Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Hemelse loopbaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Hemelse loopbaan

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk van getuigen rondom ons hebben hggende, hat ons afleggen aUe last en de xmde, die ons lichtelijk omringt, en laat cms met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is. Hebreen 12 : 1

De Heere heeft naar Zijn, soeverein welbehagen een volk verkoren ten eeuwigen leven. Wonderlijk en heerlijk is Gods verkiezende liefde voor schuldige, doemwaardige zondaren. De verkiezing is niet om een voorgezien geloof of goede werken, maar alleen Gods vrije verkiezende liefde voor het volk van Zijn vrijmachtig welbehagen.

God heeft Abraham en uit Zijn geslacht verkoren om voorwerpen te zijn van Zijn eeuwige zondaarsliefde.

Wat een geestelijke weldaden en zegeningen heeft God aan Israël al geschonken. Hoevele profeten en grote getuigen van Gods Naam zijn er voortgekomen uit Jakobs nageslacht. Ja, God heeft Zijn belofte, aan Abraham geschonken, rijkelijk vervuld: „Ik ben uw God en uws zaads God tot in geslachten".

En al heeft Israël als volk Christus verworpen, toch heeft de Heere in de loop der eeuwen velen toegebracht uit het oude bondsvolk. Naar Gods dierbaar getuigenis zijn ze beminden om der vaderen wil. En zijn er in Gods Woord geen beloften voor het volk der Joden, dat ze in het eind der eeuwen zullen buigen voor de Christus der Schriften? Is het niet opmerkelijk, dat het Joodse volk in onze dagen terugkeert naar het land der vaderen? God leidt het menselijk leven en zo ook het leven der volkeren. Wat heeft God tot ons te zeggen met de wederkeer van het Joodse volk tot het beloofde land? Velen van onze godzalige oudvaders hebben hun hoop uitgesproken over de herstelling van Israël als volk. Dit is werkeHjkheid geworden; Israël leeft weer in Kanaan.

Moge het volk, dat bidden geleerd heeft, het oude bondsvolk gedenken voor Gods troon, dat het deksel van hun hart weggenomen worde. Dat Israël als volk eens moge buigen voor Davids grote Zoon, voor de Christus Gods.

De Joden, die in de eerste eeuw christenen waren geworden, hebben het zeer moeilijk gehad. De apostelen van Christus werden vervolgd en gehaat door hun eigen volk. Het was een sekte, die overal tegengesproken werd, door Jood en heiden veracht.

Wanneer in onze dagen God een Jood bekeert en hij Christus belijdt als de Messias, wordt hij dadelijk als een onreine uitgeworpen door zijn volk.

Zo was het ook in de tijd van de apostelen; de Hebreen hadden het zeer moeilijk. Ze ondervonden de haat van hun eigen volksgenoten en de verachting van de wereld. Ze werden beroofd van hun have en goed en waren een prooi van willekeur en verdrukking. Wie lette er op deze volgelingen van Christus? Ze waren in het oog der wereld het uitvaagsel der maatschappij, vogelvrijverklaarden.

De apostel weet de omstandigheden van zijn voDcs- en geloofsgenoten; hij kent hun lijden en ellende. Daarom schrijft hij hun een brief om hen op te wekken en te vertroosten.

Ze nnoeten niet moedeloos worden en bezwijken door de hitte der verdrukking. Laat ze niet deiiken, dat hun iets vreemds overkomt; de kerk des Heeren ervaart in de wereld verdrukking en verachting. Wat heeft de Zoon Gods niet geleden in de wereld. Hij had zelfs geen plaats, waar Hij Zijn gezegend hoof'^ kon nederleggen. De wereld haat Gods volk en satan vervolgt hen.

De Hebreërs worden door de apostel opgewekt om te blijven strijden voor het geloof, eenmaal de vaderen overgegeven. Niemand wordt gekroond, zo hij niet wettiglijk heeft gestreden. Ze moeten volharden in de strijd tegen wereld, duivel en eigen vlees, want ze hebben nog niet ten bloede toe tegengestaan, strijdende tegen de zonde.

De apostel wijst hen op de getuigen des geloofs, die de goede strijd gestreden hebben en de kroon des levens ontvingen. Hij schildert hum de mannen Gods, die in het geloof koninkrijken hebben overwonnen. Hij zegt tot hen: aanschouwt deze geloofshelden, ze zijn u voorgegaan; ze spreken nog nadat ze gestorven zijn.

Daar is Abel, die door het geloof een meerdere offerande bracht dan Kain, Hij was de eerste martelaar en stierf door de hand van een moordenaar. Daar is Henoch, de zevende van Adam, die met God wandelde en opgenomen werd in heerlijkheid.

Daar is Noach, de prediker der gerechtigheid, die door het geloof de ark heeft toebereid, waardoor hij de wereld veroordeeld heeft.

Daar is Abraham, uw vader, die op Gods bevel uit het Ur der Chaldeën kwam. Hij heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die mede erfgenamen waren van Gods belofte.

Wat was hun ervaring op aarde? Ze hebben beleden, dat ze gasten en vreemdelingen op aarde waren.

