Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Hervormingsdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Hervormingsdag

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Twee dagen na de verschijning van , , De Banier" hebben wij, zo de Heere wil en wij leven, een dag, gewoonlijk de Hervormingsdag genoemd, te gedenken, welke overwaard is herdacht te worden, ook al is de gebeurtenis, welke daarop plaats greep, al eeuwen geleden voorgevallen.

Aan de avond van de dag van 31 oktober is er in 1517 een even maöhtig als heerlijk wonder van Gods genade geschied.

De man, die de Heere daartoe riep om het te verrichten, was geen keizer of koning, geen grote of machtige der aarde, geen wereldbekende wijsgeer of geleerde, zelfs geen vermaarde professor, doch maar een eenvoudige monnik van hoegenaamd geen bekendheid.

Het was een gewone Augustijner monnik, zoals er zo velen waren, die destijds onopgemerkt en onbekend hebben geleefd. Deze nu bestemde en gebruikte de Heere om wat groots en ongehoords te verrichten. In eenvoudigheid des harten sloeg de monnik Maarten Luther dan ook in de avond van 31 oktober 1517 de 95 stellingen aan de de slotpoort van Wittenberg.

Hij had er niet het minste besef van wat dit over hemzelf zou brengen, en ook niet wat het in de wereld teweeg zou brengen.

Hij sloeg zijn stellingen aan de slotpoort in volle geloofsovertuiging aan, als een krachtig protest tegen de goddeloze praktijken van Rome's aflaathandel en tegen de verwording van het christendom en de christelijke religie, zoals deze in Rome's kerkleer tot uiting kwam. Hij overzag niet en kon ook niet overzien de gevolgen van zijn ham.erslagen. Hij heeft daar trouwens ook niet naar gevraagd en zich daarover ook niet bekommerd.

Wat Luther deed, dat heeft hij van Gods wege moeten doen.

De onwederstandelijke almacht der genade Gods heeft hem daartoe gedreven . en gebracht. De Heei-e heeft hem gebruikt om tegen Rome's gruwelijke dwaalleer de waarheid te dienen, en heeft tevens in hem een exempel gesteld, dat Hij Zich van kleine en geringe middelen bedienen kan, en ook vaak bedient, om grote en machtige dingen ten uitvoer te brengen. Ja, wanneer Hij een werk verricht, werkt Hij steeds tot Zijn eigen eer, opdat het openbaar en kenbaar zal worden, dat het verrichten van grote dadon niet afhankelijk is van het menselijk kunnen of willen, maar van de almacht en genade Zijner sterkte.

Dit komt in Luthers eenvoudige en schijnbaar zo geringe daad ook helder en klaar aan het licht.

Van 'welke kant ook bezien, heeft er toch wat ontzaggelijk groots plaats gegrepen in Luthers protest aan de slotpoort van Wittenberg.

Daardoor kwam een zeer groot deel van de wereld in rep en roer. Luthers protest klcnk veel verder dan in Wittenberg en omgeving, dan zelfs in Duitsland. Het werd in tal van landen gehoord, en ook in Rome, met gevolg, dat Rome's kerk op haar fundamenten zou gaan schudden en haar geweldige macht, ondersteund door die van machtige rijken, zich tegen hem zou keren.

Het heeft maar kort geduurd, of Rome's inquisitie trad op de meest barbaarse wijze, niets en niemand ontziende, tegen Luther en zijn aanhangers op. Vrijwel door heel Europa ging het edele martelaarsbloed bij stromen vloeien.

Te vuur en te Ziwaard, met rad en galg en met allerlei gruwelijke, weerzinwekkende middelen werd een ieder, zelfs op verdenking Rome's kerkleer ontrouw te zijn, vervolgd, waarbij de vervolging zich op het hevigst keerde tegen degenen, die tegenover Rome's werkheiligheid de leer der vrije genade beleden.

