Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

CCCXCIX.

Door de uitvoering van het Deltaplan wordt verwacht, dat er veel in Zieeland zal veranderen. De veranderingen zijn zelfs nu al merkbaar, al is de. uitvoering nog maar in een beginstadium. Er zijn ook reeds zaken aanhangig gemaakt en is o.a. reeds besloten om vele polders samen te voegen. Ook dat houdt wel verband met de Deltawerken, althans met het streven om de oeververdediging en het keren van zeewater beter te maken.

Er kunnen ook wel financiële gevolgen voor de polders, welke nu niet aan de zee liggen, maar 'door opname in ©en groter verband toch weer tot de polders gaan behoren weike een zeewering te onderhouden hebben, uit voort vloeien. Bij de voorstellen tot samenvoeging is die aangelegenheid niet ten volle geregeld, en er wordt wel 'gevreesd, dat de samenvoeHins; zal leiden tot een verhoging van de lasten. Er kan ook, en dat wordt ook wel gesteld, gesproken worden van een andere „betere" verdeling van die lasten.

Nu kan niet worden ontkend, 'dat bet niet juist is om de stelling toe te passen, „die water deert, die water keert". Met andere woorden, die de last van het water het eerst zal gevoelen, moet ook maar de kosten betalen. Immers, ook de achterHggende polders genieten voordeel van de bescherming, die de •voorliggende bieden. En de voorliggende polders kunnen wel zodanige kosten krijgen, dat de lasten ekonomisch niet meer te dragen zijn.

Het zo beziende is er dus geen bezwaar tegen, dat de achterHggende polders mede helpen dragen in de kosten.

Een andere vraag is echter of het juist is, dat zowel voor-aJs achterliggende polders even zwaar worden belast. Oak is het een vraag öf volstaan kan worden met de las.ten te leggen op de polders, die, als eiland, meer als het ware een geheel voimen.

Strekt het voordeel \'an de bescherming zich niet veel verder vat? Wat zouden de gevolgen zijn voor het weer achterliggende land als de verdediging tegen zeewater werd nagelaiten en de poldens werden prijsgegeven aan de zee?

Er worden nu zaer .grote kosten .gemaakt voor de versterking van de zeewering op zogenaamde Deltahoogte. In die kosten is een 'bijdrage van het rij'k in uitzicht gesteld. Doch die regelin'g is er nog niet en er leeft vree's, dat het wel eens moeilijk kan zijn om het in uit zicht gestelde te volvoeren. Wel zijn er voorschotten verstrekt, en dat geeft wel wat geruststelling, want het voorgeschotene is verwerkt en het zal dus wel onmo.gelijk zijn, die voorschotten terug te vragen. Doch hoe zal de afrekening zijn? Kan het kapitaal niet worden teniiCTCTexTaagd, het is toch mogelijk, dat als een schuld te gaan beschouwen en rente en aflossing te gaan vragen.

Het is van belang, dat er rekening mede wordt 'gehouden, dat de igrond niet onbeperkt 'kan worden belast. Er zijn nu al polders waar de lasten zo hoog zijn dat 'die, verkapitahseeaxi, een waarde •vao ƒ 2O0O.— en hoger, per h.a. gaan bedragen. Het is toch wel duidelijk dat er grenzen zijn wil er nog van een renr dabei bezit gesproken kunnen •worden. Maar daaruit 'bhjkt ook, dat door de samenvoeging, hoe of ook over de bilhjkheid of onbiUijkheid gedacht wordt een meer of mindere aantasting van het bezit heeft plaats gevonden.

Immers, de grond, die hoger belast •wordt verliföt aan waarde. Er zijn •wel overgangsregelen gesteld, en het w-schiëdt dtjs niet dadelijk, maar het komt toch wel. OO'k zal, bij waardering vaa het bezit, reeds nu rekenin'g worden gehouden met wat in ui'tzicht is 'gesteld. Daarmede komen we op het terreit van het al dan niet vergoeden van recht machtige daden door de overheid. Vast staat, dat de overheid moet vergoeden als zij door haar werken (daden) schade aanbrengt aan partikuliere bezittingen, Maar, er is niet steeds een .dadelijk aaa. •wijsbaar aantasten van dat bezit, en dan is het niet zo duidelijk. Toch zal ook daaraan aan'dacht dienen te worden geschonken.

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1959

De Banier | 8 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 1959

De Banier | 8 Pagina's