Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

OOMKOOS

Beste neven en nichten! Het Kerstfeest, dat ons herinnert aan de geboorte van de Heere Jezius, ligt weder achter ons, en als julHe dit nummer van , , De Banier" krijgt, zijn Oudejaarsdag en -avond wellicht ook al vooiibij. In elk geval kunnen we nu al wel zeggen, dat 'het jaar 1957 weldra tot het verleden behoort en dat een nieuw jaar vóór ons hgt. Wat daarin voor de wereld, voor de landen van het westen, voor Europa en ons land is weggelegd, is niemand bekend. Dat weet de Heere alleen. Hij toch regeert alle dingen en alles is van eeuwigheid hij Hem bepaald. Vrede en oorlog, voorspoed en tegenspoed, gezondheid en ziekte, vruchtbaarheid en onvruchtbaarheid, rijkdom en armoede, kortom alle dingen, komen niet bij toeval over ons, maarworden ons door de Heere toebeschikt. Dat wordt in zondag 10 van de Heidelberger Catechismus zo kostelijk gezegd. Lezen jullie dat zelf maar eens na. Het zou groot zijn als we dat geloof mochten deelachtig worden, waardoor in beoefening kan worden gebracht wat in het antwoord op vraag 28 van deze zondag staat vermeld. Voordat we nu overgaan tot het geven van de nieuwe raadsels, wens ik julhe allemaal, ook jullie ouders en verdere familie, des Heeren onmisbare zegen toe voor het nieuwe jaar, en dat zowel voor de tijd als voor de eeuwig^ieid, die we allen tegemoet snellen. En nu volgen de nieuwe raadsels van

** OPGAVE 524

Jongeren: 1. Noem de naam van: a. een priester, die tot Abraham kwam na het verslaan van Kedorlaomer. b. de markt waar de dhristenen Paulus ontmoetten bij Rome. c. de discipel des Heeren, die weigerde te geloven, dat de Heere was opgestaan. d. de vrouwen, die in de Heere arbeidden (Rom. 16). e. de vader van Methusalah (Gen. 5). f. een land, waar goud vandaan kwam (Daniël 10). g. een diaken, die gestenigd werd. Welke naam vormen de eerste letters van bovengevraagde namen? 2. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte vormen uit Marcus 16. a. Paulus ging met SUas op reis. b. Van nu af doe Ik u nieuwe dingen horen. c. Op hen werden gezien verdeelde tongen als van vuur. d. Alsdan zullen er twee op de akker zijn. e. Zo zij dan tot u zullen zeggen. f. Ik ben uitgezonden om tot u te spreken. 3. Een tekstgedeelte uit het iboek Openbaring (bestaat uit 38 letters. Zoek dit tekstgedeelte met behulp van de volgende gegevens. 7 16 12 9 34 26 was de vrouw van Abraham na Sara's dood. 35 36 27 was de grootmoeder van Enos. 5 20 32 12 17 14 is een taaioefening op school. 1 13 22 23 is een tijdperk van honderd jaar. 29 6 28 31 was bij Israël een dier. 6 dat gegeten mocht worden, een soort hert, zeer snel lopend (Deut. 14). 33 8 38 is een kip. De Heere zal u slaan met zweren en m«t 11 4 24 2 21 25 (Deut. 28). 15 30 10 was de vader van Abner. 18 3 37 19 betekent middag, circa 12 uur.

Ouderen: 1. Zoek uit elk der volgende zinnen een woord, zo, dat de woorden tezamen een tekstgedeelte geven uit de Openbaring van Johannes na het 18e hoofdstuk. a. Ik zie vier mannen los wandelen. b. Ik, de Heere, worde niet veranderd. c. Mijn God, maak hen als een wervel. d. De geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen. e. Ik heb niet gewandeld in dingen, mij te groot. f. Zingt de Heere een nieuw lied. 2. Maak uit STEURMASIFTOURS twee namen uit het Nieuwe Testament (één der brieven aan Timotheüs). 3. Een tekstgedeelte uit de tweede brief aan de Corinthiërs ibevat 47 letters. Welk tekstgedeelte wordt bedoeld als het volgende bekend is? Leest men ook 10 15 40 7 47 van distelen? 35 19 14 4 3 25 weigerde zijn wijngaard aan koning Achab te verkopen. Ik zal u geen 42 2 22 33 21 laten. 31 17 18 23 11 is gelijk 32 37 16 36 43 betekent ontelbaar veel. En David hield 44 20 30 6 met de oversten (1 Kron.). En in Salem is Zijn 1 5 27. 24 8 29 betekent vordering. En na het vuur het 9 38 28 22 26 47 van een zachte stilte. Gij zult een dorsende 12 34 niet muilbanden. De barmhartigheden der goddelozen zijn 39 13 41 46 45. De oplossingen der raadsels van de opgaven 521 tot en met 524 mogen worden ingezonden bij Oom Koos, postbus 2019 te Utrecht. Thans volgt een gedeelte van het historisch verhaal over

THEODORUS BEZA

XXXIII.

