Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

OOM KOOS

Beste neven en nichtenl Nadat we een weekje rust gehad hebben, beginnen we nu weer met de jeugdrubriek. Daartoe laten wij hier de nieuwe raadsels volgen van Jongeren: OPGAVE 507 1. Een tekstgedeelte uit Marcus bestaat uit zeven-en-veertig letters. Zoek dit tekstgedeelte met behulp van de volgende gegevens: 39 1 12 3 8 15 is de naam van een profeet, die het lijden van de Heere Jezus heeft geprofeteerd. 16 13 5 26 47 34 44 is de naam van een profeet-landvoogd, wiens vader Hachalja heette. 31 14 29 25 28 was de zoon van Baracheël, ten tijde van Job. De onreine geest zeide: Mijn naam is 45 40 21 19 10. 11 9 46 18 is de naam van een machtige herder ten tijde van koning Saul. 43 6 36 35 2 is het heilige getal. 42 41 is de naam van de plaats waar Abraham geboren werd. Dit volk genaakt Mij met him 27 23 38 33. Ga gij uit uw 4 37 32 17 en uit uw maagschap. 7 22 24 30 zijn vier zelfde letters (beginletter van de naam van iemand, vwens bijnaam was: Didymus). 20 moet geraden worden. 2. Noem de naam van: a. één der vrienden van Job. Hij was een Naamathiet. b. Jozefs tweede zoon. c. de stamvader van de apostel Paulus. d. de man van Bathséba. e. de broeder van Rebekka. f. de plaats waar Jozefs vrouw vandaan kwam. g. een Syriër, die naar de Jordaan trok. Welke naam vormen de beginletters van bovenbedoelde namen? 3. Zoek uit elk der onderstaande zinnen een woord, zó, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte geven uit Job 19. a. Met olie hebt gij Mijn hoofd niet gezalfd. b. AUes wat adem heeft love de Heere. c. Wie is aan onze God gehjk? d. Ik ben mijn broederen vreemd. e. Verlaat de huisvrouw uwer jeugd niet. f. Waarom stelt gij u dus vreemd aan.

Ouderen: 1. Zoek met de navolgende gegevens een tekstgedeelte, dat voorkomt in het eerste boek van Samuel. 4 21 28 11 34 24 27 9 is een andere naam voor Azarja. 42 30 10 19 36 is de naam van de berg waarop Salomo de tempel bouwde. 7 14 31 17 60 was de vader van Lot. 35 52 47 is een drank uit druiven. De Farizeërs begonnen met hem te 15 29 49 3 15 54 45. 25 5 55 59 58 19 is de naam van één der vijf boeken van Mozes. 1 51 12 2 18 6 8 33 48 zijn twee getijden. 53 43 39 44 57 zeide: Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen. God heeft mijn hart 56 38 22 23 gemaakt. 37 15 41 50 26 3 betekent: alüjd. 13 16 20 32 40 zijn 5 gehjke letters (laatste letter van de naam van Mozes' moeder). 46 moet geraden worden. 2. Maak uit BAGLICAMEHELIR de namen van twee engelen. 3. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zó, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen uit de Openbaring van Johannes, tussen het 19e en 22e hoofdstuk. a. Herodes en Pilatus werden vanaf die tijd vrienden. b. Van de satan wordt gezegd, dat hij een leugenaar is. c. Uw zaad zal vermenigvuldigd worden als het zand der zee. d. De Heere zal uit Zijn plaats uitgaan. e. Niet om, maar op het gebed wil de Heere uitkomst geven. f. De vrouwen viel de buit in de hand. g. de volken zullen U, o Heere, loven. h. Zij hebben veel te lang gewacht. i. O, mijn volk, die u leiden, verleiden u. De oplossingen dezer raadsels mogen nog niet ingezonden worden. Thans volgt een gedeelte van het historisch verhaal over

