns inziens niet altijd voorzichtig te werk ging. Als een vuurtje ging het nu al spoedJg door de stad, dat Oecolampadius een aanhanger van Luther was, wat door sommigen zeer gewaardeerd, maar door vele anderen allerminst gewaardeerd werd. Vooral de monniken en priesters waren er woedend over. De vijandschap was zelfs zó groot, dat zij Oecolampadius onder het preken hardop uitlachten. Al konden zijn vijanden hem hierdoor niet in verwarring brengen, hij achtte het toch beter de stad te gaan verlaten. Weldra nam hij daarom zijn intrek in het klooster van Brigitta in de buurt van Augsburg, nadat hem beloofd was, dat hij naar Gods Woord mocht leven en het klooster verlaten kon wanneer hij dit wenste.

OOM KOOS

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1957

De Banier | 8 Pagina's

JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1957

De Banier | 8 Pagina's