Daar is Mozes, die liever wenste cm met het volk van God kwalijk behandeld te worden dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben. Heeft hij ook niet beleefd, dat het uitnemendste van dit leven moeite en verdriet is? Daar is David, de man naar Gods hart, de hefelijke in psalmen, heeft hij niet moeten vluchten als een veldhoen op de bergen? Heeft hij niet veel verachting en verdrukking ervaren in zijn leven? Daar is Eha, de vuurprofeet, de ijveraar voor Gods eer en zaak. Werd hij niet vervolgd door de goddeloze koning Achab en zijn heidense vrouw Izébel? Daar zijn Jesaja, Jeremia en de profeten van Juda en Israël, zij staan daar als levende getuigen des Heeren.

Heeft God hen niet verlost uit benauwdheid en geired uit alle noden? De Heere heeft Zijn kracht in hun zwakheid volbracht; Hij heeft hun de overwinning gegeven en daarna opgenomen in heerhjkheid.

De apostel stelt de verdrukte en vervolgde Hebreen de rij van geloofshelden voor om hen te bemoedigen. Ze hebben volhard in de strijd en God heeft hen gekroond met de kroon des levens. Daarom geeft hij hun de raad: „Volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel". Ze zijn voor u een lichtend voorbeeld op de weg des levens; ze mochten de overwinning behalen. Dat hun geloof en wandel u prikkelen en bemoedigen mogen om voorwaarts te gaan. De ."ïtrijd moge zwaar en moeilijk zijn, doch de overwinning is zeker. De Heere Zelf heeft de kroon der overwinning beloofd aan allen, die in waarheid Hem vrezen.

De apostel stelt ons het leven voor als een loopbaan; hij ontleent dit beeld aan het Griekse volksleven. In de tijd van de apostel waren de Griekse zeden en gewoonten overal bekend en beoefend. De Griekse geest had zijn stempel gezet op al de volkeren van de toenmaals bekende wereld, In Griekenland werden om de vijf jaar de olympische spelen gehouden, waar duizenden samenkwamen om de overwinnaars toe te juichen. Er werd geworsteld en gestreden om een ereprijs; vooral het lopen in de renbaan stond in hoge eer. Wie het snelste kon lopen ontving de lauwerkrans. Vele Grieken dongen naar de ereprijs, doch het winnen van de lauwerkrans was geen gemakkelijk werk. Men moest zich maanden lang oefenen en zich onthouden van alles wat niet goed was om een goede loper te worden in de renbaan.

De apostel maakt een vergelijking tussen de renbaan uit de Griekse wereld en de hemelse loopbaan. De Griekse hardlopers oefenden zich dag en nacht om de prijs te behalen, want het ging om de erekroon. Ze waren vol ijver en vuur om de lauwerkrans, deze eer te winnen. De apostel brengt dit beeld over op het leven van Gods volk op aarde. De Heere ^elt ons een loopbaan voor, we wandelen allen op de loopbaan des levens. We zijn allen reizigens naar een ontzaggelijke eeuwigheid, ons leven moet één voorbereiding zijn voor de eeuwigheid. God zegt ons in Zijn Woord hoe we moeten wandelen om eens zahg te worden. We moeten allen wederom geboren worden zal het wel met ons zijn.

De Griekse hardloper was gebonden aan voorschriften als hij in de renbaan hep, anders kon hij de prijs niet bemachtigen. De Heere heeft ons Zijn inzettingen gegeven, naar die wetten moeten we leven om de kroon des levens te ontvangen. Ieder, die Gods wet liefkrijgt, leert wandelen op het pad des levens. Er zijn in de geestelijke strijd vele moeilijkheden, welke overwonnen moeten worden. Ons vlees moet gekruisigd worden en onze wü verenigd met Gods wil. Het wandelen op de hemelse loopbaan eist al onze kraoht, we moeten strijden om in te gaan door de enge poort.

We mogen niet stilstaan op de weg; dat zou ons verderf kunnen worden. Het moet een haasten en een spoeden worden om des levenswil, voordat de deur der genade voor ons op het nachtslot gaat. Wie stilstaat en omziet naar de begeerhjkheden van dit leven, ontvangt de kroon des levens niet. Denkt aan de vrouw van Lot; ze was door Gods engelen uit Sodom geleid, maar ze kwam niet in Zoar. Ze is voor ons een waarschuwend voorbeeld om toch te vluchten tot de ware vrijstad Christus. Daarom klinke het steeds in onze oren: Behoud u om uws levens wil, vlucht uit de stad verderf en richt uw schreden naar het hemelse Jeruzalem.

Ons levenspad kan zeer moeilijk zijn en de zielestrijd zeer zwaar. Geef de strijd niet op, richt uw oog op de overwinningskroon, welke aan het einde van de loopbaan schittert.

Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen, maar de Heere redt hem uit alle benauwdheden. Het mensehjk leven is vol van smart en droefheid en ook vol van de gevaren van verleiding. Er zijn duizenden dingen, die het wandelen in de loopbaan des levens hinderen, waardoor de prijs der overwinning verspeeld wordt. Hoevelen worden niet verstrikt door de begeerlijkheid der ogen, de verleiding des rijkdoms en de grootsheid des levens! Wie kan ze tellen, die door het goed van de wereld verleid, in de eeuwige rampzaligheid zuUen neerstorten? Ze strekten hun hand uit naar het goud der wereld en de eeuwige schat werd hun niet geschonken.

Paterson (U.S.A.) Ds. G. A. Zijderveld

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1958

De Banier | 8 Pagina's

De Hemelse loopbaan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 1958

De Banier | 8 Pagina's