Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En die op de wolk zat, zond zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid. En een andere engel kwam uit de tempel, die in de iiemel is, hetobende ook zelf een scherpe sikkel. En een andere engel kwam uit van het altaar, die macht 'had over het vuur, en hij riep met een groot geroep tot degene, die de scherpe sikkel had, zeggende: Zend uw scherpe sikkel en snijd af de druiventakken van de wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp. Openb. 14 : 16-18

I

Een ontroerend gezicht is Jotiannes gegeven op Patmos, toen het Lam de zegelen geopend had (want niemand was waardig dat boek te openen dan het Lam), en hij zag een rood paard, en die daarop zat, werd macht gegeven de vrede te nemen van de aarde, zoda* de mensen elkander zouden doden, en hem werd een groot zwaard gegeven. Dat 'boek bevatte de volle raad Gods ten opzichte van de uitverkorenen, en dat werd geopend door het Lam, omdat door Hetzelve voldoening gegeven was aan het recht Gods. Dat rode paard was het paard van de oorlog. Sinds de mens in zijn val God de oorlog verklaarde, is geen vrede op aarde mogelijk, of het moet zijn met God In en door Christus. Kaïns broedermoord was al reeds het begin van de oorlog, en dat beginsel werd uitgebreid door Lamech, wiens lied der wrake een oorlogsverklaring aan God was, en ook aan de mensen als schepselen Gods.

Heel de Heilige Schrift door lezen wij van oorlogen en de vreselijke slachtingen, daarbij aangericht. Ook onze gescihiedenis is vol van oorlogen, en getuigt mede er van, dat de vrede van de aarde is weggenomen. In 'het bijzonder in de jaren van de tweede wereldoorlog werd ons volk geleid in diepe armoede. Welk een vernielingen werden allerwege aanigerioht, vanuit de lucht, op het land, in de steden. In enkele ogenbliikken werden velen afgesneden van (het leven, om te zinken in de ontzaglijke eeuwigheid. En het zal er niet beter op worden, want de oordelen Gods zullen rusiten op de goddelozen, en al moet het volk Gods daar ook wat van dragen, toch zal er altijd nog ervaren worden, dat Zijn verschoningen zijn over Zijn uitverkorenen.

En eenmaal, want dat is het doel Gods, zal de Heere de wereld oordelen en Zijn volk inzamelen In de eeuwige heerlijkheid. Al iheeft dat volk 'het vaak moeilijk in dit leven, hun is een plaats bereid in het va­ derhuis daarboven, in het land der rust, waar geen oorlogen meer zijn zullen. De Heere heeft Zelf getuigd: Mijn vrede 'geef Ik u. Mijn vrede laat Ik u, niet gelijkerwijs de wereld hem geeft geef Ik hem u, uw hart worde niet ontroerd en zijt niet versaagd. Dat m'ocht de vertroosting zijn voor alle ware kinderen Gods, door het geloof ziende op dat laatste oordeel, waaribij Christus de zaak Zijns volks openbaren zal, als Zijn zaaik te zijn. Dan zal Hij al Zijn en hun vijanden verdoen met 'de adem Zijner lippen.

Het eindgerioht zinnebeeldig aangekondigd, als de 'graan- en wijnoogst Gods. Letten wij dan allereerst op Hem, Die dat eui'dgerioht houden zal, om daarna te bezien de oogst 'der uitverkorenen, onder het zinnebeeld van graan, en dan ten slotte stil staan bij de oogst der goddelozen onder 'het zinnebeeld van de wijn.

En ik zag, en ziet, een witte wolk, en op die wolk was Eén gezeten, des mensen Zoon gelijk, hebbende op Zijn hoofd een gouden kroon, en in Zijn hand een scherpe sikkel. Hij was 'des mensen Zoon gelijk. Hij was de Middelaar Gods en der mensen, naar Zijn Goddelijke natuur 'de tweede Persoon in het Goddelijke Wezen, een met de Vader en de Heilige Geest. Naar Zijn menselijke natuur verhoogd ver boven lalle overheid en macht, waar Hij als des Vaders Knecht het gehele werk der verlossing tot verheerlijking Gods en de zalig'heid der uitverkorenen had volbracht. Eenmaal had Hij Zichzelf vernietigd ten aanzien van ihet gebruik en de openbaring van Zijn Go'ddelijke m'ajesteit, welke 'heerlij'khei'd Hij verborg achter het voorhangsel van Zijn diep vernederde menselijke natuur.

.Geboren in een beestenstal, later versmaad, verworpen, verraden, veroordeeld, gekruisigd en gestorven 'op 'het vervloekte hout des kni'ises op de heuvel Golgotha. Hij werd verworpen door Jood en hei­ den beide. Heel de mensheid stond en staat nog schuldig aan de verwerping van Christus. En waarom dan? Omdat God Zijn recht handhaaft, en Christus voor dat recht wilde buigen als de plaatsbekledende Borg 'des verbonds, en als Hoofd 'der uitverkorenen, die Hem van de Vader gegeven zijn.

En nu kan een wereld, die weigert te bulgen voor het recht Gods, Hem niet liefhebben, maar moet Hem verwerpen vanwege de vijandschap die in de gevallen mens huist, hetzij bedekt of openbaar. Denk slechts aan de Gadarenen, die baden of Hij uit 'hun landpale 'wllde vertrekken. Helaas, ook ons volk heeft Christus verworpen. Ongeloof en bijgeloof zoeken zich. los te maken van God en Zijn Woord. Chrisitus, de Vorst des levens, wordt dagelijks verworpen van hen, die midden in de dood liggen. Maar 'die Verworpene is evenwel de Overwinnaar, Hij is de Leeuw uit Juda, Die voor eeuwig zal triumferen. Hij vertoonde Zich aan Johannes, als staande op de 'berg ? > ion, en met Hem honderd vieren- •oertig duizend, hebbende de Naam Zijns Vaders geschreven aan hun voorhoofden, en zij, zongen een nieuw gezang voor de troon. Gods volk zal er 'in Christus overwinnend uitkomen. Satan en wereld zullen het voor God verliezen, en ook voor onze Heere Jezus Ohristus. De zaligheid zal Gods' volk door Christus verkrijgen, hier in geloof en ervaring, straks in aanschouwing, want zij zijn van de aarde gekooht, niet met goud of zilver, maar met de dure prijs van Zijn 'dierbaar bloed. Hij is blank en rood, en 'draagt de banier boven tienduizenden. Welk een sterke vertroosting ligt er in de overwinning van Christus. Hij (heeft het recht des Vaders verheerlijkt, de wet van haar vtoek ontwapend en een eeuwige gerechtigheid aangebracht, en is nu gezeten aan de rechterhand des Vaders en der allerhoogste Majesteit in de hemelen.

Hij heeft Zijn menselijke natuur in de hemel ingebracht, opdat Zijn volk ook eenmaal ten hemel zou mogen ingaan, om Zijn heerlijkheid te aanschouwen. Hij verscheen aan Johannes, gezeten op een wolk. Meermalen heeft God Zijn heerlijkheid geopenbaard door middel van een wolk. Daar was een wolk tussen de Israëlieten en de Bgyptenaren. Ook werd Israël in 'de woestijn geleid door de wolk boven het verzoendeksel. Daar was het een teken van Gods genadige tegenwoordigheid. En hier duidt het zitten van Christus op de wolk aan, dat Hij scheiden zal de bozen en de goeden, de verworpenen van de uitverkorenen, die Hij Zich ten eigendom verwierf door koping met Zijn bloed.

Rotterdam Ds. Chr. v. Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1962

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 1962

De Banier | 8 Pagina's