We zagen, dat na de dood van Calvijn diens plaats te Geneve werd ingenomen door Beza. Hoewel voor Beza hierdoor Zwitserland zijn tweede vaderland werd, behield zijn eigenlijke vaderland, Frankrijk, toch een ruime plaats in zijn hart. En met name gold dit de Franse protestanten, voor wie hij immer tot grote steun bleef en die bij hem steeds een gastvrij onthaal vonden. Dit bleek wel zeer duidelijk toen de Hugenoten in 1567 opnieuw in een godsdienststrijd gewikkeld werden en velen hunner vermoord werden of de vlucht namen naar Geneve. De meesten van hen hadden daarbij alles moeten achterlaten, zodat zij geheel en al op de ondersteuning van hun geloofsgenoten te Geneva waren aangewezen. En die lieten zich niet onbetuigd. Het was Beza, die hierin de leiding had en die zidh geen moeite ontzag om voor de Franse vluchtehngen te zor­ gen. Daar hiertoe veel geld nodig was, wendde hij zich ook om hulp tot de kerken in het buitenland, en wel tot die in Engeland en Nederland, die niet aarzelden om Beza rijke gaven te zenden ten behoeve der Hugenoten. Een jaar later scheen het leed geleden. In Frankrijk was de burgeroorlog beëindigd en de vrede getekend. Het bleek echter weldra, dat deze vrede slechts schijnbaar was. In het najaar van 1568 toch ont- 'bi-andde de strijd opnieuw en andermaal vluchtten velen Hugenoten naar Geneve. Ook nu weer werden zij door Beza ondergebracht, terwijl hij zidh om. hulp wendde tot de naburige plaatsen in Zwitserland en tot Engeland en de Nederlanden, vanwaar hem ook nu weder de nodige hulp geboden werd. Van de vele brieven, die uit de omvangrijke correspondentie van Beza voor het nageslacht bewaard gebleven zijn, zullen we er eens één naar voren brengen. Het is een brief van Beza aan de Franse admiraal de Coligny, dezelfde, die bij de beruchte Bartholomeüsnacht (1572) om het leven kwam. Deze brief is gedateerd 27 juni 1569, dus drie jaar vóór De Coligny's dood. De admiraal had toen zijn vrouw verloren en het was naar aanleiding van dit zware verlies, dat Beza hem schreef. Het zou te veel zijn om de hele brief weer te geven. We nemen er dus maar een klein gedeelte uit over. Beza dan schreef onder meer:

„Indien u, sinds gij de twist des Heeren omhelsd hebt, duizenden verdrukkingen getroffen hebben, wankel daarom niet, maar gedenk, dat de ledematen aan het hoofd gehjkvormig moeten zijn. Zo gij in de eerste oorlog uw oudste zoon hebt verloren, en in deze tweede krijg haar, die gij als uzelf bemindet, en het schijnt, dat God in alle dingen u de oorlog aandoet, herinner u dan, dat Abraham zijn vader heeft verloren en Jakob zijn welbeminde vrouw, terwijl zij de Heere volgden van stap tot stap. Zodanige gebeurtenissen zijn geen noodwendige bewijzen van de toorn Gods jegens ons, hoewel wij niet verzuimen moeten ons te verootmoedigen en de oorzaak van ons lijden bij onszelf te zoeken; zij zijn zovele beproevingen om ons te leren onszelf te kennen, opdat de Heere verheerlijkt worde door de kracht, welke Hij ons geeft".

Uit dit gedeelte van Beza's brief zien wij hoe hij enerzijds zijn vriend De Coligny trachtte op te beuren en hem anderzijds wees op het doel, waartoe de Heere hem gekastijd had door hem zijn vrouw te ontnemen. Beza was ook nog op andere wijze werkzaam voor de kerken in Frankrijk. Door de voortdurende oorlogen toch was er in het kerkelijk leven grote verwarring ontstaan. De koningin van Navarre, de weduwe van koning Anton, zag zeer goed in, dat hierin zo spoedig mogelijk verbetering moest worden aangebracht, en om dat te bereiken, achtte zij het houden van een nationale synode nodig. Om daartoe te komen, richtte zij zich met het verzoek tot de heren van Geneve om Beza voor dit doel af te staan. Beza echter wenste op dit verzoek niet in te gaan. Enige tijd later werd evenwel andermaal een beroep op hem gedaan. Nu

Koïnu^zIci^TOB^^nger onttrekken en zo vertrok Beza naar Roebelle in Frankrijk, waar van 2—11 april 1571 de synode plaats vond.

OOM KOOS

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 1958

De Banier | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 1958

De Banier | 8 Pagina's