Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En "die op de wolk zat, zond zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid. En een andere engel kwam uit de tempel, die In de hemel is, hebbende ook zelf een scherpe sikkel. En een andere engel kwam uit van het altaar, die macht had over het vuur, en hij riep met een groot geroep tot degene, die de scherpe sikkel had, zeggende: Zend uw scherpe sikkel en snijd af de druivenitakken van de wijngaard der aarde, want zijn druiven zijn rijp. Openb. 14 : 16-18

III.

Maar zien wij nu verder wat Johannes werd getoond ten aamaiien van de wijnoogst, meit an'dere woorden wat er zal gebeuren met de goddelozen, wier deel in dit leven is, en die geen lust hebtoen in de kennis Zijner wegen. De wijn-, oogst des verderfs volgt op de graanoogst der godzaligen. Dat met de idruiiiven de verworpenen bedoeld worden, tolijikt uit het negentiende vers, wanit de engel wierp ze in de wijinpersbak van de *oom Gods. Het aiet ^dois op het uiteindelijk verderf en op de ondergang der g'oddelozen, en hoe zij geworpen zaïUen worden in de afgtfond van het eeuwig oordeel Gods.

En een amidere engel kwam uit van het altaar, die macht had over het vuur, en hij liep miet ©en groot geroep tot Degene, Die de scherpe sikkel had zeggende: Zend Uw scherpe sikkea en snijdt af de druif takken van de wijngaard der aarde, want zijn 'druiven zijn rijp. De wereM en de goddelozen worden in de Heiige Schrift vergeiij'kenderwijize voorgesteld onder hiet beeld van wijn, want zo lezen wij in vers 8: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babyion, 'die grote stad, omdat 2aj uit de - wijn des tooms harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.

Hier on de teks.t is sprake van de wijn in de wijnpersbak van de toom Gods. Christus heeft door Zijn Geest reeds Jesaja vam Zichzelf doen profeteren: Wie is deze, •die van Edom komt, met besprenkelde klederen van Bozra? Deze, Die versierd is 'in Zijn gewaad. Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik toen het. Die in gerechtigheid spreek. Die machtig toen te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad en Uw iKlederen als van een die in de wijnpers «treedt? Ik helb de pers alleen 'gietreden, en daar was ni'emiand van de vollken met Mij; en Ik heb ze getreden to Mijn toom, en heb ze vertrapt m Mijn grimmigheid, en hun kracht is gesprengd lop Mijn feledieren, en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld. Waar Christus als des Vaders Knecht en ais de 'Handhaver van het Goddelijk recht wordt voorgesteld onder het beeld van een drulventreder, zo zal Ohristus 'de volkeren der aarde als wijndruiven treden 'in de wijnpersbak van de toom Gods. De 'wijnoogst in bovenstaand schriftwoord is 'de "verdeiginig van alle goddel'ozen.

De engel komt van het altaar. Johannes zag onder het altaar de aieien dergenen, die gedood waren oan het 'getuigenis 'dat zij hadden, en zij riepen met igrote stem., aeggende: Hoe lang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet van degenen 'die op 'de 'aarde wonen? Wat zijn in 'de loop der eeuwen velen van Gods Meve volk gedood oan de waarheid Gods to geheel Europa door 'het afgodische Rome. Wat heeft het toch te wachten In de oordeelsdag. Denik slechts aan de geschiedenis van Nederlan'd, waar de bodem aoveel bloed van vrome m'arteliaren heeft togedronken.

Van dat altaar kwam de engel. God vergeet het niet wat Zijn volk heeft moeten lijden, en zal door Christus die druiven van de 'wijngaard 'der 'aarde afsnijden. Christus heeft die opdracht, en Hij heeft de macht om 'die opdracht uit te voeren, en om Zijn en hun vijanden m de 'hel te werpen. Het is een Goddelijk bevel aan des Vaders Knecht 'gegeven. De ure des oordeels is gekomen. De druiven zijn rij'p. Uitstel 'is bij God geen afstel. De 'goddeloze wereld 'moet eerst rijp worden, 'geUjfc de ongerechtigheid der Amorieten nog niet vollkom.en was to de dagen van Abraham.

