Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En de rotsstenen worden van Hem vermorzeld. Nahum 1 : & ta

II.

En denik 'dam nu eens aam ai die GaMo's, 'dile aiöh igeen van deze dingen aanitireifeken; aam idie Bilatoissen, die zeggen: Wat is waarheid? ; aan al die dwa23en, die in him hart zeggen: Er is igeen God; aiin allen die iiitleven: „laat ons eten en drtoteen en vrolijk 'zijn, want morgen sterven wij". Aan al die openbare godidelozen, 'die 'daar leven naar liet 'goeddiinlien van bun hartjaan adilien die met Ood en godsdiensit spotten; aan de verachters van Ood en van Zijn Woord; aan de openlijke vijanden van God en vam Zijn vdk, dia Gods Naam vloeken, Zijn idag ontliedli- 'gen, en miet vermaaJk Zijn gieboden overtreden. Aan allien 'diie Sion gmm zijn, wier 'god hun 'buik is, en welker deel 'is 'In dit leven. Die liuizen aan 'huiizïen en 'akkers 'aan akkers 'trekken, en wier gedachte is dat hun huteen zuaien •zijn in eeuwiigihed'd.

Och geliefden, het 'is niet alleen buiten de ziöhitbane kerk, •maar im de boezem van de 'kerk zelf, dat 'er zoveien zijn, die der wereld 'gelijk- TOrniig, beaield 'nvet 'die matetrialistische geest, zichzelf begraven en hun oonscaëntdie met een 'bran'dijzer toeschroeiien. Er w^as een tijd, dat de kerk was in 'de wereld, maar ooh, nu is de wereld in 'de kerk en Gods Geest wordt •verdreven. De ongerechtigheid vermenigvuldigt, en de liefde van velen verkoudt. Waar zal het een einde nemen? O, het 'bewustzijn van dood en eeuwi'gheld neemit toe. God spreekt op veilerlei wijze. Oorlogen, igeruchten van oorlogen, 'aardbevingen, ontzettingen lin vens'Chei'dene plaatsen, de onttrekkingen van Gods Geest zo vele, m'aar ooh, waar is er nog een sitem van opmerking. De wijze met 'de 'dwiatae imaagden zij'n in sJ'aap gevallen. Maar God gaat door. Hij zal Zijn 'gerechtigheid van 'de hemiel openbaren. Hij 'S geen ledig 'aanschouwer. Er komt een etad aam Zijm laükmoedlg'heid en aan Zijn lang 'gehoond 'gezag. Het sitraffen van de '2ïonde is m'aar geen willekeur in God, maar is een allergenegendst wilien. Uit kracht van Zijn heüig Wezen m'oet 'Hij de zoïi'de bezoeken. God aou 'ophoudlen om God < he zijn, wanneer Hij (het naliet, en de wiaarheld zegt ook te dien O'pziohte: van eeuwiiigheid tot eeuwigheid zijt Gij God. Het 'Oordeel van de verhardiing gaat het 'oordeel 'der verwOiesting vooraf. En dat 'Oordeel zal vreseüj'k zijn. God vervult Zijn belofiten, maar Hij volvoert ook Zijn bedreigingen. Hij zal met vlammend vuur wraike doen van de hemel over 'al de goddeliozen. En Christus zal hen verpletteren 'met een ijzeren scepter, en hen in situkkien slaan als een pottebafckersvat, Ps. 2.

