Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Gemeentebestuurder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Gemeentebestuurder

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een artikel in de , , Magistratuur" noopt nogmaals te schrijven over het ambtsgebed.

Over het voorgevallene in de raad van Berkenwoude stelt de schrijver: „De A.R. wethouder heeft in dit geval ongetwijfeld de wijsheid ten toon gespreid van Ihem, die rekening houdt met de mate waarin het gebod Gods weerklank vindt in het volksleven".

Telkens komt openbaar dat de A.R. meent dat Gods gebod slechts toepassing kan vinden als dat weerklank heeft in het volksleven. Het is helaas nodig daarop de aandacht te moeten vestigen. Hoe ziet men dan toch Gods gebod?

Is dat gebod slechts dan geldig als wij, zondige mensen, dat goed vinden? Is God dan geen Soeverein over de gehele sdhepping? Maakt de mens dan uit wat goed en wat niet goed is? Is dat overeen te brengen met de mening, dat wij niet moeten handelen naar de wil van het volk? Welk verschil is er dan tussen dat wat de A.R.P. voorstaat en dat wat de P.v.d.A. wil?

Hieruit blijkt wel weei duidelijk waar we heengaan als we gaan stellen dat 't toch niet mogelijk is om Gods wet te handhaven met zondige mensen. Dan gaan we niet vragen: „Wat wilt Gij dat we doen Zullen? " maar: wat willen de mensen, wat leeft er in ons volksleven?

Het is wel droevig, dat de beginselen, door Mr. Groen van Prinsterer voorgestaan, worden losgelaten. Indien Mr. Groen van Prinsterer zó de beginselen en de toepassing had gezien, dan was zijn tegenstand tegen Thorbecke niet zo gew'eest als die geweest is. Dan hadden ze elkaar wel de hand gegeven en samen het oor geleend aan dat wat in het volk leefde.

De overheid is door God ingesteld om der 2X5nden wil. Gods gebod wordt door onze daden niet krachteloos gemaakt. God stelde de overheid als Zijn dienares en niet als dienares van het volk.

Er kan getracht worden alles goed te praten, zoals ook wel wordt gedaan om het voorstemmen voor een voorstel om des zondags winkels open te stellen op kampeerterreinen te motiveren met , , liefde tot de naasten".

Het is geen vraag of dan de juiste liefde wordt betracht. De betrachting van de juiste liefde zal leiden tot het wegnemen van de gelegenheid tot zondigen. Indien wij niet onvoorwaardelijk vragen naar Gods wil, dan zullen wij ons op een hellend vlak begeven, waarop wij steeds sneller afwijken.

En nu kan ons wel worden toegevoegd dat het niet mogelijk is om Gods gebod toe te passen, omdat er zovelen zioh daaraan niet storen, maar moeten we dan de normen voor onze samenleving zoeken in wat in het volk leeft? Is dat de taak van de dienaresse Gods?

Allerhande dingen worden er bij gehaald om toöh maar die houding te rechtvaardigen. Ook in Israël, als bondsvolk, was niet alles overeenkomstig Gods wet, zo wordt gesteld. Maar wordt er dan ook wel acht op geslagen, dat God Zijn volk bezocht met plagen en bittere tegenheden, omdat zij Zijn wet hadden verlaten?

Is een beroep op het niet veroordelen van de Heere Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde een vrijbrief voor de overheid om ook maar niet te veroordelen, tenzij in het volksleven de feiten worden veroordeeld? Staat er ergens dat de Heere Jezus Zich, tijdens Zijn omwandeling op aarde, tot rechter stelde? Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde, en eenmaal zal Hij wederkomen om te oordelen. Dan zal Hij wel rechten. Daarom is een beroep op Zijn niet veroordelen tijdens de omwandeling op aarde voor een vrijheid van de overheid onjuist.

De schrijver van genoemd artikel wijst er verder op dat de S.G.P. blijk geeft ook in andere gemeenteraden initiatieven te ontplooien tot het invoeren vati het ambtsgébed. Hij stelt:

„Wanneer hier een landelijke aktie ic^. ter zit, die bedoeld is als een politieKe propagandastunt, dan behoeft men daarvoor weinig bewondering te hebben".

Die veronderstelling is onjuist, maar geeft wel te denken. Dus in A.R. ge. dachten gaat het om propaganda. Indien die gedachten er niet waren, zouden ze niet, als bij anderen voorzittend, zijn geuit. Weet de schrijver dan niet dat ons Gemeenteprogram de invoering van het ambtsgébed als plicht stelt? Hoe kan dan slechts propaganda het doel zijn? Weet de schrijver niet dat het gaat om God te erkennen? Dergelijke uitdrukkingen zijn beneden peil.

Inderdaad is het gebed een tere zaak, welke niet (uit winstbejag mag worden voorgestaan, maar om God te erkennen. Het siert, tegenover de schrijver, dat hij het opneemt tegen een stelling van Dr. Steenbeek, welke meent dat alleen gebeden kan worden als allen, die daarbij tegenwoordig 'zijn, gelovig medebidden. Het is niet nodig daarop diep in te gaan. Als er alleen dan gebeden zou mogen worden, dan is te vrezen dat (het wel nooit mogehjk zal zijn in een gezelscliap te bidden. Het voorbeeld van Salomo bij de inwijding van de tempel te Jeruzalem wijst ons op de noodzaak God te erkennen, en niet te onderzoeken of allen daamnede wel instemmen.

Ook onder Israël zullen er wel geweest zijn die het ware geloof niet bezaten.

Het stuk van Dr. Steenbeek is gemeentebestuurder niet 'bekend, maar uit wat er tegen gesc'hreven is, is ^vel op te maken dat deze schrijver eigenaardige meningen heeft. Het is nodig ons te houden bij de oude, beproefde leer, en ons niet te richten naar allerlei wind •van leer.

Nodig is om niet alleen het ambtsgebed voor te staan, maar gedurig Gods aangezicht te zoeken met smdcen en geween, om van Hem te begeren wat tot onze vrede dient, en ook voor het welzijn van land en volk en gemeente.

Gemeentebestuurder

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1960

De Banier | 8 Pagina's

Voor Gemeentebestuurder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1960

De Banier | 8 Pagina's