Kinderen noch vrouwen werden bij de vervolging ontzien. Levend verbrand, levend begraven, levend verdronken, waarbij men in een stevige zak, vast toegesloten in het water geworpen werd, zijn er velen de dood ingedreven. Zo verg-ng het duizenden en nog eens duizenden, die op de brandstapel en op het schavot om het leven gebracht werden. Reeds in 1523 werden te Brussel op de markt twee Augustijner monniken, omdat zij Christus als de volkomen en algenoegzame Zaligmaker beleden, nadat hun de monniksklederen waren uitgetrokken en zij in een soort van duivelsgewaad gestoken waren, aan de schandpaal gebonden, verbrand; wier laat'st hoorbare woorden waren: „Wij loven U, o God, wij prijzen Uwe Naam", nadat zij tevoren de vrije genade Gods verheerlijkt hadden. Aan Vizier verbranding Luther, die hen twee edele kleinodiën Christi noemde, esn lied gewijd heelt.

Het martelaarsbloed werd het zaad der kerk.

De historie meldt, dat er onder de bloedgetuigen kinderen Gods waren, „ter dood gaande blijdelijk en vrijmoedelijk, alsof zij ter bruiloft of een heerlijke of blijde feeste zouden gaan"; die, ter dood gaande, psalmen en lofzangen zongen, het volk in hun religie onderwezen, vermanende van de roomse kerk te wijken, verklarende de roomse kerk voor esn anti-christelijke kerk en voor een moordkuil, de paus voor een antichrist, en alle middelen gebruikten om het volk van de roomse kerk af te trekken en hen voor haar dolingen, als het venijn der zielen, zich te doen wachten; en zo hierdoor en door andere middelen dagelijks meer en meer tot religie gebogen en van de roomse kerk afgetrokken werden, zo werd de vervolging ook dagelijks groter en groter".

De vervolging zou zich al heel spoedig tot ons land uitstrekken. Reeds in 1525 werd Jan de Bakker, de pastoor van Woerden, oud 26 jaar, te 's-Gravenhage als ketter verbrand, die temidden van vuur en vlammen op de brandstapel getuigde: „De dood is verslonden in de overwinning Christi".

In 1540 werd in ons land esn plakkaat afgekondigd, waarin bepaald werd, dat aan ketters de beschikking over hun goederen ontnomen werd.

In 1544 werd het vluchten uit ons land hun zo veel als maar even mogelijk was belet.

In 1559 werden de aanbrengers met de helft der bezittingen van de ketters beloond, wanneer dezen veroordeeld werden.

Bij de komst van Alva in ons land hebben zeer velen moeten vluchten, inzonderheid naar Emden, welke stad deswege de herberg van Gods kerk is genoemd.

In 1572 was het zó benauwd met d'e toekomst van ons land gesteld, dat het reddeloos werd geacht.

In een bange strijd van tachtig jaren is het, dank zij des Heeren goedheid, in weerwü van het vreselijke woeden der inquisitie en haar wrede vervolgingen, daarin door 't destijds zo machtige Spanje gesteund, aan Rome's kerk niet gelukt de Reformatie hier te lande te onderdrukken.

Mede door hetgeen op 31 oktober 1517 is geschied, vielen ons volk de zegeningen van het vrije bezit van Gods Woord ten deel. Hoewel niet met uitsluiting van andere landen, zijn deze toch wel door des Heeren vrije en onverdiende goedheid aan Nederland in grote mate ten deel gevallen.

Mede door dit kostelijke bezit werd ons oude gemenelbest in bestuur en wetgeving op de hechte grondslag van Gods Woord gegrondvest, waarbij het is weigevaren, want ons volk heeft een tijd van grote bloei en bijzondere welvaart gehad.

Doch naar mate door ons volk deze grondslag werd prijsgegeven, zonk het van de hoogte, waarop de Heere het geplaatst had, en het dreigt nog verder weg te zinken.

Overeenkomstig revolutionair-liberaal inzicht is immers het vleselijk verstand — door godvrezenden eertijds zeer naar waarheid de afgod der wereld geheten — tot richtsnoer voor bestuur en wetgeving des lands verheven, terwijl de revolutie en Rome, daarin zelfs meer dan eens gesteund door de Anti-Revolutionairen en de Christelijk-Historischen, zidh beijveren om wat nog van de zegeningen der Reformatie in ons land is overgebleven, daaruit liever - fendaag dan morgen te verbannen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1959

De Banier | 8 Pagina's

De Hervormingsdag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 oktober 1959

De Banier | 8 Pagina's