THEODORUS BEZA XIX. Het hoogtepunt uit het leven van Beza valt ongetwijfeld in de periode, dat hem was opgedragen om de leer der reformatie te verdedigen tijdens het godsdienstgesprek, dat op 9 september 1561 te Poissy begon. Beza heeft zichzelf daartoe niet opgeworpen. Veeleer wenste hij er van verschoond te blijven. Dat bhjkt uit een brief van 23 januari 1561, aan een zekere Blaurerus. Blijkbaar verwachtte Beza toen al, dat er een godsdienstgesprek zou komen. Hij schreef onder meer: „Hoewel ik met de anderen hoop, dat de kerken in Frankrijk enige vrijheid, in alle gevallen verademing zullen krijgen, toch meen ik niet, dat ik daarheen zal worden geroepen; ik wens er ook niet heen te gaan, tenzij de Heere Zelf er mij als henen drijft. Ik heb toch mijn Fransen leren kennen, wier lichtzinnigheid ik meer vrees in de vrede dan in de gloed der vervolging. Doch de Heere zal in alle dingen voorzien". Toen er iemand moest aangewezen worden om voor de kerk der reformatie het woord te voeren, viel inderdaad direct het oog op Beza, nadat Calvijn geweigerd had, omdat de overheid van Geneve hem geen toestemming wilde geven. Het verzoek aan Beza kwam van de zijde van de kerk van Parijs, van de prins van Condé, van admiraal de Coligny en van koning Anton van Navarra. Ook tegen het gaan van Beza maakte de overheid van Geneve bezwaren, zodat de kerk van Parijs en koning Anton nogmaals brieven naar de Raad van Geneve zonden om hem te bewegen Beza te laten gaan. Ditmaal hadden deze verzoeken een gunsüg resultaat. Beza kwam de 22e augustus 1561 te Parijs aan. Ook naar de Raad van Zurich was een verzoek gegaan om een afgevaardigde te zenden, waarbij de keuze gevallen was op Petrus Martyr Vermüius, profes­ sor in de godgeleerdheid aan de hogeschool te Zurich. Dit verzoek was uitgegaan van de koningin-moeder zelf. Zij deed zich ook in deze dus weer uiterst verdraagzaam voor en niemand zal in haar toen de tijgerin gezien hebben, die zij een tiental jaren later, bij gelegenheid van de Parijse bloedbruiloft, zou blijken te zijn. De Raad van Zurich stemde toe, zodat Martyr zich ook weldra te Parijs bevond. Toen de predikanten, die de Franse gemeenten vertegenwoordigden, eveneens te St. Germain bij Parijs aangekomen waren, een dag later dan Beza gearriveerd was, werd Beza door hen met algemene stemmen als woordvoerder aangewezen. Tegen het nachtelijk uur van de 23e augustus kreeg Beza toegang tot de koning van Navarra, die hij voorheen te Nérac had leren kennen en met wie hij destijds de reis naar Orleans ondernomen had. In het vertrek waarin koning Anion zich bevond, waren ook aanwezig de koningin-moeder, de prins van Condé, alsmede de kardinalen van Bourbon en Lotharingen en vele andere aanzienlijken. Beza deelde met weinige woorden de reden van zijn komst mede, waarop de koningin, Catharina de Médicis, hem met zijn benoeming gelukwenste en zeide, dat het haar begeerte was, dat men bovenal voor de algemene vrede zou zorgen. De kardinaal van Lotharingen (de Guise) was minder vriendelijk. Hij voegde Beza toe, dat deze in zijn afwezigheid gelegenheid verschaft had voor zware beroeringen — gedoeld werd op Beza's verbUjf buiten Frankrijk — hij wenste nu, dat Beza door zijn tegenwoordigheid het zijne zou doen om deze te stillen. Beza gaf hierop een raak antwoord. Hij zeide, dat hij iemand was te nietig en van te geringe betekenis, om in staat te zijn een zo groot rijk in beroering te brengen, voorts dat hij van natutu en gezindheid steeds van beroeringen afkerig was geweest en zijn ijver, werk en genegenheid steeds aan God, de koning en het vaderland zouden gewijd zijn. Hierna richtte de koningin zich met een vraag tot Beza, namelijk deze, of hij iets in het Frans had uitgegeven. Beza gaf hierop ten antwoord, dat hij alleen de Psalmen en een kort geschrift ter wederlegging van de hertog van Sommerseth uitgegeven had. Hierop mengde kardinaal de Guise zich in het gesprek, opmerkende, dat hij een zeker boekje gelezen had, dat volgens het gerucht door Beza was geschreven en waarin stond, dat vsdj Christus nu op dezelfde wijze in het Avondmaal moeten zoeken, waarin Hij was voor Hij uit de gelukzalige maagd geboren werd; en voorts, dat Christus in het Avondmaal was op dezelfde manier als in het slijk.

OOM KOOS

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 1957

De Banier | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 augustus 1957

De Banier | 8 Pagina's