God zal de rotssitenen verm'osrzelen. Welhaast komt de ure des doods, en eenmaal de dag des oordeels. De coaasoiëntie zal dan gaan spreken, en 'de boeken zullen (geopend wor- 'den. Daar aal van 'de mens niets loverblijven. Wat een verschriifcking 'zal het 'Zij'n, als 'God Zijn gerechtigheid van de hemel zal openbaren. Wat zal de arme mens dam beven en siidderen, wanneer (het werkelijkheid worden zal. Op duizend vragen zal de mens nl'et een kunnen antwoorden. Dan zullen < de zon'den en ook de 'heimelij'ke zonden 'in het licht van Go'ds aangezicht gesteld worden tot een eeuwige veroordeling. Dan zal God miet 'de mens afrekenen, aamgaanide zijn erf- en dadelijke schuld. Hij zal een volle vergelding ontvangen over 'de zonden van bedrijf en van nalatigheid. Gods toom zal dan 'ten voUe ontbranden tegen al de on'gerechtigheid, en het 'einde zal zijn 'geworpen 'te worden in dat onuitblusseOijk vuur, idat eeuwig zal idoarbira^iden. Die vermorzeling ondier Gods gramschap zal eeuwig doorgaan. Neen, daar 'zal nooit een einde meer aan komen. En •wat het ergste 'is, onder 'die vermorzeling zal er nooit vernedering zijn. De waarheid leert het ons, dat zij eeuwig God zullen vloeken en lasteren vanwege de pijn en vanwege de sm'art. En 'die roOk zal opgaan tot lin 'alle eeuwigheid. O, wij kunnen het niet in woorden uitdruk- 'ken, omdat wij veel 'te arm zijn, wat het zal betekenen 'om nooit m'eer - onder die gereoMiighei'd Gods te kumn'en vallen. De arme mens zal er onder moeten bukken, m'aar 'toch, 'hij zal het nooit over kunnen nemen. Zou 'dat een ogenblik plaats kunnen hebben, dam zou de hel 'geen hei 'zijn, maar dat is uit­ gesloten en buiten gesl-oten. Och, dat 'de schni'k 'des Heeren nog moctot bewegen tot het geiloof en tot 'de zaligheid. Hier kunnen de steenrotsen nog vermonaeld •worden 'door 'de almachtige kracht "van Gods 'genade. Dat ge God nog te voet moo'gt vallen, eer 'dat ge tot de 'bergen en 'tot de siteenrotsen zuit roepen: Valt 'op ons en bedekt ons van het 'aangezidht Daagenen, Die 'op 'de troon zit, en van de toom des Lams. O, wat zal het onderscheid toch groot zijn tussen degenen, die God met verschrikkfing zullen moeten onitm'oeten, en dat voQik, dat met tolij-dschap 'hun Koning aal mogen aanschou'wen.

Daarom bevat 'dit tetostwoord niet alleen een verschirlkkmg, maar het is 'Ook een woord van toUjidschap. Een •woord van hoop, en vol •van bemoediging voor allen, di'e door de Vader van ©euwigtoeid zijn verkoren, 'die door de Zoon zijn geifcocht en verlost, miaar ook door de Heilige Geest in de tijd des welbehagens 'bewerkt, uoit 'de dood geroepen •ïvorden itot het leven. God is een ijverig God, een Wreker en zeer grimmiig, maar Hij is oök lanJanoe- • mg en van grote kracht. De Heere is goed, vol miaoht in Zichzelf van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Zijn 'goedheid is verspreid op al Zijn werken. Hij is 'goed en goeddoende', en Zijn goedertieirenheden zijn 'geiwei'dig over degenen, die Hem ivrezen. Hij heeft van eeuwigheid gedachten 'des vredes gehad en niet des kwaads. Hij bemint Zichzelf van eeuwigheid, maar het heeft Hem oOk behaagd door de diepte van de val Zichzelf te verheerlijfcen in en door 'Ohristus in al Zijn ideuigden tot 'de zaligheid Zijner uitverkorenen. Hij heeft in mensen een welbehagen 'gelhad. Hij heeft Zijn volk lief gehad met een eeuwige liiefde, en zijn zij verkoren in Christus - vam voor de grondlegging der •wereld. Geen waardiigiheid of •verdienste van het schepsel kwam in aanmerking, maar de grond is enkel en alleen Zijn vrij en soeverein welbehagen. Van nature is er geen onderscheid, maar naar dat eeuiwige welbehagen heeft God Zelf onderscheid gemaakt. In Adam zijn wij allen gevallen en afgeweken, dervende de heerlojkheid Gods. Van nature allen kinderen des toorns, gelijk alle anderen: 'even hard en verhard, even vijianidig, even gioddeloos, even verdoemelijk voor God met alle Adamszonen en - dochteren. M'aar het - welbehagen des Heeren zou door de hand van Christus gelukkiiglijik voortgaan.

Die Zone Gods, •verkoren 'als des Vaders Knecht, is aan de vaderen bel'oof'd en in de volheid des tijds gezonden. Hij is van God uitgegaan, om op 'deze door de zonde vervloeikte wereld te 'doen 'de wil en het werk Zijms Vaders. Hij is gekomen, niet teigensprefcende, niet aarsielende, maar 'gewiUig. Ja, Hij kwam, springende op ide béngen en huppelende op 'de heuvelen. ChriBtus iheeft al 'de bergen van opstaaid en 'tegenstand, van zonde en schuld, van vloek en 'toom, 'van ongeloof en vijan'dschap 'geslecht. Hij hee'ft door Zijn lijdelijke en dadelij'k'e 'gehoorzaamhei'd ali'es effen en vlak 'gemaakt tussen een vertoornd Rechter en een doodschuldig zondaar. Die Borg is in de staat Zijner diepe vernedering verbrijzeld 'geworden. Hij is nooit een voorwerp van Gods toom geweest, dat was 'onm'OgeUjk, maar toch is die toom Gods 'tegen die- Borg ontbran'd, omdat Hij in de plaats van Zijn - volk 'Gods toom moest stlUen.

Granid^Rapids

Ds. W. C. Lamain

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1962

De Banier | 8 Pagina's