Maar toen zij aich 'rijp 'gelmaakt hadden to 'de zonde voor het oordeel, liet God hen uitroeien door Abrahams zaad. Ook 'de zonden van Soti'om en Gom'orra moesten die steden rijp m.aJken voor de 'ootnkertog Gods. Oods - oordelen 'komen op Gods tijd to Zijn eeuwige raad 'bepaai'd. Zo 'ook het laatste oordeel. Zijn lianikmoadigheid is 'groot en wijd uitgestrekt. Hij verdraagt heel lang 'de z^onde ener 'afvaülijge wereld, maar komt 'op Zijn tijd met de afrekening. De vijanden van God en Zijn Woord mogen uit de lankmoedigh'eid Gods dwaas en ongelovig 'opm'aken, dat Hij 'de zonden niet straffen zal, eenmaal zal God 'komen, en Zijn geduchte toom openbaren tegenover allen, die de tij'd van uitstel hebben laten voorbij gaan zonder zioh tot God te wenden.

Zo heeft ook Zijn lankmioedigheid aan ons zondig land en volk, kerk en staat zich veelvuldig 'geopenbaard tot op 'de touidiige 'dag. In de eerste wereldoorlog waakte God Zelf nog aan onze 'lamdsgrenzen. Toen waren er nog bij Oods 'volk worstelmgen 'aan de troon der genade, 'door 'de Geest der 'genade en der gebeden. Er waren nog bidders, die to de binnenkamer to de bres stonden tussen God en het Nederlan'dse volk. En wat 'deed de Heere? Hij opende genadig Zijn hand en hield ons buiten de oorlog. En dat niet alleen, maar ook gaf Hij nog voedsel en deksel 'boven menselijke verwachttog. Maar ons volk merkte niet op, gto'g to brooddronkenheid doorbrenigen wat God gaf. En geen ware verootmoediging volgde, totegendeel, ide zonde nam hand over hand toe lop schrikkelijke wijze.

Toen zond God het ooibze'ttenid oordeel der werkloosheid to de dertiger jaren. Duidelijk toonde Hij Zijn ongenoegen over 'de ondankbaarheid, en er was evenwel geen vernedertog, m'aar opstanld tegen God. Overheid en onderdanen standen 'met hoogV'erheven schilden tegen 'de Atoiadhti'ge op. Wat God liet 'groeien op de velden werd vernietigd, 'bij God werd niet gezocht de wijsheid 'die van boven is, en de voorzichtigheid van de recht­ vaardigen. Wij zouden zelf onze zaken wel rege'len.

En steeds dieper zonk Nederliand weg in de zonden. Noch zegentogen, noch 'Oordelen konden ons tot God doen 'wederkeren. Wij hebben ons zelf rijp gemaakt voor het oordeel van de tweede wereldoorliog. De druiven waren rijp geworden. Geen vermanto'gen van Gods knechten, die het oordeel aankondigden, werkten wat uit. Maar de dag van Gods toorn kwam over ons als een dief in de nacht. Er was een geest vaardig geworden over ons volk om God uit te bannen. God m'oest weg uit onze huizen, uit onze harten, uit onze wet-

Openbare 'duivelendienst werd uitgedacht. God was het grootste kwaad. Maar God gtog spreken en spreekt nog. Hoe vreselijk 'dreigen nieuwe oordelen en gerichten Gods. Wat zal de toekomst bren- 'gen? Hoe 'heeft ons volk geleden, hoeveel duizenden zijn omgekomen in 'de vernietigende tweede wereldoorlog. En hioe nabij was voor duizenden 'de hongerdood, en voor hoevelen 'kwaan het voeas'el te 'iaat? En na die vreselijke tijd 'gaf God in Zijn oneindige 'goedheid 'weer rede tot danfcbaai^eid. En uit de 'diepste armoede 'haalde God ons volk op en gaf een nooit gekende opbloei van ons nationaal bestaan. En wat doet Neêfrlands volk er mee? God to het heilig aangeeicht slaan. Meer dan ooit te voren 'viert de zonde 'hoogtij. Gods dag wordt onitheiligd. Zijn wet vertra-pt. Zij hebben Gods Woord verworpen, wat (Wijsheid zouden zij dan nog 'hebben?

Rotterdam

Ds. Chr. v. Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1962

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 1962

De Banier | 8 Pagina's