Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rome en de eenheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rome en de eenheid

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vorige week werd het nog weer eens duidelijk üoor Rome bekend gemaakt, dat het van een eenheid zoals deze van protestantse zijde wordt nagestreefd, niets, maar dan ook niets moet hebben. Dit werd gedaan in een verklaring, welke werd uitgegeven na de slotzitting van de centrale commissie, die het oecumenisch concilie der r.k. kerk, dat in oktober van dit jaar een aanvang moet nemen, voorbereidt. In deze verklaring wordt opgemerkt, dat er grote voorzichtigheid geboden is, opdat rooms-katholieken bij hun streven naar „christelijke eenheid niet toegeven aan ingevingen, die pijnlijk zouden kunnen zijn". Voorts, dat religieuze onverschilligheid, interkonfessionalisme en kompromissen de zaken slechter kunnen maken in plaats van beter. Vervolgens werd in die verklaring gezegd, dat de „niet-kathalieken" (lees niiet rooms-katholieken, red. De B.) en in het bijzonder de protestanten tegenwoordig een soort federatie van christelijke kerken voorstaan, waarbij elke kerk gelijke rechten zou krijgen.

Zulk een federatie wordt door Rome echter met alle besUstheid afgewezen. Aan konferenties, welke ter bevordering van het totstand­ komen van zulk een federatie reeds werden gehouden — hierbij werd gewezen op vooroorlogse konferenties gehouden te Edinbiu-g, Stockholm, Lausanne en Oxford, alsmede op de na-oorlogse bijeenkomsten van de wereldraad van kerken te Amsterdam, Evanston en New Delhi — kan de r.k. kerk, zo werd verklaard, niet deelnemen. Voor wie het standpunt van Rome kent, is deze verklaring geen verrassing. Dit standpunt toch houdt in, dat de r.k. kerk de alleenzaligmakende kerk is, de enig ware leer heeft en dat wie met haar eenheid wil, zich heeft te onderwerpen aan de pans, door haar nog altijd genoemd de plaatsbekleder van Jezus Christus op aarde. Het getuigt dan ook alleen maar van het diepe verval en de verwatering van het protestantisme bij die protestanten, die steeds maar weer pogingen doen om met Rome tot eenheid te komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1962

De Banier | 8 Pagina's

Rome en de eenheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 1962

De Banier | 8 Pagina's