Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Hemelse loopbaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Hemelse loopbaan

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II. Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk van getuigen rondom ons hebben Uggende, laat ons afleggen alle last en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen dé loopbaan, die ons voorgesteld is.

Hebreen 12 : 1

Het gebeurde dikwijls bij de Olympische spelen, dat toeschouwers gouden appelen in de renbaan wierpen. Dat was voor de lopers zeer verlokkelijk, even stilstaan en het oprapen was tocsh maar het werk van een ogenblik. Velen lieten zich verleiden om even deze appelen te nemen, doch daardoor misten ze de ereprijs. Een ernstige loper, een goede renner dacht nergens anders aan dan aan de kroon. Hij stoorde zich niet aan appelen, die men in de renbaan strooide, hij had slechts één doel voor ogen: de ereprijs. Aoh, hoe velen grijpen naar de gouden appelen in dit leven. Ze gaan op in de dingen van dit leven en bekommeren zich niet om de kroon des levens, welke de Heere belooft aan allen, die Hem vre^ aen. Ze hebben genoeg aan het goed der aarde, ze vermaken zioh met de appelen, die de duivel hun toewerpt. Anne, dwaze mens, hij is tevreden met het klatergoud, terwijl hij het echte goud versmaadt. Straks zal hij tot de ontdekking komen, dat hij zich heeft laten verleiden. O, wat zal het naberouw groot zijn van •hen, die zioh door de duivel hebben laten bedriegen. Wat zal het bitter wezen voor hen, die van het geld hun god hebben gemaakt. Dooh dan is het te laat om tot God bekeerd te worden, voor eeuwig te laat. De tijd is voorbij, de erekroon door anderen behaald.

In de Griekse loopbaan werd de krans alleen gegeven aan hem, die het eerst het eindpunt bereikte. De apostel wijst daar met nadruk op en zegt, dat allen wel lopen, maar dat één slechts de prijs ontvangt. En dan spoort hij aan tot heilige spoed om ibehouden te worden van de toekomende toom.

De hemelse loopbaan moet met lijdzaamheid bewandeld worden. Lijdzaamheid, welk een schoon woord, wat een kostelijke schat. Het is een gave Gods, welke de Heere alleen aan Zijn kinderen schenkt. Het geeft de strijders op het levenspad nieuwe kracht, het verlevendigt de hoop en doet ons wachten op de God des levens. Lijdzaamheid is een kostelijk kleinood en heilig sieraad van Gods gunstgenoten. In lijdzaamheid wandelen, dat is met vertrouwen op de Heere onze levensweg betreden. Dat is ons overgeven aan de wü des Heeren en berusten in Zijn welbehagen.

Neen, lijdzaamheid doet ons niet in moedeloosheid nederzitten, maar versterkt de slappe handen en stelt de struikelende knieën vast. Het geeft aan het terneergeslagen gemoed een wondere heerlijkeverkwikking. De ware lijdzaamheid verbindt ons aan Gods troon met smekingen en • geween. Wanneer we lijdzaamheid beoefenen, mogen we alles overgeven in Gods hand, met verloochening van eigen •wü en zin. Het mocht ons geschonken worden om in lijdzaamheid ons pad te bewandelen, dan leven we in kinderlijk vertrouwen voor Gods aangezicht. We volgen de Heere gewöllig op al de wegen, die Hij met ons houdt; onze ziel is stil tot God, van Hem is ons heil.

De lijdzaamheid geeft onze ziel geduld en volharding en een uitzien naar de Hieere. Geduld en volharding, twee eigenschappen, welke zo nodig zijn op de hemelse loopbaan. Geduld doet ons wachten op God en bewaart ons voor onvoorzichtige handelingen.

Van nature lopen we de Heere vooruit; ware lijdzaamheid doet ons in kinderlijk vertrouwen Hem volgen. De lijdzaamheid geeft aan de ziel volharding, het schenkt ondersteuning in het hjden. Op volharding komt het aan, want die volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Gods Woord zegt ons zo ernstig en dringend: „Volhard in het gebed".

Wat baat het ons, al lopen we eerst heel snel, zo we daarna stilstaan en afwijken van het rechte pad. De loopbaan, welke de Heere ons voorstelt, moet biddend en worstelend betreden worden. We moeten altijd strijden, waken en bidden, het oog alleen op God gericht. 2^nder Gods hulp en genadige ondersteuning zullen we nooit de kroon ontvangen. De wandelaars op de hemelse loopbaan wordt een onvergankelijke kroon beloofd, het eeuwige leven in gemeenschap met Christus.

Velen wandelen in de loopbaan en soms wandelt men snel. Helaas, ze lopen maar voor een korte tijd en dan houden ze op om te wandelen. Ze wijken af en krijgen met Demas de tegenwoordige wereld lief, of keren met Orpa weder tot hun volk en hun goden. Het lopen was niets anders dan vleselijke ijver, slaafse vrees, een morgenwolk en een vroeg opkomende dauw.

Gods genade doet de ziel volharden in het wandelen op de hemelse loopbaan. Alles wat van de mens is en op eigen krachten steunt, valt in de ure der verzoeking.

We kunnen alleen in Gods kracht het •.J.ide van de loopbaan bereiken; daarom zal het enkel genade zijn als we zalig zullen worden. De kroon der overwinning geeft de Heere aan al Zijn volk als een vrij geschenk uit Zijn milde hand. De apostel zegt tot de Hebreen: „Gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, de wil Gods volbracht hebbende, de beloftenis moogt wegdragen". Velen bezweken bijna, omdat de druk en de vervolging zo zwaar waren. Hij spreekt hun ziel moed in om toch op de Heere te hopen. Strijdt verder in de kracht en mogendheid Gods en ge zult zeker de overwinning behalen.

Paterson (U.S.A.)

Ds. G. A. Zijderveld

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1958

De Banier | 8 Pagina's

De Hemelse loopbaan

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1958

De Banier | 8 Pagina's