Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brief uit Zeeland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brief uit Zeeland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ODVI.

De vorige brief is geëindigd met de opmerking, dat wel goed bedacht mag worden eer wordt begonnen met de afsluiting van de zeearmen, omdat er zoveel van afhangt, maar zo is het odk met de plannen tot samenvoeging van gemeenten. Er zijn daaromtrent wel vérgaande plannen.

Walcheren, Schouwen en Duiveland, Zuid-Beveland, het schijnt alles te moeten veranderen. Polders zijn bijeengevoegd, en nu moeten de gemeenten ook maar bijeengdbradht worden. Konoeatratie behoeft decentralisatie niet tegen te houden, maar 'het lij'kt toch wel wat strijdig, dat getracht wordt taken, die mi centraal geregeld worden, af te stoten naar 'de lagere organen, en dan maar lagere organen op te heffen en die tot grote eenheden te •vormen.

Er moet groter bestuurskracht zijn. Blijltbaar is die er nu niet. Zou de oorzaak kunnen Bggen daarin dat gemeend , w»rdt dat de 'kracht om te besturen voortkomt uit de wil van hjet volk? Zou de oorzaak niet zijn, dat vergeten wordt dat de overheid is Gods dienares? Kan er kracht uitgaan van een overheid, die zich niet weet Gods dienares te zijn? Er moet toch een reden zijn om tot samenvoeging over te gaan. Of wordt verwacht dat de inwoners zoveel voordeel zullen hebben van die samenvoegingen?

Er zullen dan m.eer deskundige mensen komen om te besturen en om te regelen. Het dreigt te gaan als met de politie. De oude regel deugde niet meer. Het moesten mensen zijn met meer onderleggiag. En wie zal bezwaar kunnen maken tegen een betere onderlegging? Maar wat is het resultaat?

Het resultaat is, dat de orde niet meer of niet meer voldoende wordt gehandhaafd. Het streven naar perfektionisme kan ook wel leiden t'Ot minder goede gevolgen. Laten dan die mensen voorheen minder hebben igeweten, het is toch wel esn feit, dat zij de orde konden handhaven en tegen baldadi^eid en allerhande afwijkingen van de orde wisten op te treden. En zo zal het ook wel bjnnen zijn, dat in grotere gemeenten meer onderlegde bestuurders komen, maar die toch minder 'bereiken om de belangen van de inwoners voor te, staan. De afstand tussen bestuurders en bestuurdsii dreigt 'groter te worden, niet alleen wat de afstand betreft in kilometers te meten, maar ook wat de 'levensinstelling betreft. De eenvoudige mens heeft behoefte aan een eenvoudige bestuurder, die de noden kent, die ze aanvoelt. Die het leven kent en de behoeften weet.

De •vraag is of daaraan wel genoegzaam wordt gedacht als naar samenvoeging gestreefd wordt. Moet niet veeleer gedacht worden, dat het streven ontstaat in de gedadhten en de bureau's van personen, die menen dat zij door hun onderricht het zoveel beter vroten? Die denken dat de eenvoudige mens van het platteland maar moet worden beschouwd als een aöhterlijk schepsel?

Ja, wanneer het gaat over toneel, over dans, over mode, dan zal de plattelaiider meestal minder mee 'kuimen praten.

Maar als het gaat over andere kennis, dan zijn ze toch wel niet achterlijk. Zo menigmaal blij'kt dat wat de bewoners van het platteland weten, bij anderen totaal onibekend is.

Moet dan maar gesteld worden dat die achterlijk zijn 'omdat ze niet weten hoe •rrdiHi gezaaid moet worden, hoe het gewas verpleegd moet worden, lioe met vee gehandeld moet worden, enz.? Heblben luist de inwoners van het platteland niet aen veel noidhterder, zakelijker kijk op het leven dan andere personen? Leidt het leven in een grotere gemeensdhap tot betere toestanden? En moeten nu maar grotere gemeenschappen worden ge-%»ormd?

Laten die kamergeleerden maar eens in de praktijk gaan. Mogelijk dat ze zich daD bewust zouden worden van wrat ze nog. bij aU© geleerdheid, komen te missen.

N'iöt dat kermis en wetenschap door uw briefsdhrijver worden veracht; trek die fconklusie niet. Maar wel veracht hij het menen van het te weten, zonder rekeoiag te houden met de belangen van de nwoners, zonder rekening te houden met de zienswijze van hen, die er als het ware middenin leven.

? ^aar oorzaken zoekende van het verschil, .Tioet wel werden bedacht, dat de kennis van God niet aMeen uit de Schriftuur, maar ook uit de natuur wordt verkregen. De hemelen vertellen Gods eer en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. De dag aan de dag Stort overvloedig sprake uit, en de nacht aan de oadht toont wetenschap. De ware wijsheid wordt in de vreze Gods gevonden. Is het misschien een tegenstand tegen die wijaheid, die er toe leidt om alles maar groot temaken, en de zogenaamde kulruur te verheffen?

Uw Zeeuwse Briefschrijver

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 1959

De Banier | 8 Pagina's

Brief uit Zeeland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 1959

De Banier | 8 Pagina's